Gå til innhold
Arkivverket

Olaf Vesterlund - hvordan komme videre?

Lars Kittilsen
 Del

Recommended Posts

Vi er på jakt etter mer informasjon om Olaf Westerlund. Han var min kones oldefar.

Han ble trolig født i Sverige i 1890/91, og navnet hans skrives både med V og W.

Han navngis som Olof, Olav, Oluf og Olaf (Olov?).

I 1921 fikk han et barn med Karen Sveinsdotter Kaasa i Heddal.

Vi tror fort at den samme mannen kan ha fått tre «uekte» barn i Rogaland noen år før.

Tordis (1914), Marie (1914) og Kristian Martin (1916). Alle hadde forskkjellige mødre i Kopervik, Sveio og Haugesund.

(En Olaf Westerlund fikk også barn i Hadsel i perioden 1918 til 1920, men vi er usikre på om det er den samme mannen. Han klarte ikke å skjøte huset sitt, og det endte med tvangsauksjon.

Vårt siste spor etter Olaf er et brev han skrev fra Grimsby i England 23/12 1920. (Brevet lå ved rettspapirene i farskapssaken)

Der lover han å komme hjem til Telemark med båten «Nord» til Skien.

Vi har ikke funnet ham i noen skipslister eller liknende, men han må ha kommet seg til Notodden, for siden sønnen til Karen ble født i oktober 1921, må de må derfor ha møtt hverandre tidlig i januar …

Vi finner ingen dødsannonser eller liknende på ham.

Nasjonalbiblioteket (nb.no) er «gjennomlest».

Vi har også trålet Riksarkivet i Sverige, men finner ikke den rette mannen.

Takknemlig for innspill til hvordan vi kan komme videre.

Hva gjorde han før, under og etter norgesoppholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!
Jeg regner med at du mener Olaf Jentuft Karlsen. Han er jo sønn av en Westerlund, og han blir også omtalt som Olaf/Oluf Jentoft Westerlund andre steder. Dette er sikkert den samme mannen som fikk Randi Helene i 1919, samt to barn som døde veldig tidlig i 1918 og 1920. Da ser vi bort fra ham. 

Endret av Lars Kittilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Ja, den har jeg sett. nb.no er en fin kilde, men lite å hente her ... 

Endret av Lars Kittilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen ble formelt døpt da han ble konfirmert i 1937.
Og ja, det er denne Karen, (Som avdød står hun oppført med fødselsdato 1893-01-28).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måte å komme videre på, kan jo være å følge mulige kandidater i svenske husforhør og flyttelister. Om man kan finne en utflyttet til Norge på rett tidspunkt, kan en jo være heldig.

Her er en kandidat:

https://sok.riksarkivet.se/person?Namn=Olof+Westerlund&AvanceradSok=True&PageSize=100&FacettFilter=register_facet%24Kyrkoarkiv%3A|register_facet%24Kyrkoarkiv%2FFödelseregister%3A&FacettState=undefined%3Ac|q5Rn2w%3Ao|DHxUOA%3Ac|&page=18&postid=Fodelse_70558&tab=post#tab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er absolutt en mulighet, og jeg tror at vi kan finne ham der (Hvis han ikke skulle være finsk):
Det er mange Westerlund - spesielt i Nord-Sverige, og vi har blant annet etterlyst ham via forum og medlemsblad i Ådalens släktsforskning.
Vi har blitt kjent med mange Westerlund-familier på denne måten 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er min kones farfar. Olaf jobbet litt på Notodden, men sleit med å skaffe seg fast jobb. Han lovte Karen å gifte seg med henne hvis han fikk seg jobb på Notodden. Det står litt om dette i papirene fra farskapssaken. Men han forsvant ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaf står registrert som både "løsarbeider" og "sjømann" i kirkebøkene.

Jeg leste rettspapirene fra farskapssaken én gang til, og der står det at han kom tilbake til Notodden i januar 1921, og at han ble der til juni samme år.

Det står også at han hadde en del jobber i "riket" og at han var "til sjøs".

Da må han vel finnes i noen sjømannsruller?

(Jeg finner ham ikke under folketellingen for Notodden i 1920).

Jeg har sjekket mange registre (både under fornavn og etternavn) langs kysten - fra Rogaland til Vestfold - men jeg kan ikke finne ham.

Men det kan godt hende at jeg har hoppet over noen eller sjekket feil lister ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk!

Nøkkelen er nok å finne ham på en båt, finne nummeret hans, og ta det derfra.

Det er en omfattende jobb å sjekke rullene, men registrene er et godt utgangspunkt - spesielt der det går an å søke på etternavn.

Fornavn er verre fordi det kan tenkes at han het noe mer enn Olaf/Olof (Karl Olof, Erik Olof, Per Olof... ?)

To viktige opplysninger:

1. Han reiste trolig med båten "Nord" fra England til Skien (Porsgrunn, Brevik?) rundt julaften 1920. Han skriver i et brev 23.12.1920 at han skal ta denne båten.

2. I brevet skriver han også at han mønstret på i Sandefjord 22. april 1920.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

Kan denne være verdt å følge ?

18900914-821

Westerlund, Olof Magnus

Repslagarstigen 23

Död 10/9 1956.

Kyrkobokförd i Östersund, Östersunds kn (Jämtlands län, Jämtland).

Född 14/9 1890 i Frösö (Jämtlands län, Jämtland).

Gift man (31/1 1927).
--------------
Födelseförsamling i källan:
Frösö (Jämtlands län)

Källor:
DA, DOR 52-60

Post-ID:
SDB7_01088240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utskrift från EmiWeb/SCB Emigranter

Förnamn: Olof Magnus   Födelsedatum: 1890--
Efternamn: Westerlund   Yrke/Titel: Arbetare
Civilstånd: OG   Kön: M
Utfl år: 1916   Nationalitet:  
Utfl län: Jämtland   Utfl församling: Aspås
Destination: Obefintlighetsboken   Familjenr:  
SVAR Batchnr: A0043721   SVAR Bildnr: 00147
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! 
Da jeg begynte med dette, fant jeg tre "uekte" barn i Hordaland/Rogaland med Olaf Westerlund/Vesterlund som far. Beskrivelse og årstall gjør at jeg tror (og kanskje håper) at det er sammen mannen. Disse barn ble født i 1914 og 1916. Mulig jeg har konkludert for tidlig ...

Det er ganske mange Olof/Olaf og Westerlund/Westlund, men jeg skal virkelig sjekke ut denne mannen videre.

Mulig jeg har ham på oversikten over "mistenkte" 🙂

Jeg sitter på et kjærlighetsbrev han sendte til Karen Kaasa i 1921. Det ble skrevet 23. desember i Grimsby, og da lovte han å ta båten "Nord" til Sandefjord.

Han dro helt sikkert hjem til Sandefjord (eller Skien/Porsgrunn) - og deretter til Notodden i romjula/nyttår. Min kones oldemor fikk nemlig en sønn 4. oktober 1922.

(Jeg fikk tilsendt noen av rettspapirene fra Statsarkivet - inkludert et brev)

Dessverre er skipsprotokollene i Sandefjord noe mangelfulle på nett, men jeg tror løsningen ligger i disse. Han må være i registrert og koblet til "Nord".

Planlegger derfor en tur til Statsarkivet på Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Olof Magnus i Sveriges Befolkning 1910. Skal se om jeg kan følge han videre...

Post från Sveriges befolkning 1910: 1910-23-33-39

Olof Magnus

f. 1890 i Frösö (Jämtlands län, Jämtland)

s.
Pojke, barn i familjen

Böle
Aspås (Jämtlands län, Jämtland)

Registrerad födelseort: Frösö Jämtlands län

Lenke til kommentar
Del på andre sider