Gå til innhold
Arkivverket

Tyde et yrke på 1700-tallet

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Jeg har støtt borti et yrke som jeg ikke forstår, og vil gjerne ha hjelp til tyding og forklaring.  Jeg synes det står Vog Mand, men er usikker. Kan det i så falle være forkortelse for Vognmand (det er ikke store besparelsen å sløyfe en bokstav)? 

Jeg har nemlig funnet en Lars Jensen Fossum, som i et tilfelle kalles Vognmand, se https://www.digitalarkivet.no/kb20061005010670, og i et annet Vog Mand, se https://www.digitalarkivet.no/kb20061005010660. 

Her er noen andre eksempler: 

image.png.3aacd047e5627c3a384abf96c6a5f576.png

16.06.1764 https://www.digitalarkivet.no/kb20061005010363

image.png.11b7b82638058365257b9702a628a66f.png

08.12.1768 https://www.digitalarkivet.no/kb20061005010393

image.png.26438f350293caf85daede8fe0e07c2c.png

25.09.1771 https://www.digitalarkivet.no/kb20061005010409

Jeg fant en Lars Pedersen Vognmand, borger 1760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Sølvi Løchen skrev:

Jeg har støtt borti et yrke som jeg ikke forstår, og vil gjerne ha hjelp til tyding og forklaring.  Jeg synes det står Vog Mand, men er usikker. Kan det i så falle være forkortelse for Vognmand (det er ikke store besparelsen å sløyfe en bokstav)? 

Tja, ingen annen ‹forklaring› enn at samtlige innførsler du refererer til ser ut til å være skrevet av den samme ‹hånd›. Og at han kanskje ofte slurvet nettopp slik? Har ikke gransket nøyere hvorvidt han er tilsvarende lemfeldig overfor andre ordsammenstillinger.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Even Stormoen skrev:

Tja, ingen annen ‹forklaring› enn at samtlige innførsler du refererer til ser ut til å være skrevet av den samme ‹hånd›. Og at han kanskje ofte slurvet nettopp slik? Har ikke gransket nøyere hvorvidt han er tilsvarende lemfeldig overfor andre ordsammenstillinger.

Ja det kan hende.

Jeg vil være takknemlig for hjelp til tyding, da jeg ikke er sikker. Kan det stå Vog md, Veg Md, Vey Md eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger ut et forslag, uten å ane hva jeg snakker om  🙂  : Vog er jo et ord som på dialekt kanskje kan knyttes til det å veie noe. Kan vedkommende f.eks ha arbeidet i en mølle, et fiskemottak eller et eller annet sted hvor vekten av et eller annet skulle registreres? M.a.o. han som styrer vekta?

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Olaf Larsen skrev:

Jeg slenger ut et forslag, uten å ane hva jeg snakker om  🙂  : Vog er jo et ord som på dialekt kanskje kan knyttes til det å veie noe. Kan vedkommende f.eks ha arbeidet i en mølle, et fiskemottak eller et eller annet sted hvor vekten av et eller annet skulle registreres? M.a.o. han som styrer vekta?

Veldig flott at du kom på det! 🙂 - det er kanskje ikke en forkortelse likevel. Jeg lette litt, og fant nå ut at dansk vog er det samme som norsk våg, altså en vektenhet. Da er det fullt mulig at en Vog mand hadde noe med veiing å gjøre 🙂 - og da vil jeg håpe at ordet kan transkriberes som Vog Md og at det er noe annet enn Vogn Mand.

Kanskje noen kan bekrefte det

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Våg

Endret av Sølvi Løchen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Det kan tenkes det er en forkortelse for Waggonmand, Wag Mand,

altså en vognmann

I så fall står det Vag Md og ikke Vog Md, noe som er trolig. 

Ordet Waggon står i Ordbog for danske sprog, og har tydeligvis vært brukt i Danmark-Norge. Waggon eller Vagon ble brukt om arbeidsvogner, og man kan ha skilt mellom  Vogn Md og Vagon Md (Vag md). 

https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=waggon

En Dansk og Engelsk Ord-Bog. EF Wolff 1779

image.png.51fe5ab570a6b43e667350f8f8c5eef5.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt skjønne at det skal være noen tvil om at det skal være vognmand, når det står det et sted? Kanskje han glemte n-en fordi han ikke var så stø i rettskriving - mange skriver også i dag samme ord ulikt gjennom en tekst. Og den gangen var det jo litt mer fritt hvordan man skrev. Eller kanskje han ikke gadd å se over det han skrev? Kanskje pennen gikk tom for blekk? 

Formen "vog" er jo fortidsform av verbet "å vega" (å veie), og det ville vært pussig om den formen skulle brukes i et sammensatt ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marianne Hella said:

Kan ikke helt skjønne at det skal være noen tvil om at det skal være vognmand, når det står det et sted? Kanskje han glemte n-en fordi han ikke var så stø i rettskriving - mange skriver også i dag samme ord ulikt gjennom en tekst. Og den gangen var det jo litt mer fritt hvordan man skrev. Eller kanskje han ikke gadd å se over det han skrev? Kanskje pennen gikk tom for blekk? 

Formen "vog" er jo fortidsform av verbet "å vega" (å veie), og det ville vært pussig om den formen skulle brukes i et sammensatt ord. 

Her er poenget at han skriver VagMand/Md gjennomgående om ulike personer. Det er altså ikke snakk om en forglemmelse eller tørr pennesplitt, men synes å være en systematisk brukt forkortelse.

Jeg er enig i at det ville være pussig å bruke Vog om vekt i denne sammenhengen.

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Her er poenget at han skriver VagMand/Md gjennomgående om ulike personer. Det er altså ikke snakk om en forglemmelse eller tørr pennesplitt, men synes å være en systematisk brukt forkortelse.

Jeg er enig i at det ville være pussig å bruke Vog om vekt i denne sammenhengen.

Ja, Vog er nok ikke riktig, og jeg har tro på Vag Md eller Wag Md (jeg synes ofte det er vanskelig å avgjøre om det er V eller W).

Man kan ha ulike mål for å drive med transkribering. Jeg synes jeg skylder kirkebokskriveren og personene han registrerer et ærlig forsøk på å transkribere så riktig som mulig. Det er også tilfredsstillende å lære mer om den tiden jeg transkriberer fra. Jeg legger inn spørsmål i forumet for å komme til bunns i problemene. Og jeg er virkelig imponert og takknemlig over hvordan dere, som Matthias, prøver å hjelpe. Tusen takk 🙂 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider