Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan Finner Man Ut Hvem Som Er På Gamle Fotografier

Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg har et fotografi av en av min fars bestemødre. Det første spørsmålet er om det er hans farmor eller hans mormor. For ordens skyld legger jeg inn bildet her i tilfelle jeg skulle være rktig heldig, og noen kan gi meg svar. Alle tips og råd om hvordan jeg kan finne ut dette mottas med takk.

Mvh,

Birger19174092_RagnaEllerAgnetaCropped.jpg.bf820c433dcbd97525117f56f1681d4f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enklaste svaret er at du bør leite etter fleire bilete i familiane som du kan samanlikne med. Du kan også sjå etter familielikhet med yngre generasjonar, men det kan vere vanskeleg, fordi ein ofte ser det ein VIL sjå. Gamle bryllaupsgrupper kan vere ei god kjelde, fordi nær familie der oftast er oppstilt attmed den av brudeparet dei høyrer til. Identifisering er ein spennande idrett; her i soknet har vi no greidd å setje namn på alle konfirmantgruppefotografia, heilt bak til 1916.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du svarte, Aase. Det er desverre ikke så mange bilder igjen. Når min farmor døde for 46 år siden ble bildene tatt ned av veggen av min tante som sikkert ikke tenkte på hvilken rekkefølge eller hva slags system de hang etter. Min farmor skrev heller ikke på baksiden hvem som var avbildet, for det visste hun jo....... Disse bildene er det min kusine som nå har. Utover det vet jeg ikke om noen flere bilder. Jeg har nå spurt henne om hun kan lete opp fotografier som er tatt i vår felles bestemors stue. Da kan det hende vi kan identifisere henne ved hjelp av plassering på veggen. Hang hun over min farfar, så er nøtten knekt.

Det er uansett fint å lese at det finnes folk i soknet ditt som tenker litt framover ved å ta vare på det som var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du sjekker om det er et historielag der de aktuelle personene bodde.

De har ofte jobbet med gamle bilder, og kanskje kan de stå for en lokal etterlysning.

vh Jarleif

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

Takk for den, Jarleif. Jeg skal se om det finnes et historielag.

Svært mange bygder har Facebook-grupper for gamle bilete. Det er slik vi jobbar med konfirmantlistene m.m.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Hanne W. Ringseth said:

Som Aase skriver så er det grupper på FB for veldig mange bygder og byer hvor du kan dele gamle bilder. Om du søker på stedsnavn, eller gamle bilder + stedsnavn så finner du nok flere. Om ikke kan du muligens prøve denne gruppen: (2) Kjente og ukjente på gamle portrettfotografier | Facebook

Problemet med det er at jeg begikk FB selvmord for snart ti år siden. :-) Takk for tipset likevel. Jeg har en søster på FB. Jeg spør henne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke så dumt 🙂 Men jeg har slekt over hele verden så da er FB en veldig flott side å holde kontakten på med mange av dem, ellers er det nok for det meste en tidstyv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er den, Birger, at det går ikkje an å finne ut kven som er på eit bilete hvis ein ikkje veit det. Det einaste kan vere om nokon andre har same biletet, og at dei gjerne veit kven det er.
Hvis ein ikkje veit det, kan ein jo tippe, men då det er i alle fall for meg uinteressant. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder er alltid en utfordring. Hvilken del av Norge var hun fra? Hadde din farmor noen søsken? Kanskje deres etterkommere har bildet? Noen ganger har man også bare flaks og finner et bilde i en gammel avis på nb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Gunnar Sigdestad said:

Saken er den, Birger, at det går ikkje an å finne ut kven som er på eit bilete hvis ein ikkje veit det.

Jeg er ikke dummere enn at jeg forstår det, Gunnar. Det er folk her som har kommet med noen bra forslag til hvor man kan henvende seg i slike tilfeller, og det setter jeg pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Renate Hagen said:

Bilder er alltid en utfordring. Hvilken del av Norge var hun fra? Hadde din farmor noen søsken? Kanskje deres etterkommere har bildet? Noen ganger har man også bare flaks og finner et bilde i en gammel avis på nb. 

Dette er den eneste kopien så vidt meg bekjent. Alle bildene ble plukket ned av veggen av min tante når min farmor døde i 1975. Jeg fikk kopi av min kusine for ikke så lenge siden. Begge bestemødrene til far bodde sine siste år i Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider