Gå til innhold
Arkivverket

LØST!!! Trenger hjelp til å tyde et gårdsnavn i forbindelse med en barnedåp i Ulvik, Hardanger 1712.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Torbjørn Mogenson og kona Anna Andersdtr. døpte en sønn Knut 31.07.1712 i Ulvik.

Men jeg får ikke gårdsnavnet etter Torbjørns navn til å stemme med noe i bygdeboka. Så her trenger jeg hjelp til å tyde hva som faktisk står der.

Venstre side høyre kolonne

https://media.digitalarkivet.no/view/11740/48533/98

Det var Jørdre i Granvin jeg skulle til.  Forøvrig skrev jeg at barnets navn var Knut mens det rette navnet skal være Ivar.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Rune Thorstensen changed the title to LØST!!! Trenger hjelp til å tyde et gårdsnavn i forbindelse med en barnedåp i Ulvik, Hardanger 1712.

Såvidt jeg kan se er innførselen angående Torbjørn Mogensson 31/7 en introdukjon etter fødsel av et levende pikebarn? effter Pigeb: vivet. Og gårdsnavnet ser ut som Jødei. Finner ikke dåp av noen Knut her, tror jeg?

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune Thorstensen skrev:

Det var Jørdre i Granvin jeg skulle til.  Forøvrig skrev jeg at barnets navn var Knut mens det rette navnet skal være Ivar.

Aha! Da var gårdsnavnet løst. Men likefullt er dette introd. etter fødsel av pikebarn. Så om det er Knut eller Ivar så er ingen av dem døpt 31/7 1712 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Såvidt jeg kan se er innførselen angående Torbjørn Mogensson 31/7 en introdukjon etter fødsel av et levende pikebarn? effter Pigeb: vivet. Og gårdsnavnet ser ut som Jødei. Finner ikke dåp av noen Knut her, tror jeg?

Mvh

Hei Even og takk for bidraget ditt.

Jeg fant familien i bygdeboka for Granvin og der er gårdsnavnet skrevet som Jørdre.

Jeg fant dåpen på FamilySearch, men der var barnets navn ført som ukjent. I bygdeboka er det Ivar som er født det året, men det kan utmerket godt være feil. Dette er tross alt en gammel bygdebok skrevet før internett og Digitalarkivet.

Men uansett så var det dessverre ikke den familien jeg jaktet på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider