Gå til innhold
Arkivverket

Eit bryllaup og ei tragisk ulukke

Asbjørn Ramsøy
 Del

Recommended Posts

19. februar 1835 fann det stad eit bryllaup i Undredal kyrkje i Aurland. På same tid omkom 9 menneske som

var gjester på veg til denne feiringa i ei snøskrede i Gudvangen. Her tek vi føre oss kyrkjeboka for Aurland

med innførselen av brureparet. Eg ville vore svært takksam om nokon kunne transkribere alt som står om

Christopher og Elisabeth under innførsel nr. 5 nedunder i lekkja, altså alle kolonneoverskriftene og kolonnene.

https://media.digitalarkivet.no/view/15922/49310/24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Asbjørn

Grunnen til at jeg tilsynelatende lett rister det følgende ut av ermet, er at dette er – ikke fullstendig, men – ganske så likt overskriftene i det trykte kirkebokskjemaet/standarden som prestene ble pålagt å bruke i 1820 – hvis jeg husker rett. Teksten/skriften/skanningen er langt fra enkel å tyde i seg selv, så må innrømme å ha «juksa litt» 😉

Kolonneoverskrifter:

No | Vielsesdagen | Brudgommens Navn og Stand. – Brudens Navn | Brudgommens Føde- og Opholds Sted Brudens Fødested | De Viedes Alder | Brudgommens Faders Navn | Brudens Faders Navn | Forlovernes Navn og Opholdssted | Tillysnings Dagene | Af Hvem Tillysning er forlangt | Hvis Tillysning ei har fundet sted efter hvilken Bevilling | Naar have havt de naturlige Kopper, eller vaccineret ved Attest | Hvis Brudgommen er Embedsmand have Pension eller Vartpenge, efter hvilken Bevilling dette (??) [ burde stått – Vartpenge, hvad Legitimation for Indskud i Enkecassen] | Om nogen af dem har været gift før, og hvorledes da det foregaaende Ægteskab er ophørt, samt om lovligt Skifte er holdt. – |

Selve teksten angående vielsen, må jeg nok (uten mal) gruble litt lenger over. Langt fra sikker på at jeg klarer den.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, igjen

Her følger et forsøk på selve teksten, og som varslet – et ikke spesiellt begavet et. Uhorvelige mengder spørsmålstegn, og aldeles blank på steds/gårdnavn i området. Men har jeg sagt A så får jeg prøve meg på B:

5. – | 19 Februar | Unge Karl Christopher Johannesen Pigen Elisabeth (??) Olsdatter | Underdal Underdal | 22 21 | Johannes Endresen | Ole (??) | Andreas A: Buk(?)/Beite(?) Brecke(?). – (??) Tosten Guttormsen (??) | 2, 3, og 4, Efter H: 3 Kongers | [og nå blir det, tro det eller ei, værre] Ole B? og [resten får ikke øynene til] | " | begge vaccinered med Attest | " | " |

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Even Stormoen skrev:

[og nå blir det, tro det eller ei, værre] Ole B? og [resten får ikke øynene til]

er det ikkje fedrane til paret? Ole Bottolds. og Johannes Endresen? Men resten der klarer eg ikkje lesa.

Endret av Richard Johan Natvig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

er det ikkje fedrane til paret? Ole Bottolds. og Johannes Endresen? Men resten der klarer eg ikkje lesa.

trur det står: eit eller anna af Underdal

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

er det ikkje fedrane til paret? Ole Bottolds. og Johannes Endresen? Men reten der klarer eg ikkje lesa.

Jo, det er fedrenes navn. Og resten klarer ikke jeg heller, kun fragmentért. Takk, RJ!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

trur det står: eit eller anna af Underdal

Ja, det kan det jo være! Begge fedrene har forlangt tillysningen 🙂 Stort sett  er det jo bare «Brudgommen» som forlanger slikt, så her ble jeg en smule ‹forledet›.  Kan det utydelige være begge af Underdal?

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Even Stormoen skrev:

Kan det utydelige være begge af Underdal?

Det trur eg du har rett i!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld namnet på brura står det kanskje:

Elisabeth Mal.

Olsdatter

Dåpsnamnet var Elisabeth Malene:

SAB, Aurland sokneprestembete, H/Ha/Haa/L0005: Ministerialbok nr. A 5, 1801-1821, s. 93
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070320610692

(Farens namn var her Ole Botolphsen.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Even og Richard! Såvidt eg kan sjå er alle felta med spørsmål utfylt?

Det neste blir å få fullnøyande svar på kor mange og just kven som omkom i skrea som

det er referert til ovanfor. Ei vise om tildragelsen har gått på folkemunne og er forsøkt

prenta. I kyrkjeboka for Aurland er namna på 7 som ikke fekk ei skikkeleg grav. I 

tillegg er nemnde to som derimot er begravd. Dette stemmer ikke med visa.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Asbjørn Ramsøy skrev:

tillegg er nemnde to som derimot er begravd. Dette stemmer ikke med visa.

Ifølge omtalen av denne ulykken i Morgenbladet så var det 10 personer som døde hvorav man fant 2 av dem efterpå.

Morgenbladet - 21. mars 1835: https://www.nb.no/search?q=sneskred&mediatype=aviser&fromDate=18350101&toDate=18351231

Screenshot_2021-08-01 Morgenbladet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Asbjørn Ramsøy skrev:

I kyrkjeboka for Aurland er namna på 7 som ikke fekk ei skikkeleg grav. I 

tillegg er nemnde to som derimot er begravd.

Muleg eg misforstår deg, men dei to siste er også namngjevne i kyrkjeboka (berre i tilfelle du skulle ha oversett det), nr. 17 og 18 her:

SAB, Aurland sokneprestembete, H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 299
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070615660302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk, interessant. Da mangler vi navnet på den tiende i kyrkjeboka. 

Nokon som har adgang til andre aviser på denne tiden, Adresseavisen t.d. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finder sneskredet omtalt i "Den Norske Rigstidende" for søndag 5. april 1835 og i "Bergens Adressecontoirs Efterretninger" for onsdag 25. mars 1835 uten at det kommer frem noget mere i de avisene enn det "Morgenbladet" skriver.

Har ikke fundet nogen omtale i "Trondhjems borgerlige Realskoles alene-priviligerede Adressecontoirs-Efterretninger" (som "Adresseavisen" het dengangen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan henda at ulukka er nemnt i Dagsregisteret i kyrkjeboka, men dessverre er ikkje den delen av boka med i Digitalarkivets scan, boka sluttar s. 476 (siste side av utflytta), Dagsregisteret er side 480-542, jf. kjeldeinformasjonen til boka, under Merknader:

1-130 Døypte 1821-1842, 130-200 Konfirmerte 1822-1858, 200-280 Vigde 1821-1859, 280-356 Døde og dødfødde 1821-1857, 356-380 Inn- og utflytte 1821-1851 (framh. fol. 466), 380-458 Vaksinerte 1822-1867, 466-476 Utflytte 1851-1857, 480-542 Dagsregister 1821-1843. Sidetal 120 og 121 er oversprungne ved folieringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Asbjørn Ramsøy skrev:

Takk Richard, betyr det at ein kan lese Dagsregisteret i originalen i SA i Bergen?

Ja det skal du kunna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider