Gå til innhold
Arkivverket

Dåp i Våler kirke i Hof, 3. pinsedag 1708


Aud Marit Klokkhammer
 Del

Recommended Posts

Kan noen klare å tyde hva som står helt nederst på høyre side her:

SAH, Hof prestekontor, H/Ha/Haa/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1701-1720, s. 188-189
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603270041
 

Barn Kari, far Arne...

Hvor bor Arne og fadder Berger? 

Noe annet som kan tydes her?

 

Hilsen Aud Marit Klokkhammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Aud Marit Klokkhammer skrev:

Er det en mulighet for at det kan stå Arne Killingrud?

 

 

Det synes jeg virker som et godt forslag på Arne! Men fadder Berger heter ikke dét (Killingrud)? Og hva heter fadder Østen mer [hvis det er Østen og ikke en videre stedsbeskrivelse – Berger (??), øster.] – østen (??) ??strud? Siste fadder = helt umulig. For meg.

 

Og bare for å gjøre det enda verre, så ser det ut til å mangle en fadder?

 

Ikke mye hjelp, dessverre.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag på Østen, som kanskje ikke er Østen. Bergers fadder nr. 2 = Hans – kan det være Braskerud? Og at det er samme fadder som Karis nr. 2 med en snodig H?. I hvert fall vil jeg holde en knapp på Braskerud i begge tilfeller. Hva vi i så fall skal gjøre med østen, vet  jeg ikke . . .

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til både Matthias og Even 🙂

 

På i FamilySearch finner jeg totalt 8 barn med Arne Killingrud som far, deriblant Berger, som jeg nevnte. Og så kommer Kari i tillegg. Det står hun oppført med far Arne L, som jeg da tror må være feillesing av stedet på faren av den som har lest indeksert det.

 

Bl.a. finner jeg ei som er registrert som Karn, kan det egentlig være Karen?

SAH, Hof prestekontor, H/Ha/Haa/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1701-1720, s. 334-335
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603270118

Døpt 23 juni 1715, nest øverst på venstre side.

Er det naturlig å døpe en datter Karen/Karn når de allerede har ei som heter Kari?

Den Kari Arnesdatter jeg er på jakt etter ble mor for første gang i 1726, så Karen, døpt 1715, kan ikke være henne i alle fall.

Utgangspunktet for letingen er andre som har lagt inn Kari Arnesdatter, døpt 1708, som mor til Arne Nielsen, født på Støbner 1733, i et tre og jeg forsøker å hjelpe noen andre med å nøste opp i hva som er riktig og hva som eventuelt ikke kan stemme der. 

 

Legger like godt inn link til innlegget mitt på 'Brukernes eget forum', der jeg startet saken.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren er Arne Killingrud. Fadderne er: Berger Holtekiølen, Østen Larsen Braskerud, Ingebor Amunrud.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.