Gå til innhold
Arkivverket

Hvor gammelt er dette bildet?

Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Lurer på hvor gammelt dette bildet kan være. Jeg vet ikke noe særlig om klesmote før i tiden og det står heller ikke noe navn på dette bildet noe sted og ingen som vet sikkert hvem det er ,men tror det kan være min tipptippoldemor født i 1847 eller en av hennes yngre søstre født 1858 og 1862 (Snertingdal)...men er det noen som kan si noe om hvor gammelt dette bilde kan være og hvor gammel denne personen kan være? Det ville være med på å kunne bestemme hvilken person det er dersom det er noen av de søstrene. (Bare ei søster til født mellom 1847 og 1858 i 1854 ,men hun er det ikke).

Det står heller ikke noe om hvor bildet er tatt. (Hadde vært interessant å visst ,men er vel umulig å finne ut av..)

Hadde også kanskje hjulpet om det kanskje finnes noe teknologi som kan aldersbestemme gamle bilder??....

Håper noen har noen ideer.

Erik

87.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo avhengig av økonomi, sosial status, motebevissthet etc. etc. hva damen iførte seg. Men det kan se ut for meg at dette er fra 1870 -80 -årene (se vedlagt bilde). Krinoline tror jeg ikke hun har. Men kanskje kø? Og korsett?

Så . . . er bildet f.eks. tatt  ved århundreskiftet i mors gamle klær?  Vanskelig å si. Ville tippe damen er i 20-årene? Eller er anledningen at hun er konfirmert?

Uansett er det en morsom detalj at hun ser ut til å være fotografert utendørs, på gress, med et malt lerret hengt opp bak. Lerretet var et vanlig fotograf-triks, men ute? Omreisende fotograf?

Mange fler spørsmål enn svar, dessverre.

Mvh

944075997_Skjermbilde2021-07-18kl_20_21_53.png.9ac5d221bf6d7a236dabf8e0851fb14e.png

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Jeg har også gjettet på 1870 tallet ,men det er jo farlig å gjette på noe!. Om damen er en av de jeg tror så var søstrene av gardbrukerslekter fra Snertingdal/Biri området.
Tviler på at bildet er fra århundreskiftet siden det visstnok lå sammen med andre ungdomsbilder av disse søsknene født fra 1845 til 1872. Hun ser ikke veldig gammel ut ,men er enig i at lerretet hengt opp bak og at hun er konfirmert ute er interessant. Konfirmasjon...tja si det ,isåfall var det ca 1862, 1873 eller ca 1877 ,men som sagt hun kan se eldre ut enn konfirmasjonsalder også og det kan være omreisende fotograf.... Finnes det en eller annen teknologi som kan datere papir/papp eller bilder? utfra det kunne man kommet med en god gjetting på hvem det kan være.... andre ideer? klesplaggene kan kanskje gi noen spor?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Erik Hov skrev:

klesplaggene kan kanskje gi noen spor?

Det var denslags ‹sporing› jeg forøkte meg på ved å sammenligne kjolene (og frisyren) til jentene på ‹mitt› bilde, med bildet ditt. 🙂

Og hvis billedteksten er korrekt, synes jeg de er såpass like at bildet bør kunne dateres til 1870-tallet. 

Datering av selve materialet i bildet har jeg ikke det ringeste begrep om hvordan kan gjøres 😞

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1870 tallet ja...får anta det ,men da er det vel mulig at bildet ikke utelukker noen søster hvertfall... Skulle ønske jeg kunne utelukke de 2 yngste siden den eldste født 1847 er min tipptippoldemor (og det ikke finnes kjente bilder av henne) ,men det blir nok ikke lett.

om det ikke er noen som vet om en teknologi som kan datere selve papiret/pappen i bildet da?....men der er jeg like blank som deg....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider