Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til tyding av stedsnavn

Steinar Vasaasen
 Del

Recommended Posts

Denne var ugrei, siden noe liknende gårdsnavn ikke finnes i Eidsvoll. 

Dette gjelder vel brudens far, Engebret/Ingebret Knudsen. Dette tror jeg er dåpen hennes i Nord-Aurdal i 1883 og her er det ført et liknende gårdsnavn:

Oppland fylke, Aurdal i Nord-Aurdal, Ministerialbok nr. 13 (1883-1895), Fødte og døpte 1883, Side 1
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060420040222

(Nr. 8 - nederst)

AB82EE03-3159-47BA-8378-972505AB850B.jpeg

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp!  Da har dere løst denne stedsgåten. Jeg tror jeg lager en liten "E-merknad" i merknadsfeltet på denne.

mvh

Steinar

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg uenig med deg. I kolonnen foran står det at bruden er "konft. i Eidsvold 1903".  Mens hun er født i "N.Aurdal".  Bruden har også etternavnet "Langset" som også er navnet på en gård i Langset sogn i Eidsvold. (Rett nord for Minnesundbrua, og sør for Tangen sogn i Stange der brudgommen er født). Her har nok bare skriveren blandet sammen N.Aurdal og Eidsvold. Det er ellers mange kryptiske forkortelser i denne kirkeboka.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.