Gå til innhold
Arkivverket

Branntakster Borgund, Møre og Romsdal, før 1877

Linda Håhjem
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg leter etter Branntakster fra Borgund, Møre og Romsdal, før 1877. Har prøvd å søke, men klarer ikke finne noe. Eneste som kommer opp ved søk i tidsrommet, er Romsdals Amt og det blir feil. Kanskje det ikke er digitalisert? Da er det vel vanskelig å finne informasjon.  Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LindaHa

Hei, Linda og velkommen i forumet!

Vet ikke hvorfor Grethe slettet innlegget sitt (det er dét hun har gjort, ikke at branntakstene er slettet 😉 ).  Jeg ser, i likhet med deg, at det tydeligvis ikke finnes skannet/digitalisert branntakstmateriale for Borgund mellom 1814 og 1918(!). Hvis de allikevel finnes, er de på Statsarkivet i Trondheim. Vil anbefale en henvendelse dit.

Et par tips helt til slutt: Du bør endre visningsnavnet ditt til fullt navn ihht. forumreglene. Som ny bruker er det fort gjort å overse dette. 🙂

Også har funksjonen hvor man automatisk får varsler om innlegg i emnet sitt av en eller annen ubegripelig grunn blitt tatt bort, slik at man må selv trykke på «Følg dette». Derfor den utidige (synes jeg) ‹taggingen› for at du kanskje på den måten får et varsel om dette innlegget.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LindaHa

Ja, jeg slettet, fordi jeg ikke helt visste om denne lenken kan være til nytte for deg - dette materialet er både søkbart og du kan bla i skannet materiale: 

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=borgund&from=&to=&format=all&archive_key=&st[]=BRTA

https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-07000000000188&start_year=&end_year=&text=branntrygd*

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da aldeles merkverdig, du får opp mye mer enn jeg gjorde som søkte på M&R, Borgund, Assuransemateriale, branntakst. Kom ikke på å bruke fritekstsøk. Man må tydeligvis kjenne ‹bakveiene› og ikke bare gjøre rett-frem-søk. Imponerende! Men også demotiverende når man innser at flere resultater kan gå under radaren hvis man søker ‹feil›. Selv om jeg ikke synes jeg gjorde dét. Sukk. Og takk! 🙂

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen "bakveier" til søk, Even! Jeg har kanskje funnet "min måte eller en måte å søke på", og den behøver nødvendigvis ikke å funke i alle sammenhenger....! 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere prøver å hjelpe meg! Det er desverre Borgund i S&F også. Jeg skal ha fra M&R. Første linken er hvertfall ikke M&R i aktuell tidsperiode. Den andre linken finner jeg ikke hvilket område det er i fra. Jeg må nok ta et kurs i tyding av tekst!😅 Forstår ikke denne flotte håndskriften😄det jeg leter etter er nok ikke digitalisert ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Linda Håhjem skrev:

Det er desverre Borgund i S&F også. Jeg skal ha fra M&R. 

Ah! Føler meg skikkelig smart. Jeg kunne jo ha sett på amtsnavnene. Og i og med at jeg har slekt fra Borgund S&F kanskje ha brukt ‹de små grå› . . .

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Man kan kombinere søkekriterier på mange måter, men min anbefaling er å bruke emneknaggen "Branntakster" i kombinasjon med ønsket kommune, her 1531 Borgund: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?municipalities[]=1531&start_year=&end_year=&tags[]=84&text=

Som man ser, er det ingen protokoller eldre enn 1918. De eldste protokollene i hver serie har nr. 1 (L0001), og dermed kan man normalt være trygg på at eldre protokoller ikke finnes. Hvorfor det ikke finnes eldre protokoller for Borgund (MR), er det ingen opplysninger om i arkivkatalogene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider