Gå til innhold
Arkivverket

Høyerup/Petersen i København på 1700-tallet

Eiliv Sørhus
 Del

Recommended Posts

En av mine formødre, Henriette Sophie Høyerup ble født i 1788, døpt 28. september 1788 i Vor Frue Kirke, København.

Henriette Sophie's dåp
I hennes dåp kommer det fram at hennes foreldre er bryggersvend Anders Høyerup i St. Peders stræde og Friderica Elisabeth Petersen.
Hennes faddere er:
Jens Bierregaard - Bud ved asiatiske comp: på Chavn
Boye Pedersen- ___handler i ___ Kongens gade
Joh: Pet: Hansen

Madame Augusta Elisabeth ______ Eitsens i kirka

Jomfru Anne Marie Brugge for Visiteur Bugge i St. Peders stræde

1801 - tellingen for København
Vi finner familien i Laksegade 310, husstand nummer 86.
Anders Mikelsen Høyerup - 45 år - Bryggarbeider (?) - Bud for agent Frölichs kontor
Frideriche Elisabet Petersen - 42 år

Henriette Sophie Høyerup - 11 år

Christian Michael Høyerup - 9 år

Conrad Bernhard Høyerup -  5 år

Friedrich Wilhelm Høyerup - 3 år

Vigsel Anders Michelsen Høyerup og Frederica Sophie Petersen
Fredag 13. juni 1788 gifter Bryggersvend Anders Michelsen Høyerup seg med Frederica Sophie Petersen i Vor Frues Kirke i København. Bak henne står det oppført "i St. Peters Stræde
Jeg antar at dette er snakk om samme Anders og Frederica, selv om Frederica her heter Sophie i stedet for Elisabeth.

Så er spørsmålet om man kan finne mer om Anders Michelsen og Frederica Sophies bakgrunn. Jeg har selv gjort en del søk selv, og vil fylle disse inn i som kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende Høyerup.

En mulig bror:
En finner en Nicolai Mich. Høyerup som er født ca 1761. Han befinner seg i 1787 på Citadellet Fredrikshavn som en del av Sjællandske infanteriregiments 9, Musketerkompagni
Transkribert folketelling 1787 for Citadellet Fredrikshavn, Sjællandske infanteriregiments 9, Musketerkompagni

En mulig farfar:
En ved navn Anders Olsen Høyerup som er født ca 1710, død eller begravet 1770 i Store Magelby, Sokkelund, København kan være en farfar til vår Anders. Men dette er veldig løse spekulasjoner, basert på de få Høyerup jeg har klart å finne.
Anders Olsen Høyerups død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnas dåp og faddere:

Henriette Sophie - se innlegg 1.
Jens Bierregaard - Bud ved asiatiske comp: på Chavn
Boye Pedersen- ___handler i ___ Kongens gade
Joh: Pet: Hansen

Madame Augusta Elisabeth ______ Eitsens i kirka

Jomfru Anne Marie Brugge for Visiteur Bugge i St. Peders stræde

Christian Michael Høyerup - Døpt 6 juni 1790 i Vor Frue Kirke, København
Faddere:
Dunhandler Petersen
Jacob Sødring
Gudmand Larsen
Louise Bierregaard paa Christianshavn

Cathrine Marie Høyerup - Døpt 12 april 1792 i Vor Frue Kirke, København
Faddere: 
Oberkrigscomitsair v. Ely
Captain H Kobberholt
? Mütterbach
Madame Sophie Magdalene - Dunhandler(?) Petersens ibidem
Mad Aug. Elis. ----- Eirsons

Conrad Bernhardt Høyerup - Døpt 29 mai 1794 i Nikolaj Kirke, København

Faddere: 
G. Falkner paa Xhavn
Kontoristerne Severin Biegaard & Henrich Vogt
Agentist Bernhardine Frölich

Mad. Caroline Meyer

Friedrich Wilhelm Høyerup - Døpt 26 juni 1796 i Trinitatis Kirke, København
Faddere:
Jomfru Spengler

Jomfru Thygsen
J.B. Meyer
H. Kall

Lorentz August Høyerup - Døpt 20 mai 1798 i Holmens Sogn, København

Faddere:
Emanuel Falkner
Georg P/Jonsaing (?)
Lorentz Spengler
Mad. Caroline Meyer
Jomfru Marie Frölich

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant fadderne så finner jeg flere koblinger.

Frölich - Spengler - Falckner

Koblingen til familien Frölich er trolig gjennom arbeid.

Jomfru Marie Frölich er trolig datter av Johan Jacob Frölich (1746-1801) og Bernhardine f. Spengler (1758-1813). Emanuel Falckner bodde sammen med denne familien i 1787. Det finnes tre Lorentz Spengler i 1787 tellingen. Den ene er Bernhardines far Lorentz Spengler (1722-) som en kjent kunstner i Danmark,  dennes sønn og Bernhardines bror Lorentz Spengler, også han kunstforvalter (f. 1764) samt trolig en annen slektning ved navn Lorentz Spengler som bor sammen med dem som svend, født ca 1759). Hvor jomfru Spengler, Friedrich Wilhelms fadder, passer inn i slekten er usikkert, da jeg ikke klarer å se noe tydelig navn tre frem i kildene.

Bierregaard - Petersen
Jens Bierregaard var gift med Lovise Sophia Petersen. Han var født ca 1743, og hun ca 1759. De hadde to barn i 1787, Niels Christian 4 år og Friderich Vilhelm 2 år. Jens er gift på nytt i 1801 tellingen og har flere barn. Hvem som er Lovise Sophia sine er jeg usikker på, men antar at barna født før Christian Michel Høyerups dåp i 1790 er hennes, Søren f. 1788 og Carl Friderich f. 1790.

1787-tellingen
1801-tellingen
Denne Lovise Sophia Petersen født ca 1759 er en kandidat til å være Frederica Elisabeth sin søster.

Petersen
Det er og en teori å jobbe ut i fra at Dunhandler Petersen er en bror eller nær slekt av Friderica Elisabeth.

Endret av Eiliv Sørhus
Korrigering av navn fra datter til mor. Begge kunne fungert, men det presiserer hvilken side av familien jeg mener.
Lenke til kommentar
Del på andre sider