Gå til innhold
Arkivverket

Hvorfor er det så mye ukomplette skanna/trans dokumenter?

N. Tveranger
 Del

Recommended Posts

Jeg har fulgt digitalarkivet hele veien, og jeg merker meg at det er mer og mer ukomplette dokumenter/tellinger som ikke er offentlig. Ta bare folketellingene, her er vel bare 3-4 stk som er komplette. For ikke snakke om den siste - 1920 tellingen. At den er låst i 100 år er greitt, men kom det som et sjokk at den ble offentlig i 2020, som gjorde at først 1. desember 2020 begynte man å digitalisere den? Jeg mener det er bedre om man virkelig kunne konsentrert seg om å få komplette digitaliserte/søkbare dokumenter, framfor det meste halvferdig.

Jeg lufter dette i håp om at jeg ikke er eneste som sitter på gjerdet og venter på mer søkbart stoff. Jeg syntes all over det gjøres en utmerket jobb med gamle arkiv blir publisert på nett, det gjør tross alt slekt og historie gransking til en lek 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
På 19.7.2021 den 23.43, N. Tveranger skrev:

Jeg har fulgt digitalarkivet hele veien, og jeg merker meg at det er mer og mer ukomplette dokumenter/tellinger som ikke er offentlig. Ta bare folketellingene, her er vel bare 3-4 stk som er komplette. For ikke snakke om den siste - 1920 tellingen. At den er låst i 100 år er greitt, men kom det som et sjokk at den ble offentlig i 2020, som gjorde at først 1. desember 2020 begynte man å digitalisere den? Jeg mener det er bedre om man virkelig kunne konsentrert seg om å få komplette digitaliserte/søkbare dokumenter, framfor det meste halvferdig.

Jeg lufter dette i håp om at jeg ikke er eneste som sitter på gjerdet og venter på mer søkbart stoff. Jeg syntes all over det gjøres en utmerket jobb med gamle arkiv blir publisert på nett, det gjør tross alt slekt og historie gransking til en lek 🙂

Hei

Å digitalisere en dokument, er å skanne den og legge den ut på Digitalarkivet. Man begynte å digitalisere 1920-tellingen flere år før den kunne gjøres tilgjengelig på Digitalarkivet. Hele 1920-tellingen var ferdig digitalisert og ble gjort tilgjengelig 1 desember 2020. 

Å transkribere en kilde, er å skrive av teksten og deretter gjøre dette søkbart på Digitalarkivet. Man startet opp arbeidet med å transkribere 1920-tellingen i 2018. Det meste var faktisk ferdig transkribert før 1 desember 2020. Bortsatt fra Oslo, så er den ferdig transkribert nå. Det jobbes med å publisere det transkriberte materialet. Det som vi ikke visste når vi startet å transkribere kilden, var de utfordringer som dukket opp. Les mer om dette her. 

https://www.digitalarkivet.no/content/868/hvordan-søke-i-folketellingen-1920

Når det gjelder andre kilder enn 1920-tellingen, så transkriberer ikke Arkivverket, det er det frivillige som gjør. De kan få transkribere det selv ønsker, f.eks å transkribere en 1855-telling. Det betyr ikke at vi har andre personer som kan transkribere resten av 1855-tellingene for landet. 

I Bergen f.eks har en person transkribert 1922-tellingen. Han jobber nå med å transkribere 1917-telligen. Vi hindrer ikke personer til å gjøre en innsats fordi andre tellinger i landet ikke blir transkribert. 

Tellinger som er komplette: 1801, 1865, 1875, 1891, 1900, 1910 (og snart 1920)

Tellinger som vil bli komplette (fordi man her jobber med dette) 1870, 1885. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.