Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av min tippoldefar Sivert Martin Helland (5.2.1877)?

Terje Eljervik
 Del

Recommended Posts

Hei. Vi i min familie har et mysterium som vi gjerne skulle hatt svar. Min tipppoldefar Sivert Martin Helland er det ingen av våre gjenlevende etterkommere, som vet hvor ble av. Eldste gjenlevende, hans barnebarn, husker at det var noe som ikke skulle snakkes om i hans barndom. Grunnen til det vites ikke. Folketellingen i 1910 viser at han antagelig skulle være i Christiania. Hjemme i Haugesund satt en kone, med 5 små barn igjen. Hun hørte antagelig aldri fra ham igjen. Sivert Martin hadde yrke skomakersvend, og kanskje han reiste for å kunne brødfø sin familie?

Er det noen der ute som kan finne noen opplysninger om han var i Christiania? Eller kanskje han dro en annen plass? Eller har det skjedd han noe på veien?

Jeg setter pris på alle svar.

Mvh Terje Eljervik 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved konens død i 1946 så er han ikke nevnt, men det er jo mange år mellem folketellingen i 1910 og hendes bortgang:

Haugesunds Avis, 25. juli 1946

Screenshot_2021-07-19 Haugesunds Avis.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flg dødsannonse var Elen Serine vel 73 år då ho døydde i 1946 – altså fødd i 1873. I FT1910 står det at ho var fødd 5. mai 1876. Men her er ho – 4. mai 1873:

SAST, Vikedal sokneprestkontor, IV: Ministerialbok nr. A 8, 1868-1885, s. 28

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070220620437

Då slo det meg at kanskje fødselsåret for Sivert Martin var feil også – det står berre fødselsår i FT1910.

Men her er han – fødd 5. februar 1877:

SAST, Vikedal sokneprestkontor, IV: Ministerialbok nr. A 8, 1868-1885, s. 28

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070220620437

Så då kom vi ikkje lenger der.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!! Og rask respons. Dødsannonsen til kona har jeg aldri sett før. Litt rart han ikke er nevnt der? 

Angående skomaker Martin Olsen kan jo være en mulighet. Sivert Martin har i sin oppvekst flyttet en del i sin barndom, og har kanskje ikke noe definert dialekt.

Han og kona giftet seg i Stavanger, så de kan på det tidspunktet bodd i Stavanger. Kanskje utdannelsen har han fått i Stavanger.

Og avstanden mellom Stavanger-Haugesund- Vikedal er jo ikke stor. Det eneste som ikke stemmer, er at skal ha en gjenlevende far. Hans far Ole Johnsen døde i Vikedal i 1924.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! 

Jeg begynner å se for meg at denne skomaker Martin Olsen er min tippoldefar. 

Han nevnes som fraskilt, det kan jo være grunnen til at det ikke skulle snakkes om. I tillegg passer fødselsåret, og hans tilknytning til Stavanger. 

Virker som dette er fulltreff. 

Tusen takk igjen

Mvh Terje

Endret av Eljervik1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
  • 11 måneder senere...

Er Det mulig å finne ut mer om hans liv i Lillestrøm?

Har sett det var en skomaker i Nittedalsgata 21, mens han bodde i Nittedalsgata 23. Der bodde han i sammen med andre skomakersvender. Den nevnte skomakeren skulle ha gått konkurs rundt 1920. er der andre han kunne ha jobbet for??

Et annet spørsmål som også melder seg. Var det vanlig å bli overkjørt av tog? Eller var det ofte en villet handling?

Tragisk skjebne uansett.

Håper noen har noe mer informasjon om skomakerlivet, eller togulykker.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider