Gå til innhold
Arkivverket

Skyldsetningsforretning 1847

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

Jeg har tydet en skyldsetningsforretning fra 1847 der jeg har en del ord og setninger jeg er usikker på.

Flott om noen kan ta en titt og evt komme med innspill 🙂

Her er det jeg har fått til selv:

01            Skyldsætningsforretning. Aar 1847 den 4de October indfandt Undertegnede sig som af Fogden opnævnte Laug-

02            rettesmænd, paa Gaarden Aas, Matrno gl 45 nyt 82 i Ullensagers Thinglaug for, efter For-

03            langende af Lars Larsen Borgen, at skyldlægge en til ham af Christian Larsens Brug, skyldende 8 7/16 Lispund Tunge eller 1 Daler 2 Ort

04            12 Skilh. af bte(?) afhandet Part. Saavel Lars Larsen Borgen som Sælgeren Christian Larsen Aas vare tilstede. Fogdens

05            Opnævnelse der er dateret 12 Januar d. A., framlagdes. Man(?) foretog sig da at befare den afhendede Part, der bestaar i

06            Følgende og er saaledes begrændset: 1 en indhegnet Løkke – Fjeldstuløkken kaldet, der grændser i Syd mod Borgens Udmark,

07            i Væst mod Aas’ Udmark, i Nord mod øvre Aasfjeldløkke og i Øst mod Gaarden øvre Lunds Fæhage. 2. Sælgerens Deel

08            af den saakaldte Ødegaard, der ligeledes er indhegnet og grændser i Syd mod Gaarden Flindrums Fæhage, i Væst mod

09            Gaarden Aas’ Udmark, i Nord mod Engebret Aas’s saakaldte Ødegaard og i Øst mod Bygdeveien, som fører(?) fra

10            Lund forbi Aas, og 3 et Stykke af Sælgeren Udmark, hvilket i Syd tager sin Begyndelse ved Stormyrbækken, gaar

11            derfra efter mærkede Træer lige i Nord til den saakaldte Kavlebroe, fra denne vestover(?) efter en G(?)vei eller Fod-

12            stii(?) til en til Pladsen Solien hørende Indgjærding og videre til btn(?) Plads’ Løkke, med hvilken det paa vestre(?)

13            Kant støder(?) samt fra btn Løkke ved Oppens Udmark østover efter den saakaldte Stormyrbæk. Efter ogsaa at have befar-

14            et Sælgerens øvrige Part finder vi at hiin(?) beskrevne Part (?) Fjeldstuløkken staaende Huse hører, med en-

15            (?) for 1/6 (eensjette) Deel af ovenævnte Skyld og i Forhold dertil blive at skyldlegge. Med dette Skyldforholdet

16            (?) en Skyld af 1 35/96 Lispund Tunge, 30 s. paa det Afhandede, erklærede saavel den nævnte Sælger som Kjøber sig

17            tilfredse. Da Videre ei var at forhandle blev Forretningen, hvormed den framlagde Opnævnelse følger in

18            arigicuali(?) , sluttet. O. Hertzenberg   Gulbrand Aas       Christian Olsen Aas mpP    Guld-

19            brand Johnsen (?) Børgen mpP.

Link til teksten er her:

https://www.digitalarkivet.no/tl20080707360135 (starter nede på høyre side)

På forhånd mange takk! 🙂

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøksvis:

04  12 Skill. af bte(ja) Gaard afhendet Part. Saavel Lars Larsen Borgen som Sælgeren Christian Larsen Aas vare tilstede. Fogdens

05  Opnævnelse der er dateret 12 Januar d. A., framlagdes. Man(ja) foretog sig da at befare den afhendede Part, der bestaar i

09  Gaarden Aas’ Udmark, i Nord mod Engebret Aas’s saakaldte Ødegaard og i Øst mod Bygdeveien, som fører(ja) fra

10   Lund forbi Aas, og 3 et Stykke af Sælgerens Udmark, hvilket i Syd tager sin Begyndelse ved Stormyrbækken, gaar

11    derfra efter mærkede Træer lige i Nord til den saakaldte Kavlebroe, fra denne vestover(ja) efter en Græs(?)vei eller Fod-

12   stii(tror det) til en til Pladsen Solien hørende Indgjærding og videre til btn(feilskrivning for bmt?) Plads’ Løkke, mod hvilken det paa vestre(ja)

13   Kant støder(ja) samt fra btn Løkke ved Oppens Udmark østover efter den saakaldte Stormyrbæk. Efter ogsaa at have befar-

14   et Sælgerens øvrige Part finder vi at hiin(ja) beskrevne Part (ja) hvor(?) endel(?) i Fjeldstuløkken staaende Huse hører, med an-

15   svar for 1/6 (eensjette) Deel af ovenævnte Skyld og i Forhold dertil blive at skyldlegge. Med dette Skyldforhold(et?)

16   (?) en Skyld af 1 35/96 Lispund Tunge, 30 s. paa det Afhendede, erklærede saavel den nævnte Sælger som Kjøber sig

17   tilfredse. Da Videre ei var at forhandle blev Forretningen, hvormed den framlagde Opnævnelse følger in

18   originali , sluttet. O. Hertzenberg   Gulbrand Aas       Christian Olsen Aas mpP    Guld-

19   brand Johnsen (?) Børgen mpP.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia Even! Eg kom ikkje så langt ... men her er mitt vesle bidrag:

04            12 Skill. af bte (ja det trur eg, = bemeldte) Gaard afhendet Part

11            derfra efter mærkede Træer lige i Nord til den saakaldte Kavlebroe, fra denne vestover(?, ja eg trur det) efter en Græsvei eller Fod-

12            stie

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Richard Johan

Takk skal du ha, håper du kan ta deg tid til å se på resten også. En del jeg er fryktelig usikker på.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Even Stormoen skrev:

2   stii(tror det) til en til Pladsen Solien hørende Indgjærding og videre til btn(feilskrivning for bmt?) Plads’ Løkke, mod hvilken det paa vestre(ja)

bmt, det står vel bte som i linje 2.

... og så overtok andre plikter ...

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

bmt, det står vel bte som i linje 2.

Selvsagt! Som sagt: «Øya er'e første du blir blind på» 😉

Takk! 🙂

Mvh 

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode bidrag, @Even Stormoen og @Richard Johan Natvig! 🙂

12 timer siden, Marius Holm Enerud skrev:

16            (?) en Skyld af 1 35/96 Lispund Tunge, 30 s. paa det Afhandede, erklærede saavel den nævnte Sælger som Kjøber sig

Kan det stå "resulterer" først på denne linja?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Marius Holm Enerud skrev:

Kan det stå "resulterer" først på denne linja?

Det kan det så absolutt! Der tror jeg du ‹fikk has på› ordet 🙂

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Even Stormoen skrev:

Det kan det så absolutt! Der tror jeg du ‹fikk has på› ordet 🙂

Mvh

resulterer en Skyld af 1 35/96 Lispund Tunge

Vet ikke hvor godt norsk dette er, da 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I moderne norsk ville vi vel satt inn en i – resulterer i – men her blir det å forstå som et verb, a la bevirker feks. – Trur eg . . .

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig fornuftig ut 🙂

Tror jeg legger til en "(i)" i teksten min for å gjøre det litt klarere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Marius Holm Enerud skrev:

15            svar for 1/6 (eensjette) Deel af ovenævnte Skyld og i Forhold dertil blive at skyldlegge. Med dette Skyldforholdet

Utegløymt eitt ord mellom dertil og blive, står det delvis?

... ansvar for 1/6 (eensjette) Deel af ovenævnte Skyld og i Forhold dertil delvis blive at skyldlegge. Med dette Skyldforhold ...[der?] resulterer [i] ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Utegløymt eitt ord mellom dertil og blive, står det delvis?

Ehhh, det skjønner jeg ikke

1627452603_Skjermbilde2021-08-08kl_00_10_47.thumb.png.eb9e1b72d43f09afdfcdaa0da6bdf178.png

i   Forhold                                    dertil                               blive                           at            Skyldlægge

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Even Stormoen skrev:

Ehhh, det skjønner jeg ikke

Haha, det gjer ikkje eg heller! I dag!

Ikkje bare:

15 timer siden, Even Stormoen skrev:

«Øya er'e første du blir blind på»

men eg såg visst dobbelt, også, i blindskapen min! Beklager!

• Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Even Stormoen skrev:

14   et Sælgerens øvrige Part finder vi at hiin(ja) beskrevne Part (ja) hvor(?) endel(?) i Fjeldstuløkken staaende Huse hører, med an-

Kan det stå følgende her?

14            et Sælgerens øvrige Part finder vi at hiin beskrevne Part hvormedels Fjeldstuløkkens staaende Huse hører, med an-

hmm... er "hvormedels" et ord..? 🙂

Endret av Marius Holm Enerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

kanskje:

.... hvormed de i Fjeldstuløkken staaende Huse hører, ...

(hvormedels kan eg ikkje finna dokumentert i ordbøker, td. https://ordnet.dk/ddo)

Ja «hvormed de i» høres jo fornuftig ut.

Synes «hvormedels» var et flott ord jeg da 😆 

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14            et Sælgerens øvrige Part finder vi at hiin beskrevne Part hvormed de i Fjeldstuløkken staaende Huse hører, med an-

15            svar for 1/6 (eensjette) Deel af ovenævnte Skyld og i Forhold dertil blive at skyldlegge. Med dette Skyldforhold der

Kan det stå "maa ansees" i slutten- og starten av linje 14 og 15?
Synes "ansvar" virker litt merkelig...

Endret av Marius Holm Enerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Marius Holm Enerud skrev:

14            et Sælgerens øvrige Part finder vi at hiin beskrevne Part hvormed de i Fjeldstuløkken staaende Huse hører, med an-

15            svar for 1/6 (eensjette) Deel af ovenævnte Skyld og i Forhold dertil blive at skyldlegge. Med dette Skyldforhold der

Kan det stå "maa ansees" i slutten- og starten av linje 14 og 15?
Synes "ansvar" virker litt merkelig...

eg trur du har rett!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider