Gå til innhold
Arkivverket

Var Amund Hovland i Modum en Jansen, en Jensen eller en Jonsen?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Jeg ser at problemstillingen er berørt i debatt [#32849] Modummennesker - Arkiv - Arkivverket

På dette skiftekortet står det da udiskutabelt Jansen? https://www.digitalarkivet.no/sk20100224632437

og på dette Jonsen?? https://www.digitalarkivet.no/sk20100224632438

Og i bygdeboka, Roar Tank Modums historie bind IV s214, står det Jensen.

Jeg er ikke særlig flink til å lese originale skifter, så er det noen som har sett disse (eller andre primærkilder) og som kan "fastslå" hva som var hans rette patronymikon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det snakk om øyet som ser.

I skifte i 1693 er o-en i flere andre ord lik som a-en Jansen. Så jeg hadde lest det som Jonsen.

Buskerud fylke, Modum, Sigdal i Eiker, Modum og Sigdal, Skifteprotokoll nr. 2b (1678-1696), Protokollside, Side 23b-24a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk60053858000031

Iskift i 1706 har o-en litt mye blekk, man kanskje en o.

Buskerud fylke, Eiker, Modum og Sigdal, Skifteprotokoll nr. 3a (1697-1709), Skifteprotokollside, Side 233b-234a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081024630405

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyet som ser er en viktig faktor.

Når jeg ser på "Hofland" i den første lenken synes jeg det er stor forskjell på o-en og a-en i dette ordet - og sammenlignet med det ville jeg tro det var Jansen som var rett, men siden du har et "bredere" grunnlag så bøyer jeg meg for o. 

I den andre lenken var det vanskelig nok (for meg) å finne navnet Amund - og klusset som kommer etterpå ser kanskje mer ut som o (men klusset kan vel også tolkes som e?) så jeg skjønner "forvirringen".

Jeg får holde alle muligheter åpne - i håp om at faren "dukker opp" og løser problemet...

Men 1000 TAKK for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2021 den 22.34, tom askerøi skrev:

Og i bygdeboka, Roar Tank Modums historie bind IV s214, står det Jensen.

Det er nok Roar Tank som har "ansvaret" for patronymet "Jensen". Iflg. ham skulle Amund ha vært sønn til en tidl. eier av Hovland, men det er en misforståelse.  Forfatteren har tydeligvis gått ut fra at han var sønn av den Jens Thomassen som bodde på Hovland så sent som i 1647, og derfor kalt Amund for "Jensen". Men Jens flyttet omkring 1648 til (Nedre) Sønsteby. Imidlertid nevnes det ikke et ord om at Nils var på gården før Amund, og det var Åse Corneliusdatters 1. mann Nils Nilsen, som nevnes på skiftet etter henne i 1706. Jens Thomassen var forresten Nils Nilsens stefar.

Amund nevnes på Hovland fra 1666 og eide da de 2 skp. i gården som Nils hadde vært eier av året før. Men når det gjelder eierforholdet, er det nok riktigst det man kan lese f.eks. av leilendingsskatten 1673:

Hovland, Amund. Eier Amund Hovlands hustru og hennes barn tils. 1 skp. 19 lpd., Frans Nilssøn på Bragernes 3 fr., Lauridz Olufssen på Bragernes 8 lpd = 3 skp. 2 lpd. Herunder er beliggende en liten bekkekvern som brukes av bonden selv, og som det kan males noe på til gårdsbehov når det er flom. Bonden har en tjenestedreng Peder Jonsen som ikke er fullvoksen og tj. for halv lønn. På Hovlands grunn er boende en husmann Peder Torgersen på Lundberg. Han er soldat.

Konklusjonen er at vi nok trygt kan glemme "Jensen".

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider