Gå til innhold
Arkivverket

Bakklandet sogn i Sør-Trøndelag: Hvem ble begravet som nr 22 den 23/8-1822 og kanskje døpt 7/2-1815?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Venstre side. Transkribenten har tolket navnet som Søren Andreas Fredes Busch, men står det egentlig det?:

https://www.digitalarkivet.no/kb20070918660424

Og, foruten navnet - hvis det er "en Busch/Busk" - hva står foran og bak navnet (etter står det kanskje først "7 Aar"?)

Hvis det står 7 år er det kanskje ham jeg har funnet dåpen til 7 februar 1815: https://www.digitalarkivet.no/kb20070918670183

I så fall er vel faren "styrmand Johan Frederich Sörensen (kanskje) Busch(?) og Olava Andersdatter Berg-et-eller-annet ...?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• tom askerøi changed the title to Bakklandet sogn i Sør-Trøndelag: Hvem ble begravet som nr 22 den 23/8-1822 og kanskje døpt 7/2-1815?

Dødsfallet:

Buhck leser jeg som etternavn på Søren Andreas Fredrs. Og alder er 7 år. Og det som står først tror jeg nok er Dgb – Drengebarn. Forøvrig ser det ut som han er drugned.

Dåpen:

Du har nok funnet ham ja,  Buhck her også.

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tom askerøi skrev:

Olava Andersdatter Berg-et-eller-annet ...?

Bergets

Og så les eg Busch, altså .... Buschs og .... Bergets B[arn]

For lesinga av siste bokstav i Busch som h og ikkje k, samanlikn med k'en i Berith, tredje linje nedanfrå på forrige side. 

Eg les namnet som Busck i dødsfallslista

• Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK alle sammen.

Og siden han er "barnefød i Kiøbenhavn" er det uansett ikke rart at jeg ikke finner noen passende Søren Busch (i Norge) som kan være hans far...

Skjønt Søren Gjertsen Busch var "på Sælland" iflg et skifte i Norge i 1751...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.