Gå til innhold
Arkivverket

Navn i Oles dåp 1773

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Nøttefel..?? - men eg finn ingen døme på eit slik eller liknande namn. Nøtteholt finst, men det er vel ikkje ein h i midten?

For å fjerna det ekstra bildet: oppe i høgre hjørne i posten din, klikk på dei tre prikkane, du får tre val, velg Endre. Rull ned til vinduet der dei to bilda er vist (under sjølve posten din), der ser du eit søppelspannikon nedre i høgre hjørne på kvart av bilda, klikk på søppelspannikonet til det bildet du vil fjerna. Håper forklaringa er forståeleg 🙂

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, det ser visserlig ut som Nøttefel... (Nøttefeld - et konstruert navn som jeg ikke finner noe sted på nettet?) Det kan også være en h i midten som glapp for skriveren? Det er fristende å velge det siste, men jeg synes det første er mest sannsynlig i forhold til bokstavene 🙂 

Takk for veiledningen til å fjerne bildet. Jeg klikket på søppelspannet i et av bildene, men begge bildene ble borte merkelig nok. Det var nyttig å vite altså 🙂 

Endret av Sølvi Løchen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sølvi Løchen skrev:

men begge bildene ble borte merkelig nok. 

Ja det var merkeleg, eg har ikkje opplevd det men det er jo alltid ein første gong!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe bedre forslag, men synes det virker påfallende at dette navnet skulle være skrevet med en helt annen form av initialen «N» enn Niels tidligere på samme linje.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Nøttefælt, synes jeg det står.

Forresten er det ikke uvanlig at forbokstaven N er skrevet ulikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Tor Gjerde skrev:

Jeg har ikke noe bedre forslag, men synes det virker påfallende at dette navnet skulle være skrevet med en helt annen form av initialen «N» enn Niels tidligere på samme linje.

Jeg har sett samme bokstav skrevet på forskjellige måter i denne kirkeboka, men ser at N er skrevet mye på samme måten i egennavn. Jeg lurte derfor på om det kunne være en yrkesbetegnelse, siden det ofte ble skrevet med gotiske bokstaver. Men det hjalp meg ikke noe videre.

Et annet forslag kunne være et trangt: "Ole M Hefeld" med en litt forkrøplet M. Hva tror dere om det?

Hefeld er i hvert fall et etternavn som var i bruk på 1800-tallet: https://www.digitalarkivet.no/search/persons?s=hefeld&event_year_from=&event_year_to=&event_date=

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sølvi Løchen skrev:

Et annet forslag kunne være et trangt: "Ole M Hefeld" med en litt forkrøplet M. Hva tror dere om det?

Synes det er er et godt forslag!

En annen ting:

Helt siste linje – står det ikke Qv. [Qvinde] og et navn Hol/Hal-ettellerannet? Slik at det er Ole (Etternavnet)s kone som er fadder?

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Helt siste linje – står det ikke Qv. [Qvinde] og et navn Hol/Hal-ettellerannet? Slik at det er Ole (Etternavnet)s kone som er fadder?

Takk, da er jeg ikke helt på jordet 🙂 

Jeg tror det står "Pr Holmboe" på siste linje. Det ligner på nabo-dåpen til venstre, altså tvilling-dåpen 26.01. der prestens navn også er plassert helt til slutt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Sølvi Løchen skrev:

Jeg tror det står "Pr Holmboe" på siste linje. Det ligner på nabo-dåpen til venstre, altså tvilling-dåpen 26.01. der prestens navn også er plassert helt til slutt 

Ah, selvsagt er det presten Holmboe! Silly me. 🙂

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider