Gå til innhold
Arkivverket

Adopsjon

Per Arne Nilsson
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp til å finne opplysninger om mine biologiske besteforeldre. De het Knut Olaf Olsen og Gerd Lillian Olsen. De fikk en sønn, Willy (min avdøde far) 30.05.1936. Han ble adoptert i Oslo og adopsjonsbevilling er datert 27 oktober 1938. 

Statsforvalteren i Vestland har gitt meg alle opplysninger de kan gi, og bortsett fra Olsen-navnene, så er det ikke mer de kan opplyse om. (Som bostedsadresse, gift eller ugift, dåp, fødselsdatoer e.l.)

Har navn på de som adopterte Willy, men kommer ikke videre.

Noen som kan hjelpe meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner 2 stk Knut Olaf Olsen, gravlagt i Oslo; den ene på Østre Aker. født 10.8.1917 -død 22.11.1979

den andre er gravlagt på Nordstrand. Han var født 20.04.1912 og døde 29.07.1990

Finner ingen Gerd Lillian Olsen som er aktuell.

Kanskje noen kan finne dødsannonsene til de to Knut Olaf'ene i f.eks. Aftenposten og du kan komme videre ut fra det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene og tips om dødsannonser. Jeg hadde funnet ut at det var født to stk med det navnet i Oslo, men hadde ikke dødsdato. 

Finner også fødselsdatoer på Gerd Lillian Olsen i Moss, Horten og Halden, men dette er jo da pikenavn og ikke aktuelt hvis Knut Olaf og Gerd Lillian var gift, men dette vet jeg jo heller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bufdir i Oslo sendte det videre til Statsforvalteren. Så ble det sikkert Vestland fordi jeg bor i Bergen. 

Men har vært i telefon kontakt med Statsforvalteren, og det foreligger ikke mer opplysninger enn navnene som jeg har fått. Så selv om jeg venter til jeg kan få innsyn i saken(2036), så forsto jeg det slik at det er ikke mer opplysninger å hente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at faren din het Willy. Fikk han et annet fornavn senere? Het foreldrene dine AN og G født E? I så fall, så står det i lysningsprotokollen at faren din er født i Oslo.

Mvh Ragnhild Brænd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Han fikk navnet Arne når han ble adoptert. Foreldrene mine het, som du skriver, Gunvor Ellingsen (pikenavn)og Arne (adoptert)Nilsson
Hvilken lysningsprotokoll står det at han er født i Oslo og hvor finner jeg den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Borghild. Kjekt å se protokollen som omhandler mine foreldres giftemål. Den har jeg ikke sett før. Her var også som du beskriver fødested Oslo, på min far. Så han er nok sikkert født der. 
Men trenger hjelp videre for å finne biologiske foreldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Arnulf Pedersen skrev:

Han var født 20.04.1912 og døde 29.07.1990

Den kandidaten er i Oslo ved tellingen i 1923:

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Navn Født Fødested Kj Famst Sivst Erverv Arb.giv Bosted Leil. Menighet Fil
Einar Johan Olsen 22.07.1887 Skien m   !! Værkstedarbeider Stb. Værksted Birkebeingaten 6 04 Oslo (Gamlebyen) bunke020u
Ragna Konstanse Olsen 24.07.1891 Kristiania k   !! Husmor. Expeditrise Konditor Langli Birkebeingaten 6 04 Oslo (Gamlebyen) bunke020u
Solveig Marry Olsen 26.07.1910 Kristiania k Barn       Birkebeingaten 6 04 Oslo (Gamlebyen) bunke020u
Knut Olav Olsen 20.04.1912 Elverum m Barn       Birkebeingaten 6 04 Oslo (Gamlebyen) bunke020u
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To treff på Gerd Lillian Olsen:

Gerd Lillian Olsen 23.03.1918 Kristiania k Datter ug     Gruegate 6 09 Kampen Bunke113k
Gerd Lillian Olsen 20.12.1919 Kristiania k Barn ug     Ullevaal haveby Gnr/Bnr / Jutulveien 14 Ullevaal h 01 Vestre Aker / Ullevaal bunke645

Geografisk passer den øverste best.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Kristian Rommerud 13.12.1874 Drøbak m   g Nødsarbeider   Gruegate 6 09 Kampen Bunke113k
Fredrikke Augusta Rommerud 28.09.1871 Tønsberg k   g Husmor   Gruegate 6 09 Kampen Bunke113k
Hansten Niklai Rommerud* 16.03.1898 Horten m   ug Arb. Actie Brygeri Gruegate 6 09 Kampen Bunke113k
Nils Kristian Rommerud* 08.06.1905 Kristiania m   !! Kelnerlærling   Gruegate 6 09 Kampen Bunke113k
Sigurd Anskar Rommerud* 13.09.1907 Kristiania m   ug Visergut   Gruegate 6 09 Kampen Bunke113k
Willy Ragnar Rommerud* 22.06.1913 Kristiania m   ug     Gruegate 6 09 Kampen Bunke113k
Erna Irene Rommerud* 12.06.1916 Kristiania k   ug     Gruegate 6 09 Kampen Bunke113k
Hjørdis Sofie Olsen 16.12.1895 Kristiania k   e     Gruegate 6 09 Kampen Bunke113k
Alf Egil Olsen 14.07.1915 Kristiania m Søn ug     Gruegate 6 09 Kampen Bunke113k
Gerd Lillian Olsen 23.03.1918 Kristiania k Datter ug     Gruegate 6 09 Kampen Bunke113k

Moren er enke med to barn og de leier hos familien Rommerud. En av sønnene i den familien heter Willy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren Hjørdis hadde bodd i denne familien som pleiebarn før hun selv giftet seg og fikk barn:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036392269789

Hjørdis er født i Horten og blir forsørget av bestemoren sin, Sevrine Ingebretsen f. i Melsomvik, Jarlsberg i 1839:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037130006446

Broren Alf Marius f. 1915:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000019263589

Gerd Lillians dåp:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000022704145

Dåpen i kirkeboken:

Oslo fylke, Rikshospitalet i Oslo, Ministerialbok nr. 16 (1916-1918), Fødte og døpte 1918, Side 312
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050830020699

(Nr. 172). Foreldrene var gift.

Gerd Lillian, gift Johansen døde i 1993:

https://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000002899869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved søk i Norsk kunngjørelsestidende/Norsk lysingsblad er det ikke mulig å finne en ref. til en lysning mellom Gerd Lillian/Lillian Gerd uansett etternavn, med noen med navn som er i nærheten av Knut Olaf Olsen. Den Gerd Lillian Olsen som er født 23.03.1918 gifter seg i 1953. Den andre Gerd Lillian Olsen dør i 2013, sannsynligvis ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme erfaring her. De giftet seg nok ikke og Olsen var pikenavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ragnhild K. Brænd skrev:

Gerd Lillian Olsen som er født 23.03.1918 gifter seg i 1953

Så du hvor de giftet seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Dere er dyktige. Prøver å følge med i svingene her. Kjempe spennende med disse i familien Olsen. Ikke minst at det også var et barn med navn Willy. Hvis dette er riktige Willy, så hadde min far også en bror. Kanskje han også ble adoptert bort? 

Men prøver å tenke på hvordan Knut Olaf Olsen kom inn i bilde på adopsjonen!? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Så du hvor de giftet seg?

Hos byfogden i Oslo. Gerd Lillian har da adresse Thorvald Meyers gate 70.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Arne, 

husk at vi ikke har noen bekreftelse på at det er riktige personer vi har funnet. De er kandidater, foreløpig. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Lise. 
Ja, alt er jo bare spor i ulike retninger. Ble nok også litt ivrig når jeg så Willy navnet og tolket det først som Gerd Lillian Olsen sin sønn, før jeg så at det var Willy i vertskapet sin familie. 
Men kan jo alltid være en mulighet for at det er rette Gerd Lillian som fikk en sønn og kalte han opp etter Willy i huset, men kanskje tiden vil gi svar på det....
Men er jo rart at vi ikke finner Gerd Lillian og Knut Olaf Olsen sammen, når begge har skrevet under på adopsjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Per Arne Nilsson skrev:

Men er jo rart at vi ikke finner Gerd Lillian og Knut Olaf Olsen sammen, når begge har skrevet under på adopsjon. 

Det er ingen folketellinger publisert fra den tiden ennå og dokumentene vedrørende adopsjonen kommer nok ikke til å bli alment tilgjengelig heller.

Siden begge har skrevet under på adopsjonspapirene, kan en i allfall konkludere med at det ikke var noen uenighet om hvem som var barnefar og at han stilte opp for å undertegne papirene. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Ragnhild K. Brænd skrev:

Gerd Lillian har da adresse Thorvald Meyers gate 70.

På adressen ser vi at Gerd L. bor med moren Hjørdis (som muligens har giftet seg og heter Andersen).

Akershus, Oslo fylke, Adressebøker nr. 1953 (1953-1953), Bokside, Side 2218
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db10061509091244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Arkivverket - Kristian Hunskaar locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.