Gå til innhold
Arkivverket

Segl for Nils Torbjørnsen Vale/Valle i Holla (ca. 1600-35)?

Erik Bjune
 Del

Recommended Posts

Hei!

Den Nils Torbjørnsen som var på Vale/Valle i Holla nord for Skien på begynnelsen av 1600-tallet; vet noen om hans segl finnes bevart i noen kilde e.l.?

(jeg jobber med å fastslå om hans far (og forrige bruker) var en Torbjørn Guttormsen fra Liltvet i Hurum.)

mvh

Erik Bjune

Gårds- og slektshistorieprosjektet

Hurum historielag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg kom for noen år siden over boka "Holla - Historisk skildring av bygda og dens utvikling" av lektor S. Ytterbø fra 1925. Så kom ditt spørsmål og tenkte at "endelig fikk jeg bruk for boka". Om du kjenner til den ber jeg om unnskyldning for å kaste bort din tid, men om du mot formodning ikke skulle kjenne til den:

Om brukeren før Nils Torbjørnsen skriver lektor Ytterbø [med mine "kommentarer"]: 

"Torbjønn Walle var kirkeverge i Holla i 1575. Han undertegner som vidne sogneprest Jens Nielsens fortegnelse over kirkegods i bygda." [så her kan det finnes et segl e.l.? Det KAN jo være et patronymikon der...]

Og om ettermannen:

Nils Torbjønnsen (ca. 1593 - ca. 1635). Han var en av de få odelsbønder i Holla i begynnelsen av 1600-tallet. Etter den tids forhold var Nils meget velstående. Han eide foruten Vale - 1 tn. i Borstad, 1 tn. i Graver og 5 huder i Ballestad i Gjerpen. [men altså ikke noe i Hurum?]. Men det gikk jo også nedad med ham på grunn av de store utredsler og de små inntekter. I 1630 omtales han som leilending." [Og intet skriftlig etter ham er nevnt, dessverre.]

Det er dessverre ingen seglavtegninger i boka. Så dette var sikkert ikke til mye hjelp, kanskje bare "motargumenter?" Men nå har jeg i hvert fall PRØVD å hjelpe deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind XXXVII hefte 1 har en artikkel (som starter på side 3): "Ætten fra Liltvet i Hurum og dens forgreininger i bygdene rundt Oslofjorden" av Per Reidar Bjørnerud Christiansen. Her er det flere seglavtegninger - men ikke det du spør etter, dessverre.

Men dette kjenner du vel til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for det. 

Det er nok kirkevergehandlingen du nevner fra 1575 som er det mest aktuelle. Jeg skal prøve å sjekke på om det kan finnes noe der.

Ja, jeg er svært godt kjent med "Liltvet-artikkelen" til Per Reidar. Det er den som danner bakgrunn for undersøkelsen rundt dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider