Gå til innhold
Arkivverket

Ivar Trondson Aspa / Kane: Hvem var mødre til hans barn?

Geir Fjærli
 Del

Recommended Posts

Siden min slekt på farssiden er fra Møre, har jeg et par grener som ender opp i Aspa-slekten. Nå har jeg vel innsett at noen spørsmål blir det ikke enighet om i vår tid. Det gjelder for eksempel identiteten til "Trond Toraldesson / Ivarsson / Sigurdsson ? Aspa / Bremsnes ?" (og kanskje noen alternativer til) og til svigermoren Gro Sveinungsdatter (jeg har hennes som Lundeslet Viken, men det er vel bare en gjetning). 

Og ja, jeg har lest mange av trådene om dette, her og på andre forum, og referatet fra Aspa-seminaret med mere. 

Men jeg våger meg på noen spørsmål om en av Tronds sønner, nemlig Ivar Trondson Aspa / Kane / Smørhatt. Her er også datoene usikre, jeg finner fødselsår mellom 1406 og 1415, og dødsår mellom 1490 og 1498. Min link til ham igjen er datteren Sunniva, født mellom 1440 og 1455, og død i 1525.

Spørsmålet er: Hvem er moren til Sunniva, og til Ivar Trondsons andre barn? Blant barna finner vi litt ulike etternavn, et par av dem kalte seg Teiste, en kalte seg Kane, noen Aspa. Men de er alle en Ivarson eller Ivarsdatter...

Jeg hadde opprinnelig en Ingrid Jonsdatter som deres mor, her strides slektssidene om hun var en Kraage eller en Kruckow. Hun levde angivelig fra 1419 til 1479. Så dukker det opp en Mari Halvardsdatter Hudfat. Noen har henne fra rundt 1412 til 1494. Men andre har henne en drøy generasjon senere, fra 1461 til 1543 etc, og dermed yngre enn barna. (Så har de henne fortsatt som gift med Ivar...)

Ivar Trondsson kan være far til Gaute Ivarsson Aspa, Erkebiskop i Nidaros. Han er født i 1437, og må dermed ha en mor som var gammel nok til det. Så kommer resten på rekke og rad.

Jeg burde kanskje vite bedre enn å rote i Aspa-arkivene, men slipper litt opp for andre grener å kose meg med, siden jeg har nådd så langt tilbake som bygdebøker og annet går. Så da prøver jeg meg på denne. Hvem var mor/mødre til Ivars barn? Var de flere? Er Ingrid Jonsdatter en av dem, og var hun en Kraage eller Kruckow? (Forslag til foreldre: Jon Erikson Kraage og Ingeborg Trygvesdatter Aspa, eller Hans Johannesen Kruckow og Kristine Toraldesdatter Smørhatt.) Er Mari Halvardsdatter en annen?

På forhånd takk!

Geir 🙂

Endret av Geir Fjærli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent veit vi ikkje kven Ivar Trondsson var gift med, og da heller ikkje kven som var mor til borna. Det er spekulert (Aspa-heftet, s. 11) at ho kan ha vore av Teiste-ætta, men ein veit ikkje sikkert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Håvard Moe skrev:

Meg bekjent veit vi ikkje kven Ivar Trondsson var gift med, og da heller ikkje kven som var mor til borna.

Nei, jeg mistenker vel egentlig det. Har ikke helt klart å finne ut hvor folk har Ingrid og Mari fra, håpet vel at noen visste, og at det var kommet mer info siden seminaret.

Ser kildene strides om årstallene til alle medvirkende her, det gjør det jo ikke noe enklere når både far, mot og barn flytter seg med flere tiår.

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider