Gå til innhold
Arkivverket

Søgne-folk i Hoboken rundt 1900

Antoni Pisani
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg jobber med å grave frem historien til en slektning; Ole Hallandvik Nikolaisen fra Søgne (han brukte Nilsen i USA) 1875-1953.

Han dro til USA første gang i 1897 og i 1899 dro han over med kona Marie Lovise. De ble der borte frem til 1902 - og returnerte så til Norge. Ole fortsatte å "pendle" i årene etterpå. 

Jeg har forsøkt å grave litt og rekonstruere hvordan forholdene var der borte. Jeg har funnet dem i Hoboken i folketellingen for 1900, men det er det eneste sporet så langt. Jeg treffer imidlertid på flere Søgne-folk bosatt der i perioden - og jeg lurte på om det er andre her på forumet som har hatt slektninger fra Søgne i Hoboken-området i denne perioden - rundt århundretskiftet 1900?

Mvh
Antoni 

Det hadde vært spennende å se om historiene til Søgne-folkene krysser hverandre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Familien i 1910 i Norge, Ole oppholdt seg på dette tidspunktet i New York:

001 Ole Nilsen - 0013 Hallandvig - 009 Ormestad - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1910 for 1018 Søgne herred - Digitalarkivet

Takk Frank! Jeg har nøstet opp de fleste trådene i Norge - det er årene i Hoboken som ligger litt i halvmørke:-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.