Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble Mette Cathrine Winther f. 1776 i Lardal og hennes datter/døtre av?

Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Mette Cathrine ble født i Lardal og døpt 27.3.1776 (det kan være fødselsdatoen). Hennes foreldre var Kaptein Otto Fredrik Winther og Ingeborg Elisabeth Block.

11.11.1797 ble dåpen til hennes uekte datter Fredrica Susanne stadfestet i Larvik kirke. Hun utla prokurator L[ars] Lind til barnefar. Trolig døde Frdrica Susanne som liten, det er i alle fall ikke spor etter henne i 1801 tellingen eller i andre kilder.

Et par år senere, den 7.8.1799 giftet Mette Cathrine seg i Larvik med løytnant og tollbetjent Christian Hansen, født ca 1751-54 og gravlagt i Stavern den 29.10.1802. Hans foreldre er ikke kjent.

Paret flyttet til Stavern, og der finner vi dem i 1801 tellingen med datteren Marie Elisabeth. Hun ble døpt i Stavern 10.8.1800.

I 1803 skiftes det etter Mette Cathrines mor, og da opplyses det om at Mette Cathrine er enke etter Tollbetjent Hansen og bor i Stavern. Etter det finner jeg ikke spor av verken Mette Cathrine eller datteren Maria Elisabeth verken i Stavern, Larvik eller noe annet sted.

Er det noen som har kjennskap til hvor Mette Cathrine og/eller hennes datter ble av?

Jeg har god oversikt over resten av Mette Cathrines familie, det er bare henne og datteren jeg gjerne skulle vite mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Cecilie Simon skrev:

I 1803 skiftes det etter Mette Cathrines mor, og da opplyses det om at Mette Cathrine er enke etter Tollbetjent Hansen og bor i Stavern.

For ordens skyld:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:Q233-B6SF

Hedmark, Oppland fylke, Sør-Gudbrandsdal, Mellom-Gudbrandsdal, Gudbrandsdal, Skiftekort (1658-1885), Skifteprotokollside, Side 9699
https://media.digitalarkivet.no/view/39946/9699

Hedmark, Oppland fylke, Sør-Gudbrandsdal, Skifteprotokoll nr. 8 (1800-1809), Skifteprotokollside, Side 156b-157a
https://media.digitalarkivet.no/view/25177/167

Det står at Mette Cathrine er enke etter tollbetjent Hansen i Stavern og at hun er fraværende (ved skiftet). Ektemannen gravlegges 29.10.1802 og et halvt år seinere - i april 1803 - starter skiftet etter moren. Jeg har forsøkt å sjekke kommunikantene i Stavern i dette tidsrommet, men kan ikke umiddelbart se at det er nevnt noen Mette Cathrine her. Men dette har vel du allerede også sjekket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, ja jeg har også sjekket kommunikanter frem til 1804, uten å finne henne. Jeg har tenkt at hun kanskje flyttet til noen av søsknene (de mest aktuelle er broren Jens Christian (der hun øyensynlig ikke bor, siden skiftet foregår der), eller Anne Elisabeth i Christiania), men finner ikke spor av henne.

Jeg lurer på om hun kan ha dratt utenlands, og da er Danmark mest sannsynlig. Jeg finner ingen spor etter henne der heller, men det betyr ikke at hun ikke er der, for  det er mye vanskeligere å lete der enn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider