Gå til innhold
Arkivverket

hjelp til tyding av skjøte

Linda Håhjem
 Del

Recommended Posts

Jeg undertegnede Kjøbmand Jørgen Andersen tilstaaer herved at have solgt og afhændet, ligesom jeg ved dette mit Skjøde sælger og overdrager til velagte Carl Hanssen Uggedal min eiende Kirkepart i Borgunds Kirke, beliggende under Gaarden Uggedal 1 Vog Fiskesleie, Matr. No. 1 i Borgunds Thinglaug, mellem os omforenede Kjøbesumma 15 /femten/ Speciedaler, og det paa samme Conditioner, som jeg ifølge Skjøde af 20de Marts 1835 af afdøde Erik Knudsen Uggedal er tilskjødet, og da Kjøberen for samme har gjordt mig fuldkommen Rede og Rigtighed, skal forbemeldte Eiendom herefter være og forblive bemeldte Carl Hanssens, hans Hustrues og Arvingers uryggelige Odel og Eiendom, hvilket jeg derfor bliver hans Hjemmelsmand efter Loven paa samme Vilkaar, som jeg har havt ovenbemeldte Kirkepart. Hvilket Alt herved under min Haand og Segl bekræftes.

Aalesund, den 18de Januar 1840.

J. Andersen
    (L.S.)

Til Vitterlighed:

Jens G. Krohn
Andreas Endresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Jeg undertegnede Kjøbmand Jørgen Andersen tilstaaer herved at have solgt og afhændet, ligesom jeg ved dette mit Skjøde sælger og overdrager til velagte Carl Hanssen Uggedal min eiende Kirkepart i Borgunds Kirke, beliggende under Gaarden Uggedal 1 Vog Fiskesleie, Matr. No. 1 i Borgunds Thinglaug, mellem os omforenede Kjøbesumma 15 /femten/ Speciedaler, og det paa samme Conditioner, som jeg ifølge Skjøde af 20de Marts 1835 af afdøde Erik Knudsen Uggedal er tilskjødet, og da Kjøberen for samme har gjordt mig fuldkommen Rede og Rigtighed, skal forbemeldte Eiendom herefter være og forblive bemeldte Carl Hanssens, hans Hustrues og Arvingers uryggelige Odel og Eiendom, hvilket jeg derfor bliver hans Hjemmelsmand efter Loven paa samme Vilkaar, som jeg har havt ovenbemeldte Kirkepart. Hvilket Alt herved under min Haand og Segl bekræftes.

Aalesund, den 18de Januar 1840.

J. Andersen
    (L.S.)

Til Vitterlighed:

Jens G. Krohn
Andreas Endresen

Tusen takk!! 🙂

Men hva betyr dette? I bygdeboka står det at det var andre folk som eigde garden frem til 1885. Det står at Carl som kom dit i 1828 bygsla bruket. og at hans etterkommere bygsla halve og kjøpte halve i 1885. Er det feil?

Var det ikke før i 1835 han fikk skjøte? Og kjøpte han det og eigde det fra da?(ny informasjon for meg)

Om du vil kan du godt tyde den siste skjøta (nr. 4 )jeg har funnet:

https://media.digitalarkivet.no/view/22655/61

Mvh 

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Linda Håhjem skrev:

Tusen takk!! 🙂

Men hva betyr dette? I bygdeboka står det at det var andre folk som eigde garden frem til 1885. Det står at Carl som kom dit i 1828 bygsla bruket. og at hans etterkommere bygsla halve og kjøpte halve i 1885. Er det feil?

Var det ikke før i 1835 han fikk skjøte? Og kjøpte han det og eigde det fra da?(ny informasjon for meg)

Du fekk eit delvis svar i går, her:

https://forum.arkivverket.no/topic/277915-bygsel-og-skøyte-trenger-hjelp/?do=findComment&comment=2308750

Det kan sjå ut til at opplysningane i bygdeboka anten er ufullstendige, eller at du ikkje har lest/oppfatta alt som står der. 

(Eg har ikkje tilgong til den nye - det er vel Selnes: "Bygdebok for Haram", b.1,  det er snakk om?)

Akkurat dette dokumentet (skjøtet) fortel at Erik selde bruket i 1835 og at Karl kjøpte det i 1840.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Linda Håhjem skrev:

Om du vil kan du godt tyde den siste skjøta (nr. 4 )jeg har funnet:

https://media.digitalarkivet.no/view/22655/61

Dette er ikkje eit skøyte, men "Extract Udskrift" - utdrag frå skiftet etter eigaren.

Om lag sånn

"Ved skifte efter Gaardbruger Johan Larsen Uggedal

sluttet 16 Juli 1860 er Boets eiende Gaardpart Svinøen

Matr No gl. 141 nyt 153 Lno. 414, uden huse, i Borgund Thinglag, af Skyld 10 ort

7 Skill:, bortbygslet til Simen Olsen og beheftet med Kaar til Enken Anne

Hansdatter, overdraget Stervboenken Petrine Nicoline Gurine Carls-

datter og Stervbosønnerne Knud Lauritz og Lars Nicolai Johanssønner

til Eiendom, den Første for en halvdeel og de 2den Sidste faar en Fjerde-

del, for den paa Eiendommen satte Værdiesum, tilsammen 140 , et

hundrede og firti speciedaler, ...  "

For ordens skuld.... - denne gardparten er ikkje på Uggedal, men på Svinøya (ved Ellingsøya). (var Gnr. 154, bnr. 4 i matrikkelen frå 1886)

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

01 Ved skifte efter Gaardbruger Johan Larsen Uggedal

02 sluttet 16 Juli 1860 er Boets eiende Gaardpart Sveinøen(?)

03 Matr No gl 141 nyt 153 LNo 414, uden Huse, i Borgunds Thinglag, af Skyld 10 ort(?)

04 7 Skil: , bortbygslet til Simen Olsen og beheftet med Kaar til Enken Anne

05 Hansdatter, – overdraget Stervboenken Petrine Nicoline Gurine Carls-

06 datter og Stervbosønnene Knud Lauritz og Lars Nicolai Johanssønner

07 til Eiendom, den Første for en Halvdel og de 2de Sidste hver for en Fjerde-

08 deel, for den paa Eiendommen satte Værdisum, tilsammen 140, et

09 hundrede og fireti Speciedaler, der er liqvideret i tilfalden Hovedlod

10 og Arv. Ovenstaaende med Foranstaaende meddeles herved den-

11 ne Extract Udskrift som Hjemmelsdocument. IG Holmboe / : [her følger

12 noen beløp/avgifter. Klarer ikke å finne ut hva de spesifikt er : /

Forøvrig omhandler nr. 5 på samme side den «Kirkepart» som angikk dokumentet som Gunnar tydet.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Du fekk eit delvis svar i går, her:

https://forum.arkivverket.no/topic/277915-bygsel-og-skøyte-trenger-hjelp/?do=findComment&comment=2308750

Det kan sjå ut til at opplysningane i bygdeboka anten er ufullstendige, eller at du ikkje har lest/oppfatta alt som står der. 

(Eg har ikkje tilgong til den nye - det er vel Selnes: "Bygdebok for Haram", b.1,  det er snakk om?)

Akkurat dette dokumentet (skjøtet) fortel at Erik selde bruket i 1835 og at Karl kjøpte det i 1840.

Det er derfor eg stusser. Er ganske godt kjent med det som står der, og dersom skøyta frå 1840 er at Karl kjøpte garden, er det feil i bygdeboka.

Ja det er den bygdeboka du siterer og der står det bla: I 1776 fekk Hans Jonsson i Gjøsund, Vigra skøyte på garden. Etterkomarane hans hadde garden til oppsitjarane vart sjølveigarar i 1885. Videre står det at i 1885 kjøpte dei halve og bygsla resten(Lars Johanson Uggedal) og ikkje før i 1921 fekk Johan Larsson Uggedal skøyte på heile bruket...

Er dette altså heilt feil det som står i bygdeboka??

Kva betyr at han som selger er hjemmelsmann?

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Dette er ikkje eit skøyte, men "Extract Udskrift" - utdrag frå skiftet etter eigaren.

Om lag sånn

"Ved skifte efter Gaardbruger Johan Larsen Uggedal

sluttet 16 Juli 1860 er Boets eiende Gaardpart Svinøen

Matr No gl. 141 nyt 153 Lno. 414, uden huse, i Borgund Thinglag, af Skyld 10 ort

7 Skill:, bortbygslet til Simen Olsen og beheftet med Kaar til Enken Anne

Hansdatter, overdraget Stervboenken Petrine Nicoline Gurine Carls-

datter og Stervbosønnerne Knud Lauritz og Lars Nicolai Johanssønner

til Eiendom, den Første for en halvdeel og de 2den Sidste faar en Fjerde-

del, for den paa Eiendommen satte Værdiesum, tilsammen 140 , et

hundrede og firti speciedaler, ...  "

For ordens skuld.... - denne gardparten er ikkje på Uggedal, men på Svinøya (ved Ellingsøya). (var Gnr. 154, bnr. 4 i matrikkelen frå 1886)

Og der var vi nesten synkrone – igjen. Beklager. Igjen. 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke satt meg inn i hva du egentlig er ute etter av opplysninger, men som ‹tidtrøyte› har jeg i alle fall forsøksvis tydet «Extract»» nr. 5. Så får du selv vurdere nytteverdien  . . . 🙂

01 Ved Skifte efter Gaardbruger Johan Larsen Uggedal

02 sluttet 16 Juli 1860 er Stervboenken Petrine Nicoline

03 Gurine Larsdatter overdraget til Eiendom for undenanførte

04 Værdiesummer: a. Den Anpart i Borgunds Kirke, sim i sin Tiid var

05 indkjøbt af Opsidderne paa Gaardbruget Uggedal MatrNo gl 42 nyt

06 172 LøbeNo 103, af Skyld gl 1 Vog Fisk og hvilken Kirkepart er af Størrel-

07 se efter denne Skyld i Forhold til Sognets gamle Skatteskyld,

08 forsaavidt den her med rette kan komme i Betragtning og er ansat

09 i Værdie til 16 Spd 4 o. b. Boets Huse, staaende paa bemeldte Gaardbrug

10 Uggedal, nemlig: Halvdelen af en Stuebygning af Tømmer med 1 Ende-

11 kammer og en Fordør af Skov(?)- og Bindingsværk, taxeret for 27 – " – " ,

12 1 Færingsnøst 10 – " – " Tilsammen 53 Spd 4 o, hvilke femti og tre

13 Speciedaler fire Ort ere hende selv paala?? paa Hovedlod. O-

14 verenstemmende med Foranstaaende meddeles herved denne Ex-

15 tract Udskrift som Hjemmelsdocument IG Holmboe [osv.]

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Linda Håhjem skrev:

Det er derfor eg stusser. Er ganske godt kjent med det som står der, og dersom skøyta frå 1840 er at Karl kjøpte garden, er det feil i bygdeboka.

Ja det er den bygdeboka du siterer og der står det bla: I 1776 fekk Hans Jonsson i Gjøsund, Vigra skøyte på garden. Etterkomarane hans hadde garden til oppsitjarane vart sjølveigarar i 1885. Videre står det at i 1885 kjøpte dei halve og bygsla resten(Lars Johanson Uggedal) og ikkje før i 1921 fekk Johan Larsson Uggedal skøyte på heile bruket...

Er dette altså heilt feil det som står i bygdeboka??

Først: du må halde orden i oppøysningar ....

Du har vist til "bygdeboka" utan å fortelje stort om kva bok det er, eller nøyaktig kva som står der.

Først (i går, i andre tråden), gjetta eg på  "Borgund og Giske" b.4, og refererte opplysningar som stod der.

Så sa du at du har opplysningar frå ei nyare bok, frå 2011, - som eg no har gjetta tittelen på, og som du stadfestar. Men denne boka

har eg framleis ikkje sett, og refererer ingenting derifrå.

Du seier noko om kva bygdeboka seier. Men iallfall den gamle ("Borgund og Giske") seier meir enn det du har referert. Det framgår av det eg skreiv

i går i den andre tråden.  Rimelegvis står det ikkje mindre i den nye (men kanskje ikkje meir heller?).

Og ja - det kan vere feil og manglar ved det som står i bygdebøker. Vanlegvis vert ikkje alle eigarskifte og bygsel-endringar tekne med.

Det var ikkje alltid overføring av eigedom innafor familien vart tinglyst, heller.

I den andre tråden såg vi t.d. at dotter til Carl (som fekk skøyte 1840, tyda av Gunnar ovanfor her) må ha teke over/arva eigedomen utan at det vart tinglyst.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Først: du må halde orden i oppøysningar ....

Du har vist til "bygdeboka" utan å fortelje stort om kva bok det er, eller nøyaktig kva som står der.

Først (i går, i andre tråden), gjetta eg på  "Borgund og Giske" b.4, og refererte opplysningar som stod der.

Så sa du at du har opplysningar frå ei nyare bok, frå 2011, - som eg no har gjetta tittelen på, og som du stadfestar. Men denne boka

har eg framleis ikkje sett, og refererer ingenting derifrå.

Du seier noko om kva bygdeboka seier. Men iallfall den gamle ("Borgund og Giske") seier meir enn det du har referert. Det framgår av det eg skreiv

i går i den andre tråden.  Rimelegvis står det ikkje mindre i den nye (men kanskje ikkje meir heller?).

Og ja - det kan vere feil og manglar ved det som står i bygdebøker. Vanlegvis vert ikkje alle eigarskifte og bygsel-endringar tekne med.

Det var ikkje alltid overføring av eigedom innafor familien vart tinglyst, heller.

I den andre tråden såg vi t.d. at dotter til Carl (som fekk skøyte 1840, tyda av Gunnar ovanfor her) må ha teke over/arva eigedomen utan at det vart tinglyst.

Beklager så mye om jeg ikke har vært tydelig nok, burde skrevet spm bedre. Er fersk her og ble veldig engasjert fordi jeg synes det er så spennede å finne ny informasjon, og i tillegg å få så god hjelp:-). Det jeg lurte på var om det ang bygsel helt frem til 1921 er feil, siden det i skøyten som har blitt tydet fra 1840 står at det ble solgt til Karl(og gården var i familien siden da). Jeg har ikke noe erfaring med dette så derfor lurte jeg. Det var ikke noe med det du skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Even Stormoen skrev:

Jeg har ikke satt meg inn i hva du egentlig er ute etter av opplysninger, men som ‹tidtrøyte› har jeg i alle fall forsøksvis tydet «Extract»» nr. 5. Så får du selv vurdere nytteverdien  . . . 🙂

01 Ved Skifte efter Gaardbruger Johan Larsen Uggedal

02 sluttet 16 Juli 1860 er Stervboenken Petrine Nicoline

03 Gurine Larsdatter overdraget til Eiendom for undenanførte

04 Værdiesummer: a. Den Anpart i Borgunds Kirke, sim i sin Tiid var

05 indkjøbt af Opsidderne paa Gaardbruget Uggedal MatrNo gl 42 nyt

06 172 LøbeNo 103, af Skyld gl 1 Vog Fisk og hvilken Kirkepart er af Størrel-

07 se efter denne Skyld i Forhold til Sognets gamle Skatteskyld,

08 forsaavidt den her med rette kan komme i Betragtning og er ansat

09 i Værdie til 16 Spd 4 o. b. Boets Huse, staaende paa bemeldte Gaardbrug

10 Uggedal, nemlig: Halvdelen af en Stuebygning af Tømmer med 1 Ende-

11 kammer og en Fordør af Skov(?)- og Bindingsværk, taxeret for 27 – " – " ,

12 1 Færingsnøst 10 – " – " Tilsammen 53 Spd 4 o, hvilke femti og tre

13 Speciedaler fire Ort ere hende selv paala?? paa Hovedlod. O-

14 verenstemmende med Foranstaaende meddeles herved denne Ex-

15 tract Udskrift som Hjemmelsdocument IG Holmboe [osv.]

Mvh

Tusen takk! Det jeg leter etter er opplysninger om gården, i tillegg til opplysninger om et tømmerhus som stod her. Vi hvet ikke hvor gammelt huset er, utenom at det er eldre enn 1850 pga byggemåte ut i fra bilde. Desverre er ikke branntakster fra 1800 tallet digitaliserte ennå fra dette området, så derfor har jeg lett etter andre relevante opplysninger. Ser det står her om: halvdelen av stuebygning. Har du noen ide hvorfor det står det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du sjå kva som eigentleg står i bygdeboka (den siste).  Det kan stå meir enn du er merksam på.

Så må du finne ut kva som eigentleg har skjedd. (Du har funne nokre hendingar her, men det kan vere fleire.)

Då ser du om, og evt. kva, som er  "feil" i bygdeboka.

Det kan hende at brukarane har veksla mellom bygsel og sjølveige.  Og det kan hende andre i familien enn brukaren sjølv

har hatt eigardelar i bruket. (Deling ved arv, til dømes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Linda Håhjem skrev:

Ser det står her om: halvdelen av stuebygning. Har du noen ide hvorfor det står det?

Enkelt sagt... - det er fordi buet (avdøde+enkja) eigde denne halve stovebygninga.

Kven som eig den andre halvparten, er det ikkje sagt noko om her.  (Det kan stå meir i skiftet, som dette er utdrag frå:)

Det kan vere at dei to bruka på Uggedal delte ei stove (halvpart av tomannsbustad, heiter det i våre dagar).

Dei kan ha hatt felles opphaldsrom - eller det kan ha vore vegg mellom dei.

Eller så kan det vere eitt av barna til avdøde/enkja som eig halve stovebyginga (med eller utan delevegg), og bur der med famile - i tillegg til det eldre paret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

her er eit meir komplett realregister for Uggedal (bnr. 2), frå 1788 til 1948:

SAT, Nordre Sunnmøre sorenskriveri, 2/2A/L0030: Panteregister nr. 30II, 1773-1773, s. 503
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl10040906306147

Takk! Eg fann det også og har no prøvd å tyde tal og leita så augene kryssa seg. Veldig vanskelig når eg ikkje kan å tyde skrifta. Men har klart å leita meg fram til dei fleste ved å sjå etter namn/stadnamn:-) Men eg klarer som sagt ikkje å tyde det som står i pantebøkene. Og det er ganske mange dokumenter, så forventer ikkje å få hjelp til å tyde alt det. Men om nokon har lyst til å hjelpe meg litt blir eg svært glad.

Informasjonen til det under er henta frå denne sida: https://media.digitalarkivet.no/view/25820/145 :

Pantebøker om Uggedal:

1788: 5-4 (finn det ikkje i panteboka)

1804: 6-66 Nr.15: https://media.digitalarkivet.no/view/22648/68

1828: 7-604  Nr.26  https://media.digitalarkivet.no/view/22649/606

1853: 10-347,10-348: Nr.4 og?: https://media.digitalarkivet.no/view/22652/353

1857: 11-268, 11-269: Nr.(usikker på om eg tyda 1857 rett, finn det ikkje i panteboka)

1860: 12-58,12-59. Nr.4 og 5:  https://media.digitalarkivet.no/view/22655/61

1870?: har ikkje funne det, litt vanskelig å tyde tala. 12-172?

1875: 15-557 Nr.1:  https://media.digitalarkivet.no/view/22659/220

1885: 20-152 Nr.16-nr.19  https://media.digitalarkivet.no/view/22558/155

Dei som er etter dette  klarer eg å tyde 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pantebøker om Uggedal:

1788: 5-4 (finn det ikkje i panteboka)

SAT, Sunnmøre sorenskriveri, 2/2C/L0008: Pantebok nr. 5A, 1788-1794, s. 4
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080929680527

(nedst på sida, 6 linjer - viser til skifte 17. okt 1787)

1853: 10-347,10-348: Nr.4 og?: https://media.digitalarkivet.no/view/22652/353

og nr.8 (nedst på s. 348a (framsida av blad/folio 348, til høgre på oppslaget), 4 linjer og framhald neste side)

1857: 11-268, 11-269: Nr.(usikker på om eg tyda 1857 rett, finn det ikkje i panteboka)

Det er rett tyda; nr. 1 (fol.268a) og nr.8 (fol. 269a).

SAT, Nordre Sunnmøre sorenskriveri, 2/2C/2Ca/L0007: Pantebok nr. 11a, 1855-1857, s. 268
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080930660270

3 timer siden, Linda Håhjem skrev:

1870?: har ikkje funne det, litt vanskelig å tyde tala. 12-172?

Årstalet (1861)er ikkje nemnt her; det er "Kontract angaaende Havning" (mellom ein del brukarar/eigarar i området9, så det er kanskje

mindre interessant for deg(?)

Tilvisinga er rett tyda; det er på baksida av fol. 172 (172b), nr.21

SAT, Nordre Sunnmøre sorenskriveri, 2/2C/2Ca/L0009: Pantebok nr. 12, 1860-1863, s. 173
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080930670486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

SAT, Sunnmøre sorenskriveri, 2/2C/L0008: Pantebok nr. 5A, 1788-1794, s. 4
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080929680527

(nedst på sida, 6 linjer - viser til skifte 17. okt 1787)

og nr.8 (nedst på s. 348a (framsida av blad/folio 348, til høgre på oppslaget), 4 linjer og framhald neste side)

Det er rett tyda; nr. 1 (fol.268a) og nr.8 (fol. 269a).

SAT, Nordre Sunnmøre sorenskriveri, 2/2C/2Ca/L0007: Pantebok nr. 11a, 1855-1857, s. 268
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080930660270

Årstalet (1861)er ikkje nemnt her; det er "Kontract angaaende Havning" (mellom ein del brukarar/eigarar i området9, så det er kanskje

mindre interessant for deg(?)

Tilvisinga er rett tyda; det er på baksida av fol. 172 (172b), nr.21

SAT, Nordre Sunnmøre sorenskriveri, 2/2C/2Ca/L0009: Pantebok nr. 12, 1860-1863, s. 173
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080930670486

Tusen takk! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider