Rikard Elstad Skrevet August 9, 2021 Del Skrevet August 9, 2021 Hej! Jag hoppas någon på detta forumet kan hjälpa mig. Jag har i många år försökt finna ut vem min bestefar var, men då min bestemor är död sedan länge och min far vet nästan ingenting om sin far så är det svårt att finna information. Det jag vet är att bestefar var tysk och stationerad i Norge under kriget men jag försöker finna ut av hans identitet. Detta brev hoppas jag ska innehålla någon ledtråd som kan hjälpa mig vidare i forskningen. Det är skrivet på sannolikt lite bruten norska och jag kan bara läsa enstaka ord. Är på förhand tacksam för all hjälp att tyda detta, även om det bara är några ord eller rader. Tack Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet August 9, 2021 Del Skrevet August 9, 2021 (endret) Et meget slett forsøk. (?) etter et ord = usikker på ordet, (??) = ordet uleselig [for meg]: 01 Oslo, den 23. III. 1942. 02 Min elske Piker 03 Fra Oslo sende jeg dei meget hilsen. 04 Jeg väre(?) lieber(?) in Morgen(?) blier, aber du 05 wet ja jeg kan da ingen minten(?), jeg mer. 06 Du må ikke tenke jeg komme ikke 07 mer til bake, jeg kommer sickert, denn 08 jeg kann dei ikke glemme. Jeg tenke all 09 tid an min elske liete Pike og du. Die Abschied 10 war t so(?) tung for mei aber du wet jeg 11 siet Soldat og mer all das muste wir de for 12 meg weg. 13 Du jeg tror sikkert at jeg blir in 14 Oslo, kann du ikke kommer til Paske- 15 dagen. Du kann mei ja over die Sache(?) skrive [neste side] 01 For i dag send jeg dei all got og meget 02 hilsen og Küsse(?) Dein 03 Willy 04 Min Adresser 05 Feldpost 06 O. Schütze 07 Willy Schmülling 08 F.P.No 02892 Mvh Endret August 9, 2021 av Even Stormoen Abartia til Abschied Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet August 9, 2021 Del Skrevet August 9, 2021 Og ja, glemte å ønske deg velkommen til forumet! Du bør forresten endre visningsnavnet ditt til fullt navn ihht. forumreglene. Fort gjort å overse som ny bruker 🙂 Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rikard Elstad Skrevet August 9, 2021 Forfatter Del Skrevet August 9, 2021 Hej Even, Stort tack för detta! Även om det inte gav någon direkt information om honom som person så fick man i alla fall i stora drag innebörden av brevet. Och jag har också ändrat visningsnamnet nu, tack för att du gjorde mig uppmärksam på det :) Jag hade naturligtvis hoppats att brevet skulle innehålla mer information men jag får hoppas att fältpostadressen kan vara till hjälp för Röda Korset i deras arbete. Utifrån detta tycker jag egentligen man borde kunna få reda på identiteten genom att se i tyska arkiv, men dessvärre blev mycket av det förstört vad jag förstått så kanske det inte är så enkelt trots allt. Stort tack igen för hjälpen - Om jag hittar fler brev så vet jag vart jag kan vända mig! Med vänlig hälsning Rikard Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå