Gå til innhold
Arkivverket

Even Svennebye, Spydeberg

Recommended Posts

Første spørsmål.

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Lensregnskaper, RA/EA-5023/R/Rb/RBA/L0026: Lensregnskaper for Akershus len.

Lensregnskap nr. 26 (1610-1612),
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080715641044

får vi en oversikt over Even Svennebyes innkomster: 

Spindeberg Sogenn

Effnenn Suennebÿes Indkomst

Hallerud i Hoffunn sogn ½ pund

Torp i Eidsberg sogn ½ pund

Kleffuer i Hellinn sogn 1 pund

Foss i Hobøl sogn 15 lispund

Østre Tolshuus i Tomter sogn 1 fjerding

Löchen i Krogstad sogn 12 lispund

I Juel, Spydeberg Bygdebok, Bind 2/3: 1507 refereres disse opplysningene, men forfatteren skriver for Hallerud 10 lispund isteden for 1/2 pund. Kan det være noe jeg har misforstått? 

Andre spørsmål

Videre i den samme bygdeboken redegjør forfatteren for  at Even døde før 1626 og at han har vært gift med Gunhild Pedersdatter. Hvor kan bygdebokforfatteren ha disse opplysningene ifra. Slik informasjon finnes jo ikke i lensregnskapene, og det er vel ikke bevart tingbøker fra denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"1/2 Pund" i Hallerud synes her å være 1/2 skippund (tunge, korn eller mel) og således ekvivalent med 10 lispund.

At Even døde før 1626 kan kanskje utledes indirekte ved at han forsvinner fra skattelistene før 1626. Da kan han være erstattet av "Enchen", og ved slump kan hun være nevnt ved navn i ei eller annen skatteliste, eventuelt i et vedlagt tingsvitne. En kan heller ikke utelukke at navnet er nevnt i en (langt senere) tingboksak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår. Jeg hadde foretrukket at bygdebokforfatteren holdt seg tett opp til den originale kilden, men greit nok. Da har jeg fått en forklaring. Med hensyn til det andre spørsmålet, så forstår jeg at jeg må bruke metoden du skisserer.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider