Gå til innhold
Arkivverket

Info om Kristoffer Jonsen og Anna M Nilsdatter fra Kvæfjord?

Madje Vanhatalo
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg lurer på om noen vet spesifikt hvor disse var fra i Kvæfjord og om noen har mer informasjon om hvor deres foreldre eller slekt kom fra. Kristoffer Jonsen f. ca. 1709 og hans kone Anna Malena Nilsdatter f. 1707 begge fra Kvæfjord. De skal ha flyttet til Øksnes i tiden 1739-1742. Jeg er etterkommer etter datteren deres, Martha Kristoffersdatter f. 1742 i Sortland.

Takk for hjelp i forveien!

https://www.geni.com/people/Kristoffer-Jonsen/6000000002805870770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper de kom fra en gård i Gullesfjorden, et område som hadde god kontakt med både Sortland og Øksnes. Familien kom først til Kroknes i Øksnes, der blei Marta født i 1742. Et par år etter flytta familien til Sørsand på Skogsøya, der døde Anna Malena i 1763 og Kristoffer i 1776. Det var forøvrig flere Kvæfjord-familier som flytta samme vei som dette paret midt på 1700-tallet, og det kan ha vært slektskap mellom dem. Dessverre begynner ikke kirkeboka for Kvæfjord før i 1751, etter disse flyttingene.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer og Anna Malena har svært mange etterkommere i Øksnes - databarn mine viser ovre et halvt tusen navn midt på 1900-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei Trym, til dette som du spurte om for ca to år siden, og som jeg så nå nylig; håper svar fortsatt er av interesse. Jeg har ganske god oversikt over det som er å finne i kildene fra Kvæfjord fra 1600-tallet og fram til ca 1720.  I kildene fra omkring 1709 (inkluderer 1708-1710) oppgis til sammen 10 voksne menn med navnet Joen i Kvæfjord, alle disse var leilendinger på forskjellige gårder i bygda og alle ser ut til å ha vært gift. I samme periode var det 13 voksne menn med navnet Niels. Jeg vil da anta at din Kristoffer Jonsen må ha vært sønn av en av de ti Jon'ene i Kvæfjord, og Anna Malena datter av en av de 13 Niels'ene. Når det gjelder hvem av dem som var Kristoffers far/foreldre, er det mulig å komme ganske langt ved hjelp av eliminasjonsmetoden og faktorer som alder og navnelikhet. Under har jeg kort lista opp alle ti Jon'ene.  Av dem er det to "kandidater" som for meg framstår som mest sannsynlige - men siden det ikke finnes kirkebøker fra disse årene og bare delvise skifteprotokoller (mange år mangler), er det vanskelig å finne svart på hvitt hvem som var Kristoffers far/foreldre. 

Likevel, de mest sannsynlige tenker jeg er enten Joen Nielsen Refsnes eller Joen Gregersen Rørvik. Det stemmer i så fall med Johan Borgås sin  antakelse om at de kom "fra en gård i Gullesfjorden". Både Refsnes og Rørvik ligger i Gullesfjorden, nesten rett overfor hverandre på hver si side. 

JOEN NIELSEN REFSNES var født ca. 1677 (24 år i 1701 iflg manntallet), og var stesønn av Christoffer Joensen Refsnes. Dette er den eneste av de ti Joen'ene i min oversikt som har en direkte forbindelse til en med navnet Christoffer, noesom kan ha fått ham til å gi det navnet til sønnen sin. Joen overtok jorda på Refsnes seinest 1711 etter Christoffer Joensens enke (Christoffer selv må ha dødd på seinhøsten 1706). Joen må ha gifta seg ca 1707, med Anne Michelsdatter. Han døde allerede 1711, og iflg skifteekstraktet hadde de da "3de umyndige børn mellom et og 5 aar". Dvs at Joens og Annes tre barn var født i perioden 1707-1711. Deres navn oppgis dessverre ikke...

JOEN GREGERSEN var født ca 1664 (37 år i 1701 iflg manntallet), trolig opprinnelig fra Hemmestad der han omtales på 1690-tallet (og der Gregers-navnet var spesielt utbredt). Han var i Rørvik i 1701 og var da gift og hadde en liten sønn (Gregers, 5 år). Han betalte i 1708 og 1710 skatt som leilending (av 1 pund fisk landskyld) i Rørvik.  I 1709 og fra 1711  ligger gården Rørvik øde ifølge fogderegnskapene. Samtidig nevnes "Joen Gregersen Lovigen" som skyldner i skifter fra Kvæfjord 1708 og 1710. Dette er Lovika i Bjørnskinn (Myre fjerding i Vesterålen), svært kort vei med båt fra Kvæfjord. Joen har altså flytta dit, og var leilending i Lovika seinest fra 1710.

Hvis det finnes nærmere informasjon i andre kilder som beviser hvilken av disse Joen'ene Kristoffer var sønn av, ville jeg sette pris på å få vite om det.

med vennlig hilsen Thomas Johansen.

Fullstendig oversikt over de 10 Joen'ene i Kvæfjord omkring 1709 (kilder:  fogderegnskapene samt skifter fra perioden): 

- Joen Olsen Dale (oppgitt å være 27 år i 1701 da hos foreldrene på Dale); oppsitter på Dale 1709.

- Joen Nielsen Vokter (også kalt Jan Nielsen noen steder) (oppgitt 45 år i 1701; hadde små barn i 1711; død mellom 1720-23)

- Joen Samsonsen Nedre Hemmestad (oppgitt 31 år og dreng på prestegården Rå i 1701; bygsla jord på Hemmestad 1707 og sannsynligvis gift omtrent samtidig).

- Joen Nielsen Refsnes (oppgitt 24 år i 1701, stesønn av Christoffer Joensen Refsnes). Overtok jorda på Refsnes og må ha gifta seg ca 1707, med Anne Michelsdatter. Men han døde allerede 1712. Iflg skifteekstraktet hadde de da "3de umyndige børn mellom et og 5 aar". Dvs at Joens og Annes tre barn var født i perioden 1707-1711.

- Joen Erichsen Gullholm (oppgitt 26 år i 1701, da heime hos foreldrene på Gullholm). Gift med Karen Pedersdatter, hun døde allerede i 1712 og etterlot seg deres eneste barn, på 1 1/2 år, navnet oppgis ikke i skifteekstraktet. Joen flytta etterhvert til Flesnes og gifta seg på ny. Ved skiftet etter ham i 1730 hadde han kun to små døtre (Karen og Maren), så barnet fra første ekteskap må ha dødd tidligere. 

- Joen Larsen "find" (same) på Våtvoll, nevnes der første gang i 1710, og bodde der med kona ved skoskatten 1711, ingen barn oppgitt. 

- Joen Gregersen betalte i 1708 og 1710 skatt som leilending (av 1 pund fisk landskyld) i Rørvik. Han oppgis som 37 år gammel i 1701, og var da gift og hadde en liten sønn (Gregers, 5 år). I 1709 og fra 1711  ligger gården Rørvik øde, og samtidig nevnes Joen Gregersen Lovigen, dvs Lovika i Bjørnskinn (Myre fjerding). Leilending i Lovika seinest fra 1710. Joen var sannsynligvis opprinnelig fra Hemmestad i Kvæfjord, der han omtales på 1690-tallet. 

- Jon Torgiersen Bjørnrå (oppgis 68 år i 1701, og var leilending på Bjørnrå til 1709, borte etter det, trolig død.)

- Jon Jonsen Gapøy (oppgis å være 50 år i 1701), leilending på Gapøy til 1720 da han døde og enka etter ham (Johanne Rolandsdatter) overtok bygselen etter ham. Hun døde 1735 eller kort før, og skifte etter henne holdt det året. Barnas navn oppgis der, i alt 5 barn i live da, pluss en sønn (Thomas) som var død og skiftet etter i 1724. Ingen av barna het Christopher/Kristoffer.

- Joen Pedersen Hokland (oppgis 65 år i 1701). Var gift men eventuelle barn var født på 1600-tallet, kun fosterbarn oppgitt 1701 og bare han og kona samt ei tjenestetaus ved skoskatten 1711. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider