Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av opplysninger vedrørende Ole Peter Bai (Bay) ved utflytting fra Aker til Fet 14. november 1826

Anne Granerud
 Del

Recommended Posts

SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0014b: Ministerialbok nr. 14B, 1820-1834, s. 262-263
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061109040212

Jeg er takknemlig om noen kan tyde hva som står av opplysninger om Ole Peter Bay under utflyttede på side 263 i overnevnte Ministerialbok. Jeg har lenge lurt på hvor han er født. Her står det  at han er født i Aker og skal være  døpt 3. januar 1796. Men jeg har ikke funnet han under døpte i kirkeboka for Aker. Han er imidlertid  konfirmert i Aker 24. april 1813 og gått til nattverd samme sted 4. desember 1825. Men jeg har ikke klart å tyde alt som står der og det vil jeg gjerne ha hjelp til. Jeg ser det står noe om Skøyen og Hellerud, men ikke hva.

Anne Granerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk:

88 Ungkarl Ole Peter Bai Lægd p Schøyen født i Aggers S: conf i Ag K.

d: 24’ April 1813 com: f: G: ibid d. 4’ Dec: 1825 – Ikke indsk.

til Lysning. Han er døbt d: 3’ Jan 1796 – Ikke været paa

Winderen men udgivet sig derfor, for at komme her til Alters.

Dog har han været paa østre Schøyen og Hellerud, og der

opført sig vel. Med Att af 14 og 15 Novbr 1826 til Fedt

Sogn, hvor han før skal have været.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte aller første linje!

Han skal vies, men hører nu hjemme i Christiania. –

Mvh

EDIT: Og det ‹hørte hjemme›i forrige innførsel . . . Jaja.

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempe raskt svar , Even Stormoen. Det var spennende se helheten i det som står der. Rart at jeg ikke finner han døpt i Aker. Men takk igjen for hjelpa.

Anne G.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marianne, jeg har også sett denne innførselen i Ministerialboka for Aker, men siden det bare sto Ole og ikke Ole Peter som han heter, kan jeg ikke være sikker på at det er den rette. Nå klarer ikke jeg å tyde alt som står der. Jeg ser det står uægte og at moren heter Olea Olsdatter og at faren muligens heter Ole Thoresen. Men Ole Peter heter Bai eller Bay til etternavn, Derfor tror jeg ikke dette er den rette Ole. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anne Granerud skrev:

. Nå klarer ikke jeg å tyde alt som står der.  

Ole uægteb. af Olea Olsdr, besv.paa Clemetsrud af Ole,

som tjener hos unge Thorssen i Christiania. Ligger hos sin

Moder Maren Enersdr i Ryssedalen. Fad. Ingebor Jensdr.,

Marthe Jensdr., Else Thronsdr., Ole Erichs, Lars Ols. –

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen, Even, men jeg er fortsatt usikker på om dette er min Ole Peter. Det kan hende at presten har glemt og føye til Peter som fornavn. Det er synd ikke etternavnet til faren er nevnt. Da hadde jeg vært mer sikker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider