Gå til innhold
Arkivverket

Hans Monsen Lund - svigerforeldra hans på Lund og litt om faren Mons Ulrikson Sigdestad.

Morten Sylte
 Del

Recommended Posts

Hans Monsen Lund flytta til og vart gift på garden Lund ved Stårheim. Det har tidlegare vore litt uklarheit rundt namna til Hans sine svigerforeldre og også namnet på kona til Hans har vore ukjent.

Tillet meg å vise til ein innføring i tingbok 16 for Nordfjord der Hans Lund på sin "værmoder Ragnhild Lunds vegne" 15 februar 1703 stemnar Lars Lindvik for pengar han er henne skuldig. "versonen" Hans Lund er curator for Ragnhild. Sjå

SAB, Nordfjord sorenskriveri, 01/01a/L0016: Tingbøker (Justisprotokoller), 1703-1704, s. 12b-13a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090402620015

Ditto til i dag hafde Hans Lunds vermoder Ragn.
ilde Lund Ladet i Rette[n] Stefne Lars Lindvige
for Endeel penge hand hende efter Sal: Abel
Hanss skal være pligtig at betale. hvilchet hand
og tilforn haver Lovet tid eftter
anden at eftterkomme og Contendere.
Paa Citandindens vegne mødte hendis versøn
Hans Lund

For at Hans skal vere Ragnhild sin svigerson so må der jo også vere ei datter han kan vere gift med. Namnet på denne dattera finn ein i tingbok 28 (1741-44)

sjå nederst s. 174a (Takk til Inge Nygård som gjorde meg merksam på denne innføringa tilbake 2017)

SAB, Nordfjord Sorenskriveri, 01/01a/L0028: Tingbøker (justisprotokoller), 1741-1744, s. 173b-174a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg20090402640734

dito, publiseret et Skiftte Liqvidations verk, eftter afgangne

Borni Rasmusdatter Lund den 31: Maij 1743: og hvoraf kunde

sees at der i Boen var 1 Løb Smørs Leje udi bemeldte

Gaard Lund med Bøxel og herlighed a 1 rd a mark er 72 rd

14 marker Smørs Leje udi den Gaard Sigdestad for 14 rd

og 2 pund 12 marker udi den Gaard Yttre Røed a 5 mark Marken er 50 rd

Hvoraf igien blev udlagt til Enkemanden Hans Monsen paa hans

Hovidlod 1/2 Løb Smørs Leje udi Gaarden Lund for 36 rd, 1 pund 6 marker

Smør udi Gaarden Yttre Røed for 25 rd og 7 marker udi Gaarden Sigde

stad for 7 rd, ældste Søn Rasmus Hanssen paa hans arvelod 14 marker

udi den Gaard Lund for 14 rd, anden Søn Anders Hanssen Førde li

geledes 14 merker i Gaarden Lund for 14 rd, tredie Søn Mons Hanssen

Rogsund 8 merker i Lund 8 rd og 7 merker i Yttre Røed 5 rd 5 mark

Fierde og yngste Søn Hans Hansen Røst 15 merker i Gaarden Yttre

Røed for 12 rd 3 mark ældste Datter Ane Hansdatter Høynes 8 marker

i gaarden Yttre Røed for 6 rd 4 mark, og yngste Datter Gunj Hans

datter Sigdestad 7 marker udi gaarden Sigdestad for 7 rd hvilken

Ting Lysning saaledes blev teignet paa Skifttebrevet til

fuldkomen eftterretning.

Det er no også framkome ein arvetvist angåande garden Brynestad i Olden der Hans Monsen Lund sin farsfamilie er involvert.

AB, Nordfjord sorenskriveri, 01/01a/L0014: Tingbøker (Justisprotokoller), 1697-1698, s. 92b-93a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20160415000144

Olle Mogensøn Sigdestad, Ladet

Stefnne Knud Nielsøn Brynestad,

for det Godz bt Knud sig til Egnes

Wdj Hans Brynestad sit Brug

og bt olle Maansøn formener

sig at Were Rete Ejeer der til

eftter schiffte Brefues Indhaald.

Olle Mogensøn Brynestad Sigde

Stad i Reten fremblagde et odels

eller adkomst Bref, huis olle

Mogensøn beuiser at were tilfalden

Øldrich Martinsøn og Olle Martinsøn

Wdj den gaard Brynestad 2 1/2 løb

j pund og 9 marker Smørleje, huor af Oldrich

Martinsøn Sigdestad, som er Olle

og Simen Mogensøns Bestefader

som siden til deris fader Mogns

Olldrichsøn Arfueligen tilfalden

Bemelte Odels Bref er dateret

d: 12 Junij 1662

Endret av Morten Sylte
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er svært interessante dokument; hjerteleg takk for delinga. Her er mykje vi kan gå inn på, men det fyrste eg stussar på er "Olle og Simen Mogenssøn", som eg vil lese som at Ola har ein bror Simon - men han har ikkje eg funne noko om før i alle fall; kva seier andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrste gongen eg støyter borti Simen eg og. So blank der må eg innrømme. Mine to "innfalsvinklar" til Mons Ulrikson er sønene Mons og [halv-] broren Ola Monsen Sigdestad som vel er påtalande Ola Monsen i siste dokumentet ovanfor.

Eit nærliggande spørsmål er jo om desse to - Ola og Simon - er "rette" brør av Hans Monsen eller fleire år eldre halvbrør. Eg tenkjer på skiftet du Aase viste meg angåande Lisbet Andersdatter [Førde], syster til Hans sin mor Guri. Sjå https://www.digitalarkivet.no/sk20081128610557 der ordlyden er "hendes nu igienlevende ene Søster Søn ved navn Hans Monsen Lund". Det til tross for at Ola Monsen fortsatt er i live. Og ordlyden "nu igienlevande ene" fordrar jo på ein måte at der "må ha vore fleire"?

Tillet meg å "stikke inn" eit anna dokument angåande Hans, der han får stadfest på tinget at han er rett eigar av parten i Lund som han no bur på.

Sjå https://www.digitalarkivet.no/rg20160415000067 side 14b

Hans Mogensøn Lund Loed Oplæese Een Kiøbe
Contract paa de forrige Kiøbe Brefue om dend
Jordepart Vdj Lund med paa Staaende hueser hand
nu Paa boer, hand hafuer kiøbt af Eldste Bro
der Søn Lauridtz Mogensøn Møchelbust j Olfoeden
Pouel Olsøn Staufreum paa Sl: Erich Larsøns Børnes
Vegne, Willemb Botnen paa sin quinde Karen Lars
datters Weigne, og Elias Abelsøn Møchelbost paa Sin Moder
Anna Larsdater  husselis Wegne, der Wdj jndført om 2 1/2 løb j

Brynee stad med mere ... Indhold, dato Lund, d: 22 Aprilis 1697

So var spørsmålet korleis desse tre syskjena med far Lars passar inn i puslespelet ...

Men fyrst no då Simen Monsen, om nokon andre har funne eller har kjennskap til han.

Endret av Morten Sylte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lat meg starte med det siste dokumentet. Det er 4 sysken det er snakk om, og når eg rotar i slektsbasen min meiner eg å identifisere minst tre av dei. Den eldste broren må vere Mons Larsson Stårheim?, ein av dei tre mennene som har vore gift med Brite Kristendtr Stårheim som vi har skifte etter her. 

SAB, Nordfjord sorenskriveri, 04/04a/L0001a: Skifteprotokollar, 1690-1699, s. 128b-129a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081127680162

Mons og Brite har sonen Lars, som etter alle solemerke er den som er 46 år gammal og oppheld seg på Myklebust i Ålfoten i 1701-manntalet; han må då vere den Eldste broder søn som er omtala i dokumentet.

Den neste syskenparten er eg litt usikker på: Pål Olson som representerer parten er tredje mannen til ovannemnde Brite Kristendtr, så vi er i same krinsen, men om eg tenkjer at Erik Larsson også er busett på Stårheim, har eg eit lite problem: Kandidaten der finn eg i skiftet etter Brite Arnedtr Stårheim i 1704 - 

SAB, Nordfjord sorenskriveri, 04/04a/L0003: Skifteprotokollar, 1704-1706, s. 14b-15a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081127690209

- ho har fyrst vore gift med ein Erik, men har berre 1 barn, Ola, med han, og det passar dårleg med "børn". Men det er ca 7 år mellom desse to dokumenta, så der kan ha vore 1 eller fleire som har døydd i mellomtida.

Dei to siste syskena er greie. Kari Larsdtr Botnen er dokumentert i skiftet etter Vilhelm Erikson i 1711 - https://media.digitalarkivet.no/sk20081127700149 og Anne Larsdtr Huslid må nødvendigvis vere kona til Abel Enokson Huslid.

Men kven er Lars, far deira?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reknar med at du Aase har tenkt tanken at det ikkje nødvendigvis er Hans sin brorson det er tale om her ... Eg ser litt på ordlyden i dokumentet ovanfor som kun seier "hand hafuer kiøbt af Eldste Broder Søn Lauridtz Mogensøn Møchelbust j Olfoeden". Med andre ord eit reint kjøp frå tidlegare odelsberettiga og kanskje slekt av Hans sin kone Borni?

Endret av Morten Sylte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt eg kan sjå, er det "klin umuleg" at det er Hans sin broderson. Eg skal bruke litt tid på han i kveld, men slik det ser ut no, står eg på det standpunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider