Gå til innhold
Arkivverket

Två syskon som emigrerade från Kristiania till USA vid sekelskiftet

Ann-Sofie Hillerström
 Del

Recommended Posts

Hej

Jag letar efter två syskon som försvann i Kristiania ca 1900.

Det handlar om Harald, född 2 maj 1881 och hans syster Maren Katrine Josefine, född 24 juli 1875.

Deras far hette Johan Christiansen och jag är osäker på om syskonen heter Johansen eller Christiansen, det är en av anledningarna till att jag har svårt att hitta dem.

Båda syskonen finns i folketellingen 1891 men inte år 1900

Harald 1891 https://www.digitalarkivet.no/ft10171507565453

Katrine 1891 https://www.digitalarkivet.no/ft10171507565450

Haralds födelse: https://www.digitalarkivet.no/kb20060921050199

Katrines födelse: https://www.digitalarkivet.no/kb20060921020768

När fadern Johan dör 4 juli 1906 så står det att både Harald och Katrine vistas i Amerika.

När broderns Johannes dör 1919 vistas de också i Amerika.

Jag hittar dem inte i några emigrantlistor och jag hittar dem inte i några amerikanska källor.

När emigrerade de och var i Amerika hamnade de?

Mvh

Ann-Sofie Hillerström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kandidat til Maren Katrine:

Katherine Fix, gift med Henry Fix, født 26. Juli 1875 i Oslo (to dagers avvik). Mor til Katrine het Anne Caroline Christine Johannesen. Mor til Katherine Fix er oppgitt å hete Kar(o)line Johensen (Johnsen).

Illinois, U.S., Deaths and Stillbirths Index, 1916-1947 - Ancestry.com

image.thumb.png.be5024c638cd7fcd063d1fa404bccb9d.png

image.png.e1b61990de1c4ee7d5ebfc3042f7dcd5.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Frank

Det kan mycket väl vara rätt person du har hittat. Kathrine Fix reser till Norge flera gånger för att hälsa på sin mamma. Mamman kallas omväxlande Caroline Johansen och Caroline Christiansen. Vid en av resorna uppges den person i USA som hon ska resa till vara vännen Mrs Christiansen i Chicago, Det skulle ju kunna vara hennes svägerska, alltså Haralds fru?

Dessutom hittade jag Kathrine Fix passanansökan och där uppges hennes födelsedatum till 24 juli.

Då får vi se om det kanske går att hitta även brodern Harald.

Tack så mycket för hjälpen!

Mvh 

Ann-Sofie Hillerström

image.thumb.png.1496ea15ec93c4938a5faec04629f67f.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ann-Sofie Hillerström said:

Hej Frank

Det kan mycket väl vara rätt person du har hittat. Kathrine Fix reser till Norge flera gånger för att hälsa på sin mamma. Mamman kallas omväxlande Caroline Johansen och Caroline Christiansen. Vid en av resorna uppges den person i USA som hon ska resa till vara vännen Mrs Christiansen i Chicago, Det skulle ju kunna vara hennes svägerska, alltså Haralds fru?

Dessutom hittade jag Kathrine Fix passanansökan och där uppges hennes födelsedatum till 24 juli.

Då får vi se om det kanske går att hitta även brodern Harald.

Tack så mycket för hjälpen!

Mvh 

Ann-Sofie Hillerström

image.thumb.png.1496ea15ec93c4938a5faec04629f67f.png

Veldig bra! Nå er jeg temmelig sikker på at dette er rett person, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Matthias

Tack för hjälpen.

Jag har även hittat en annan kandidat som skulle kunna vara Harald

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000516158

Han är målare och båda Haralds bröder var målare så det skulle ju kunna stämma. 

Och han reser till Chicago där Katrines bror verkar bo enligt Katrines passargerarlista.

Men jag kan inte hitta Harald i Chicago.

/Ann-Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mulig det er ham. I 1900 ppgis denne Harald å være amerikansk statsborger, så han må i såfall ha reist før 1900 også.

I US census 1900 bodde Katrine og Henry/Herman Fix fortsatt i New York, så disse flyttet vel til Chicago litt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Katrine tog med sig sin som och flyttade till Chicago efter att Henry hade dött 1907.

Jag kan inte se någon anledning till att flytta från New York till Chicago om man inte flyttar till någon man känner och det borde vara brodern Harald.

/Ann-Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider