Gå til innhold
Arkivverket

Skipsdagbøker på Riksarkivet

Ole-Bjørn Aaltvedt
 Del

Recommended Posts

Hei,

I forbindelse med slektsgransking, så holder jeg på å samle informasjon om min morfar, som var krigsseiler. Og har oppdaget at det finnes mulighet for å finne informasjon i bl.a. skipsdagbøker. Disse er, utfra hva jeg har skjønt, kun tilgjengelig via lesesal på Riksarkivet i Oslo. Bor annen plass i landet, slik at det å kunne dra til Oslo, for å bruke tid der til å lese igjennom disse bøkene er ikke mulig. Finnes det andre muligheter å få tilgang til disse bøkene?

Mvh

Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tolker jeg deg dithen at jeg har 2 alternativ:

1) Dra til Oslo for å sitte i lesesalen

2) Vente til de bøkene jeg er på utkikk etter er scannet og utenfor klausul

Stemmer dette?

Eller finnes det og mulighet for å bestille digital kopier?

Mvh

Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, så ikke at de var sperra for vanlig bruk.

Du kan forsøke å sende en forespørsel der du forklarer nøyaktig hva du er på utkikk etter. Om det ikke blir altfor tidkrevende, så kan det være at de finner ei løsning for å få svart deg.

Jf. Arkivverkets service-erklæring

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering: "Passiv venting" på skanning er i alle fall ikke noe alternativ, da det ikke foreligger kortsiktige planer om ytterligere skanning. Det utvalget som er skanna, er skanna fordi det oppbevares i magasiner som Arkivverket disponerer hos Nasjonalbiblioteket i Mo i Rana, noe som betyr at utvalget i praksis er fysisk utilgjengelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Hei,

Jeg lurer på om skipsdagbøkene er kategorisert på noen som helst måte? Slik at hvis jeg f.eks. vil finne skipsdagbøkene for en spesiell båt for en spesiell tidsperiode er dette relativt enkelt og krever ikke altfor mye tidsbruk?

Siden jeg ikke bor i nærheten av Oslo er det greit og vite hvor mye tidsbruk en må forvente for å finne materialet man ønsker.

På forhånd takk for svar.

Mvh.

Øyvind Asgautsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Øyvind Asgautsen skrev:

Jeg lurer på om skipsdagbøkene er kategorisert på noen som helst måte? Slik at hvis jeg f.eks. vil finne skipsdagbøkene for en spesiell båt for en spesiell tidsperiode er dette relativt enkelt og krever ikke altfor mye tidsbruk?

Siden jeg ikke bor i nærheten av Oslo er det greit og vite hvor mye tidsbruk en må forvente for å finne materialet man ønsker.

Når det gjelder skipsdagbøkene i Nortraships arkiv, kan du i Digitalarkivet søke på arkivet slik: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-01000001366589

Dernest kan du i fritekstfeltet søke på et båtnavn, f.eks. Brøvighttps://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-01000001366589&start_year=&end_year=&text=Brøvig

Men mesteparten av arkivet er ikke digitalisert og derfor ikke tilgjengelig i Digitalarkivet. Men hvis en båt er nevnt ved navn i arkivkatalogene, kan du søke i Arkivportalen og skaffe rede på hva som finnes av arkivmateriale, og som du eventuelt kan få se ved lesesalsbesøk. Her et eksempel med båtnavnet Belnorhttps://www.arkivportalen.no/search/1?text=Belnor

Lenke til kommentar
Del på andre sider