Gå til innhold
Arkivverket

DNA for å løse kriminalsaker. Bør det være mulig å akseptere eller sperre for dette?

Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Som en videreføring av debatten om MyHeritages vilkår mener jeg at det skulle være interessant å debattere om politiet skall ha tilgang til databasene for slektforsker DNA. I Sverige og USA har man løst mordgåter hvor politiet har stått helt fast. Jeg mener att man i Gedmatch kan sperre for slik bruk, kjenner ikke til hvordan det er i på de andre tjenestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Niels Hegge skrev:

Jeg mener att man i Gedmatch kan sperre for slik bruk,

Du kan "opte inn" for "Police". Du gir da tillatelse til at dine data kan brukes i etterforskningsøyemed. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag går vel alle disse aktørene om hverandre/samarbeider/oppkjøp osv. Til og med den norske stat er medspiller. Litt tvilsom til hva som er fasit etter evnt. sammenslåing/oppkjøp/konkursovertagelse .

Min mening er at disse dataene vil flyte fritt før eller siden. Eller som Facebook og andre har tillatt seg å gjøre, la andre intressenter få tilgang til hele eller deler av basen, og deretter godta en bot på noen 100 mill, etter å tjent et par milliarder.

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke åpning for at politi i Norge kan bruke data i slike databaser, de er heller ikke juridisk bindende i hverken farskaps eller kriminalsaker. Ellers har både Familytreedna og Gedmatch en funksjon der du selv kan velge om du vil bidra inn i kriminalsaker, men dette er da ikke tillatt i Norge og er mest relevant for amerikanske brukere. Nå var jeg delaktig i å løse den aller første kriminalsaken ved hjelp av DNA i Norge, men dette var da en foreldet sak som ikke kunne føre til straff. https://www.skup.no/sites/default/files/metoderapport/2020-05/babyen-i-containeren_aasted-norge.pdf I Sverige har dette vært brukt midlertidig for å løse flere saker, men det er nå en pause for å utrede et godt lovverk som regulerer dette. Det er verktøy som kan brukes her i Norge også https://www.nrk.no/norge/her-kan-svaret-i-forsvinningssaken-ligge_-men-politiet-nektes-tilgang-1.14921108 men lovverket tillater ikke dette.

———————————————————————————-

Slik ser det ut hos Familytreedna, her kan man velge å «Opt in to LEM» som betyr at man tillater at politi kan bruke ditt DNA for å løse kriminalsaker. https://www.familytreedna.com/legal/law-enforcement-guide

55DE9918-5CA3-4EA4-8B08-ADB2844D41D4.jpeg

Gedmatch har noe lignende, der du kan krysse av eller på for å delta:

AB5AD28D-F4EA-4D4F-8026-FA87D97DB56A.jpeg

Disse to databasene er de eneste som lar deg selv velge om du vil delta eller ikke.

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.