Tor Trondsen Skrevet Juli 16, 2021 Del Skrevet Juli 16, 2021 Jeg har nÄdd en blndgate og mÄ gÄ noen skritt tilbake.  Jeg gÄr tilbake til den siste helt sikre kilden nemlig denne brannskadde kirkeboken: https://www.digitalarkivet.no/kb20071017620530  ca pÄ midten finner vi Ole Trondsen Ullaland og Oline Petrine Barbo Kan jeg vÊre sikker pÄ at brudgommens fÞdested er NÊsset? PÄ motstÄende side finner jeg navnet Ole Barbo som jo er brudens far. Men hva stÄr pÄ Brudgommens far?  Tor Trondsen Lenke til kommentar Del pÄ andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Juli 16, 2021 Del Skrevet Juli 16, 2021 (endret) Tror med rimelig stor grad av sikkehet at brudgommens fĂždested er NĂŠsset. Hans far finner jeg ikke ut av, dessverre. Ser ut til at Ole T. er konfirmert i BolsĂž (BolsĂžy prestegjeld i Molde) i 1871 â kanskje du kan finne farens navn der?   Mvh Endret Juli 16, 2021 av Even Stormoen Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Juli 16, 2021 Del Skrevet Juli 16, 2021 (endret) Har funnet dĂ„p og konfirmasjon. đ  DĂ„p Nr. 7: SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbĂžker og fĂždselsregistre - MĂžre og Romsdal, 552/L0637: Ministerialbok nr. 552A01, 1845-1879, s. 24 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070323660431  Konfirmasjon Nr. 8: SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbĂžker og fĂždselsregistre - MĂžre og Romsdal, 557/L0681: Ministerialbok nr. 557A03, 1869-1886, s. 205 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050707021101  Tekst ved dĂ„p:  April 20 | Mai 28 | Ole | UĂŠgte | Pigen Karen Olsdr. StenlĂžs fra BolsĂže, som(?) under sin Omstrippen her i PrĂŠstegieldet nedkom i Barselseng paa Gaarden HagbĂže(?), og opgav som Fader Ungkarl Trond Simensen Berset.  Mvh Endret Juli 16, 2021 av Even Stormoen Richard Johan Natvig reagerte pĂ„ dette 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet Juli 16, 2021 Del Skrevet Juli 16, 2021 1 time siden, Even Stormoen skrev: Omstrippen eg har lest dette som Omstreiffen https://forum.arkivverket.no/topic/267858-ole-throndsen-f-1855-mr/?do=findComment&comment=2299048  men forstÄr no at det var feil, takk til Even, omstrippen er eit nytt ord for meg.  https://naob.no/ordbok/omstripper Even Stormoen reagerte pÄ dette 1 Lenke til kommentar Del pÄ andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Juli 16, 2021 Del Skrevet Juli 16, 2021 (endret) Ai! Tor â Ser jo nĂ„ at du allerede har funnet dĂ„pen til Ole. Beklager. Ă slĂ„ inn Ă„pne dĂžrer begynner Ă„ bli en slem vane hos meg . . . đ  Mvh Endret Juli 16, 2021 av Even Stormoen Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet Juli 16, 2021 Del Skrevet Juli 16, 2021 5 timer siden, Tor Trondsen skrev: Ole Trondsen Ullaland Ullaland er ogsÄ gardsnamnet mora hans Karen Olsdtr har ved hennar dÞdsfall, jf. den andre trÄden din i brukarforumet som eg lenka til ovanfor (og her er lenka til kyrkjeboka: SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbÞker og fÞdselsregistre - MÞre og Romsdal, 557/L0682: Ministerialbok nr. 557A04, 1887-1970, s. 254 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10051102072227   Even Stormoen reagerte pÄ dette 1 Lenke til kommentar Del pÄ andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Juli 16, 2021 Del Skrevet Juli 16, 2021 (endret) 2 timer siden, Richard Johan Natvig skrev: . . .  jf. den andre trĂ„den din i brukarforumet som eg lenka til ovanfor  Og trĂ„den i brukerforumet var jeg heller ikke klar over. FĂžr nĂ„. Med konfirmasjonen etc. Det runger virkelig nĂ„r de Ă„pne dĂžrene slĂ„s inn for full kraft . . . đ Men med litt, muligens i overkant, selvrettferdighet â kunne det vĂŠrt greit om du, Tor, hadde lagt ved henvisninger/lenker til de tidligere funnene/emnene i Ă„pningsinnlegget ditt her. For Ă„ hjelpe smĂ„tt geriatriske tydenerder (som meg) Ă„ navigere skikkelig đ I beste mening og med vennlig hilsen  Even S.. Endret Juli 16, 2021 av Even Stormoen Richard Johan Natvig og Tor Trondsen reagerte pĂ„ dette 2 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet Juli 16, 2021 Del Skrevet Juli 16, 2021 Eg mÄ nok seia meg enig med Even. Det var fÞrst etter at Even hadde funne fram til dÄp og konfirmasjon at det gjekk opp for meg at det er ein samanheng mellom spÞrsmÄlet ditt her og trÄden din i Brukarforumet. Med den kunnskapen er det lettare Ä sjÄ at svaret pÄ: 8 timer siden, Tor Trondsen skrev: Men hva stÄr pÄ Brudgommens far? truleg er: ...d Simensen, men gardsnamnet klarer eg stadig ikkje Ä tyda. Even Stormoen og Tor Trondsen reagerte pÄ dette 2 Lenke til kommentar Del pÄ andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Juli 17, 2021 Del Skrevet Juli 17, 2021 Takk, RJ â for solidariteten đ  Tror at med alle disse kildene vi nĂ„ har (dobbelt opp đ ) mĂ„ det kunne konkludĂ©res med rimelig stor grad av sikkerhet (igjen đ ) at navnet pĂ„ faren til Ole er ved dĂ„p og konf. Trond Simensen Berset/Bergset. Men hvor han â Trond â befant seg ved sĂžnnens bryllup, er dessverre aldeles umulig Ă„ se/lese. Uten uhorvelig detaljĂ©rt lokalkunnskap.  Mvh Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider More sharing options...
Tor Trondsen Skrevet Juli 19, 2021 Forfatter Del Skrevet Juli 19, 2021 PĂ„ 16.7.2021 den 23.15, Even Stormoen skrev:  Og trĂ„den i brukerforumet var jeg heller ikke klar over. FĂžr nĂ„. Med konfirmasjonen etc. Det runger virkelig nĂ„r de Ă„pne dĂžrene slĂ„s inn for full kraft . . . đ Men med litt, muligens i overkant, selvrettferdighet â kunne det vĂŠrt greit om du, Tor, hadde lagt ved henvisninger/lenker til de tidligere funnene/emnene i Ă„pningsinnlegget ditt her. For Ă„ hjelpe smĂ„tt geriatriske tydenerder (som meg) Ă„ navigere skikkelig đ I beste mening og med vennlig hilsen  Even S.. Beklager det. Tanken var Ă„ bare fĂ„ bekreftet her i tydehjelp, at det var rette Ole, fra NĂŠsset, jeg skulle forholde meg til, og sĂ„ fortsette resten av trĂ„den i brukerforumet.  Tor Even Stormoen reagerte pĂ„ dette 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for Ă„ kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nÄ