Marius Holm Enerud Skrevet Juli 17, 2021 Del Skrevet Juli 17, 2021 Heisan, Jeg har tydet en husmannskontrakt der jeg har en del ord/setninger som jeg er usikker på. Flott om noen kan hjelpe meg litt 🙂 Link til originaldokumentet: SAO, Nes tingrett, G/Gb/Gba/L0014.b: Pantebok nr. 14b, 1872-1874, s. 383 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080707390391 (teksten starter midt på høyre side) #1 #2 #3 #4 #5 På forhånd mange takk for hjelpen! 🙂 mvh Marius Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Else B. Rustad Skrevet Juli 17, 2021 Del Skrevet Juli 17, 2021 1. lenke: ..at naar Brugerens Eiere af Brotnov... 3. lenke: ...den Huusmanden overladte... 4. lenke: ...at indtage Inderster i sit Huus under Eieren... Lenke 5: ...fæstede... ...qvitteres herved... Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet Juli 17, 2021 Forfatter Del Skrevet Juli 17, 2021 46 minutter siden, Else B. Rustad skrev: 1. lenke: ..at naar Brugerens Eiere af Brotnov... 3. lenke: ...den Huusmanden overladte... 4. lenke: ...at indtage Inderster i sit Huus under Eieren... Lenke 5: ...fæstede... ...qvitteres herved... Tusen takk, Else! ref 1. lenke, synes den setningen høres litt merkelig ut.. ingen som fysisk eier en (gård)bruker? 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Juli 17, 2021 Del Skrevet Juli 17, 2021 2. lenkja "...nevnte..." 2 timer siden, Marius Holm Enerud skrev: ref 1. lenke, synes den setningen høres litt merkelig ut.. ingen som fysisk eier en (gård)bruker? 😊 nei (jamvel om dette er austlandet) ... men ein husmann har "eigar(ar)" - som han må svare overfor. Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet Juli 17, 2021 Del Skrevet Juli 17, 2021 #1: det er vel berre ein eigar, og det står vel her: Eieren. Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet Juli 17, 2021 Forfatter Del Skrevet Juli 17, 2021 8 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev: #1: det er vel berre ein eigar, og det står vel her: Eieren. .. så hva blir setningen da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet Juli 17, 2021 Del Skrevet Juli 17, 2021 Hm. Dersom Elses lesing elles er rett, og Ivar ser jo ut til å gå god for det, så blir det vel 2 Christian Andersen tilpligter sig - at naar Brugerens Eieren af Brotnov tilsiger ham og hvilken Tid af Aaret osv. men eg for min del stusser også på konstruksjonen "Brugerens Eieren af Brotnov". Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet Juli 17, 2021 Forfatter Del Skrevet Juli 17, 2021 1 time siden, Richard Johan Natvig skrev: Hm. Dersom Elses lesing elles er rett, og Ivar ser jo ut til å gå god for det, så blir det vel 2 Christian Andersen tilpligter sig - at naar Brugerens Eieren af Brotnov tilsiger ham og hvilken Tid af Aaret osv. men eg for min del stusser også på konstruksjonen "Brugerens Eieren af Brotnov". Ja godt det ikke bare er meg som stusser på det grammatiske her 😊 Kan det være at «Brugerens» skulle ha vært strøket over? I så fall ser setningen mer korrekt ut… Richard Johan Natvig reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet Juli 17, 2021 Del Skrevet Juli 17, 2021 5 minutter siden, Marius Holm Enerud skrev: Kan det være at «Brugerens» skulle ha vært strøket over? I så fall ser setningen mer korrekt ut… Enig med deg i det! Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet Juli 17, 2021 Forfatter Del Skrevet Juli 17, 2021 Fremdeles gjenstår første setning av #3. Noen som tar den? 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet Juli 17, 2021 Forfatter Del Skrevet Juli 17, 2021 Setningen i 4. lenke synes jeg også virker litt rar: "samt ikke at indtage Inderster i sit Hus under Eieren af Brotnovs givne Samtykke" "under" burde vel her være "uden"? Kan det være en liten skrivefeil her? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Juli 17, 2021 Del Skrevet Juli 17, 2021 19 minutter siden, Marius Holm Enerud skrev: Fremdeles gjenstår første setning av #3. Noen som tar den? 🙂 Forslag til #3 . . . hvori- mod(?) [særdeles usikker på det førnevnte, men rimlig sikker på:] underholdes Skigaarden af Brugets Fæster . . . Osv Mvh Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Juli 17, 2021 Del Skrevet Juli 17, 2021 15 minutter siden, Marius Holm Enerud skrev: "under" burde vel her være "uden"? Kan det være en liten skrivefeil her? Njaa . . eller uuden osv.? Mvh Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet Juli 17, 2021 Forfatter Del Skrevet Juli 17, 2021 @Even Stormoen, godt innspill! Om det virkelig menes "under" så betyr det jo at Husmanden ikke for lov å huse inderster - selv med Gårdeierens samtykke. Blir jo litt merkelig 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet Juli 17, 2021 Forfatter Del Skrevet Juli 17, 2021 Beklager hvis jeg overkompliserer teksten i denne kontrakten, men jeg ønsker å forstå den fullt ut. Jeg har følgende tekst under punkt 3 (starter på siste linje på første side, droppet linjenummerne her): "Paa Bruget underholdes og istandsettes Husenene af Gaardens Eier, hvorimod underholdes Skigaarden af Brugets Fæster samt deltager med Gaardens Husmænd, at i Forening med dem at holde Skigaard omkring den Husmanden overladte østre Havnehage, i hvilken Havnehage Christian Andersen tilstaaer Havn til de paa Bruget fødende Kreature." Ref den teksten jeg har uthevet her: Jeg tolker denne teksten på 2 måter: * at husmann Christian - sammen med andre husmenn - plikter å holde Christian sin skigard i stand rundt Christian sin egen "østre havnehage"? * "østre havnehage" er delt av flere husmenn og Christian har en del av denne østre havnehage til eget bruk? Jeg heller mot siste alternativ men igjen synes jeg gramatikken ser litt merkelig ut... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet Juli 18, 2021 Del Skrevet Juli 18, 2021 Ei retting (om eg les/forstår rett): "Paa Bruget underholdes og istandsettes Husenene af Gaardens Eier, hvorimod underholdes Skigaarden af Brugets Fæster samt deltager med Gaardens Husmænd, at i Forening med dem at holde Skigaard omkring den Husmanden overladte østre Havnehage, i hvilken Havnehage Christian Andersen tilstaaes Havn til de paa Bruget fødende Kreature." Eg forstår det slik at Christian har gjerdeplikt saman med dei andre husmennene, sjølv om det er han som har beiterett for dyra på dette beitet (altså den første tolkinga di). Forklaringa kan jo vera at hamnehagen grenser mot andre hamnehagar, der andre husmenn har beiterett til dyra sine. Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet Juli 18, 2021 Forfatter Del Skrevet Juli 18, 2021 1 time siden, Richard Johan Natvig skrev: Ei retting (om eg les/forstår rett): "Paa Bruget underholdes og istandsettes Husenene af Gaardens Eier, hvorimod underholdes Skigaarden af Brugets Fæster samt deltager med Gaardens Husmænd, at i Forening med dem at holde Skigaard omkring den Husmanden overladte østre Havnehage, i hvilken Havnehage Christian Andersen tilstaaes Havn til de paa Bruget fødende Kreature." Eg forstår det slik at Christian har gjerdeplikt saman med dei andre husmennene, sjølv om det er han som har beiterett for dyra på dette beitet (altså den første tolkinga di). Forklaringa kan jo vera at hamnehagen grenser mot andre hamnehagar, der andre husmenn har beiterett til dyra sine. Takk for forklaringen @Richard Johan Natvig! Så det kan altså tenkes at Christian og andre husmenn «deler» gjerder mellom sine beiter. Da blir jo teksten mer forståelig for meg. Takk takk 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Sigdestad Skrevet Juli 19, 2021 Del Skrevet Juli 19, 2021 På 17.7.2021 den 23.30, Marius Holm Enerud skrev: Beklager hvis jeg overkompliserer teksten i denne kontrakten, men jeg ønsker å forstå den fullt ut. Jeg har følgende tekst under punkt 3 (starter på siste linje på første side, droppet linjenummerne her): "Paa Bruget underholdes og istandsettes Husenene af Gaardens Eier, hvorimod underholdes Skigaarden af Brugets Fæster samt deltager med Gaardens Husmænd, at i Forening med dem at holde Skigaard omkring den Husmanden overladte østre Havnehage, i hvilken Havnehage Christian Andersen tilstaaer Havn til de paa Bruget fødende Kreature." Ref den teksten jeg har uthevet her: Jeg tolker denne teksten på 2 måter: * at husmann Christian - sammen med andre husmenn - plikter å holde Christian sin skigard i stand rundt Christian sin egen "østre havnehage"? * "østre havnehage" er delt av flere husmenn og Christian har en del av denne østre havnehage til eget bruk? Jeg heller mot siste alternativ men igjen synes jeg gramatikken ser litt merkelig ut... Husenene? Skal det ikkje vere Husene? Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet Juli 19, 2021 Forfatter Del Skrevet Juli 19, 2021 Sånn går det når man ikke har noen korrektur-leser @Gunnar Sigdestad 😊 Gunnar Sigdestad reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå