Gå til innhold
Arkivverket

Sorenskrivaren i Nordfjord, festesetel til Mons Pedersen Davik, 1875.

Gunnar Sigdestad
 Del

Recommended Posts

Ja, den karen der har vi knurra over mang ein gong. 

- og indtil 20 Uger derf..  ?? 1 1/2 kande ugentlig i samme tidsrum -    det ville sikkert vere nyttig om du delte di tolking av den fyrste delen av punktet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

og indtil 20 Uger derf..  ?? 1 1/2 kande ugentlig i samme tidsrum -

.....................den Tid Kørne kal-

ve? og indtil 20 Uger derefter, senere 1 1/2 ....

men så var det resten, då!

Endret av Richard Johan Natvig
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik eg tolka det, men høyrest litt rart ut...

[...] Af Melk skaffer han hende 1 Kande ugentlig fra den Tid Kørne kalve og indtil 20 Uger derefter, senere 1 1/2 Kande ugentlig i samme Tidsrum naar Gaarden er saavidt opdrevet[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Slik eg tolka det, men høyrest litt rart ut...

[...] Af Melk skaffer han hende 1 Kande ugentlig fra den Tid Kørne kalve og indtil 20 Uger derefter, senere 1 1/2 Kande ugentlig i samme Tidsrum naar Gaarden er saavidt opdrevet[?]

Eg vil vere enig i det meste; der er eit par stader bokstavane ikkje stemmer heilt, m.a ser der ut til å vere ein "i" i ordet før gaarden. Innhaldet virkar rimeleg; det vanlegaste er gjerne å oppgje mjølkemengda i liter pr dag, nysilt og levert, men her er det altså snakk om 1 og seinare 1,5 kanne i veka - men ikkje før dei har fått garden i god drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.