Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av faddere til Anne Elisabeth Kock, døpt 1.11.1687

Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe meg å tyde hva som står angående faddere for Anne Elisabeth Kock som ble døpt 1. nov 1687?

Teksten er tysk.

1000194551_anneelisabethkocksdp2.thumb.png.fe018c8835ccb8309666aa16c79a71a6.png,

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det er en tysk kirkebok med betalingsløing. Prøvde å laste inn hele siden, men den ble for stor og jeg får ikke komprimert den. Eneste løsning jeg fant var å prt schr siden i en størrelse som var lesbar for andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Cecilie Simon skrev:

Problemet er at det er en tysk kirkebok med betalingsløing. Prøvde å laste inn hele siden, men den ble for stor og jeg får ikke komprimert den. Eneste løsning jeg fant var å prt schr siden i en størrelse som var lesbar for andre.

Aha, skjønner. Vrient.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg prøve med det som er ‹for hånden›:

November

1 Anna Lisabeth V: Hr(?) Capitain Casper Hinrich Koch M

Mettee(?) [eventuellt at skriveren har oppdaget at han gikk tom for plass etter M-en forrige linje, og forstetter med Mutter. Holder en knapp på siste iom. at mødrene ellers på siden kun er nevnt ved fornavn og at så kommer et navn som gjentar seg ved 2den fadder] Vickre(?) [som jfr. det ovenstående da sannsynligvis er et fornavn og ikke etternavnet til en Mor Mette] gV  [deretter et ord som forekommer to ganger i første innførsel på siden i forbindelse med kvinnenavn, tror jeg] Frald(?) Speter Fegerin [Wegerin(?)] Die Frau Vickre(?) d hr(?) präsident Starch [March(?)]

Enkelt-v-en i det formodete Vickre er høyst ‹ureglementær› da den i så fall er latinsk mens resten er gotisk. Altså er det ganske sikkert ikke en V. Hva det ellers skulle være? – Tja. Die Frau og präsident er vel de eneste noenlunde sikre her. . .

Men bedre med et slett forsøk enn aldeles intet, forhåpentligvis. 🙂 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Morens navn er nok Mette Vicken (det heter hun ved giftemålet, og det er skrevet av en annen prest så det er lesbart). Jeg lurer på om Speter er et navn, eller speter som i senere? Men i så fall senere hva?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

Det står vel at hun het Catrina Elisabeth??

Det som står foran navnet hennes er året (Ao)

Catarina Elisabeth r nr 1. min er dåp nr 3 (den nederste) Anna Elisabeth 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Else B. Rustad skrev:

Jeg bommet stygt...

Det syns jeg ikke, det var bare en liten bom på hvem jeg var på utkikk etter 🙂
Ellers har jeg forresten alltid fått kjempegod hjelp av deg, du er i en klasse langt over meg når det gjelder tyding!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Cecilie Simon skrev:

Det syns jeg ikke, det var bare en liten bom på hvem jeg var på utkikk etter 🙂
Ellers har jeg forresten alltid fått kjempegod hjelp av deg, du er i en klasse langt over meg når det gjelder tyding!

Slutter meg helhjertet til det ovenstående! 🙂

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider