Gå til innhold
Arkivverket

Einar Gjævran, født trolig andre halvdel av 1930-tallet i Trondheim

Ove Haugrud
 Del

Recommended Posts

Min svigerfars onkel Einar Daniel Gjævran født 1905 i Trondheim, torpedert som krigsseiler 19. eller 20. september 1941 var før krigen gift med Marie Margrethe Hansgården (Karlsen). De giftet seg i Eidskog i 1931, og fikk sønnen John Karl i Trondheim i 1932. John Karl døde bare et snaut halvt år gammel, men det kom flere barn, Borghild Inger født i 1933, Jorunn Kirsten født i 1934, og Einar, som jeg ikke vet når ble født eller døde. Borghild Inger ble gift med Robert Sletvold, og Jorunn Kirsten ble trolig fosterdatter i Selbu, gift der med Kåre Berge (denne siste opplysningen er jeg litt usikker på om er riktig, men i Selbuboka står Kirsten Jorunn Gjævran oppgitt som pleiedatter på Bergemoen Vestre, og det er i alle fall svært sannsynlig at det er riktig person).
Ekteskapet mellom Einar Daniel og Marie Margrethe ble oppløst for eller helt i starten av krigen, og jeg vet ikke noe mer om Marie Margrethe etter det.

Og sønnen Einar vet jeg altså ingen ting om (at det var en sønn Einar framgår av dødsannonsen til Einar Daniel i Adresseavisen 21.02.1942)

Om noen vet noe mer om Marie Margrethe og sønnen Einar - eller resten av denne familien, blir jeg takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn dåpen til Marie Margrethe. Hun skal være født 27.11.1911

SAH, Eidskog prestekontor, Klokkerbok nr. 3, 1904-1919, s. 69
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060316050072

Datoen gir ingen relevante treff i dødsfallsregisteret 1951-2014, så vidt jeg kan se

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Matthias!

Den Einar som du har funnet at gifter seg med Jenny Karen Kvam i 1968 er nok trolig et annet søskenbarn. Jeg er ganske sikker på at denne Einar er født i 1947, og er sønn til Einar Daniel sin yngste bror Odd Aksel (født 24.08.1925)

Endret av Ove Haugrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvilken Einar Gjævran dette kan være. Dersom dette er Einar født rundt 1947 ville han vært ca. 16 år i 1963. Ville han vært Oiler som 16-åring? Jeg ville kanskje forventet at han var messegutt eller maskingutt (engineboy) slik som eksempelvis #22 er, dersom han bare var 16 år?

New York State, Passenger and Crew Lists, 1917-1967 - Ancestry.com

image.png.514f55eea3194dde01bcea331e8ce43c.png

Capture.thumb.JPG.814416e023ce6f335583831f1fa0876a.JPG

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødsel Ragnar Hovil Olsen:

Sweden, Indexed Marriage Records, 1860-1947 - Ancestry.com

image.png.7c825b441f12bca29afd2cc4d2682c34.png

Sweden, Indexed Birth Records, 1859-1947 - Ancestry.com

image.png.e86d996fa50ffda784157fbd4c48a5ee.png

Ragnvald emigerte til Amerika i 1923 fra Norge:

Ragnar Hovil Olsson - Emigranter over Kristiania 1867-1927, tilleggsliste - Digitalarkivet

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Frank Marton Pedersen said:

Ankomst?

Ragnar H Olson

in the Canada, Ocean Arrivals (Form 30A), 1919-1924

Name:Ragnar H Olson

Estimated Birth Year:abt 1904

Birth Place:Edo Waimland

Date of Arrival:May 1923

Port of Arrival:Halifax, Nova Scotia

Port of Departure:Christiania, Norway

Ship Name:Athenia

e6fScreenShot20210817at.png

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2021 den 18.34, Frank Marton Pedersen skrev:

Er denne karen sjekket ut? Kan det tenkes at Einar sin mor ikke var Marie Margrethe? 

Sweden, Births from the Swedish Death Index, 1901-2006 - Ancestry.com

image.png.e17b04732defd1513264a11f63b2a0b8.png

Einar Gjaevran - Facts (ancestry.com)

image.thumb.png.f1ed25e001ada1a6ce12d0ff953ec3ff.png

Ingen kilder er oppgitt til disse datoene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan godt være den riktige Einar Gjævran - som det skrives i kommentarene lengre ned her, er det sannsynlig (ut fra rekkefølgen i dødsannonsene til far Einar Daniel) at Einar  var eldst. Er han født i 1930, så er han i alle fall født før Einar Daniel og Marie Margrete giftet seg - og det kan være en annen mor. Jeg skal lete litt i kirkebøker i Eidskog og omegn - det var der Einar Daniel og Marie Margrete giftet seg i 1931.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok svært sannsynlig at dette er korrekt Marie Margrete, ja. Og at hun gifter seg i Sverige under krigen forklarer nok greit hvorfor jeg ikke har funnet henne igjen i noen norske kilder etter 1940...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si du finner ut det meste, Frank!
Altså kan det tenkes at barnet i denne farskapssaken er et stesøsken (på et vis...) til Einar Daniel og Marie Margrete sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider