Gå til innhold
Arkivverket

Fältpost från 1942

Rikard Elstad
 Del

Recommended Posts

Hej!

Jag hoppas någon på detta forumet kan hjälpa mig. Jag har i många år försökt finna ut vem min bestefar var, men då min bestemor är död sedan länge och min far vet nästan ingenting om sin far så är det svårt att finna information. Det jag vet är att bestefar var tysk och stationerad i Norge under kriget men jag försöker finna ut av hans identitet. Detta brev hoppas jag ska innehålla någon ledtråd som kan hjälpa mig vidare i forskningen. Det är skrivet på sannolikt lite bruten norska och jag kan bara läsa enstaka ord.
Är på förhand tacksam för all hjälp att tyda detta, även om det bara är några ord eller rader.

Tack

IMG_4510.JPG

IMG_4511.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et meget slett forsøk. (?) etter et ord = usikker på ordet, (??) = ordet uleselig [for meg]:

01 Oslo, den 23. III. 1942.

02 Min elske Piker

03 Fra Oslo sende jeg dei meget hilsen.

04 Jeg väre(?) lieber(?) in Morgen(?) blier, aber du

05 wet ja jeg kan da ingen minten(?), jeg mer.

06 Du må ikke tenke jeg komme ikke

07 mer til bake, jeg kommer sickert, denn

08 jeg kann dei ikke glemme. Jeg tenke all

09 tid an min elske liete Pike og du. Die Abschied

10 war t so(?) tung for mei aber du wet jeg

11 siet Soldat og mer all das muste wir de for

12 meg weg.

13 Du jeg tror sikkert at jeg blir in

14 Oslo, kann du ikke kommer til Paske-

15 dagen. Du kann mei ja over die Sache(?) skrive

[neste side]

01 For i dag send jeg dei all got og meget

02 hilsen og Küsse(?) Dein

03 Willy

04 Min Adresser

05 Feldpost

06 O. Schütze

07 Willy Schmülling

08 F.P.No 02892

Mvh

Endret av Even Stormoen
Abartia til Abschied
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, glemte å ønske deg velkommen til forumet! Du bør forresten endre visningsnavnet ditt til fullt navn ihht. forumreglene. Fort gjort å overse som ny bruker 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Even,

Stort tack för detta! Även om det inte gav någon direkt information om honom som person så fick man i alla fall i stora drag innebörden av brevet.

Och jag har också ändrat visningsnamnet nu, tack för att du gjorde mig uppmärksam på det :)

Jag hade naturligtvis hoppats att brevet skulle innehålla mer information men jag får hoppas att fältpostadressen kan vara till hjälp för Röda Korset i deras arbete. Utifrån detta tycker jag egentligen man borde kunna få reda på identiteten genom att se i tyska arkiv, men dessvärre blev mycket av det förstört vad jag förstått så kanske det inte är så enkelt trots allt.

Stort tack igen för hjälpen - Om jag hittar fler brev så vet jag vart jag kan vända mig!

Med vänlig hälsning

Rikard

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider