Gå til innhold
Arkivverket

Skylddeling fra 1923 for 10/28 i Nittedal

Eva Hermstad
 Del

Recommended Posts

Nittedal kommune opplyser at skylddelingen fra 1923 for min hyttetomt 10/28 finnes på digitalarkivet.no. Jeg har søkt i arkivet og funnet pantebøker for Nedre Romerike for 1923, men måtte gi opp letingen etter den aktuelle skylddelingen da jeg ikke har dato. Hvordan får jeg tak i dokumentet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eva Hermstad skrev:

Nittedal kommune opplyser at skylddelingen fra 1923 for min hyttetomt 10/28 finnes på digitalarkivet.no. Jeg har søkt i arkivet og funnet pantebøker for Nedre Romerike for 1923, men måtte gi opp letingen etter den aktuelle skylddelingen da jeg ikke har dato. Hvordan får jeg tak i dokumentet?

Se veiledning her: https://www.arkivverket.no/opplysninger-om-eiendom/kom-i-gang-finn-tinglyste-dokumenter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Hei igjen, 

jeg har mottatt gammel grunnbok, men den viser kun til skylddelingsforretningen i 1923 og mitt kjøp i 1986. Skylddelingsforretningen fra 1923 har jeg fått utskrift av fra digitalarkivet, men jeg leter fortsatt etter grunnbokinfo om salget (ukjent dato) fra første eier av hytta til Hasle ski- og fotballklubb.  Iflg Nittedal kommunes oppmåling av tomta i 1952 hadde Hasleklubben da hjemmel til eiendommen. Videre søker jeg utskrift av grunnboka for Hasles salg til Oslo-Speiderne (også det utkjent dato) som jeg kjøpte hytta fra i 1986. Kartverket opplyser at de har mangler i sitt arkiv om disse eiendomsoverdragelsene og henviser meg til Statsarkivet. 

Mvh
Eva Hermstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnboka viser oversikta over hvilke dokument som er tinglyst på hvilken eiendom. Men ettersom tida går vil noen av disse dokumentene miste betydning, som f.eks. skjøter som kun viser hjemmelsovergang mellom tidligere eiere. Da blir de strøket fra den elektroniske oversikta. For å finne henvisning til disse er man avhengig av eldre former for grunnbok som det gamle grunnboksbladet eller panteregistrene.

Som du ser i panteregisteret så er det ikke vist til flere dokument i panteregisteret mellom 1923 og 1938 da registeret ble overført til grunnboksblad.

Da må du altså leite på grunnboksbladet for å finne ut om der er referert til dokument som seinere har blitt sletta. Normalt vil man kunne bestille dette direkte fra Digitalarkivet, men det kan se ut til at de grunnboksblada som er publisert fra Nittedal tilhører en konvertert utskrift fra 1980-tallet. Du kan forsøke å ta kontakt med Statsarkivet i Oslo for å høre om de har det opprinnlige grunnboksbladet, som man starta å føre på i 1938, der det kan være henvisninger som ikke fins på den publiserte 1980-tallsversjonen. Forespørsler om oppslag i arkivene gjøres via skjema.

Skjøtet fra 1986 som det blir vist til på grunnboksbladet som ligger ute er et dokument som skal finnes hos Kartverket. Arkivverket oppbevarer ikke så nye skjøter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider