Gå til innhold
Arkivverket

Noen som kan hjelpe meg finne Hen(d)rik T(h)ommesen?

Eileen Ravdal
 Del

Recommended Posts

Hendrik skal etter sigende være født 29.06.1802, på Rauken, Hof i Solør. Dette er blitt gjenfortalt, uten å oppgi kilder. Liker å vite sikkert med kilde, og klarer ikke finne ham i kirkeboka.

Han far skal angivelig være Tomes Tomesen, mor Marte Olsdatter.

Hjelp tas imot med takknemlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. FT 1801 så bodde en Tomes Pedersen med kone Kari Olsdatter på Rauken (Rouken) - https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058242005864

Iht. Hof bygdebok. B. 3 : Gards- og slektshistorie for Østsiden og Finnskogen, side 785 så fikk de en sønn Hendrik i 1802 som ble gift i 1827 med Eli Olsdatter Kvesethttps://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2012050924011?searchText="tommes %2Ftomas) pedersen"&page=787

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Her er vielsen i 1827 transkribert

Kan presten ha ført feil etternavn på faren ved vielsen i 1827? 

Skannet original, nr. 49 - Hedmark fylke, Hof, Åsnes, Våler i Hof, Ministerialbok nr. 6 (1822-1841), Viede 1828, Side 608-609, 
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603290101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg finner ikke dåpen i Hof i Solør sine dåpsbøker ei heller i Grue sine. Så efter i Dalby / Södra Finnskoga i Värmland - men fant ingen Hendrick.

https://media.digitalarkivet.no/view/9161/154 er konfirmasjonen - nummer 27. Her er far Tomes Mathisen og mor er Marit Mathisdatter fra Rauken.  Rauken er i bind III side 782 i Hof Bygdebok.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for deres hjelp og engasjement 🙂 Dette er jammen ikke enkelt. Det virker som alle har kommet med et riktig svar, men ingen sammenfattet fasit.

Må grave litt dypere, og muligens lese bygdebøker for å komme nærmere et eller annet. "klør seg i hodet" 🙄 Hvem er den riktige mor...og far...og farfar tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1828 døde en enkemann Ole Tommesen på Rauken i Åsnes. Siden han døde uten barn, er alle søsknene hans listet opp som arvinger.

Hedmark fylke, Solør og Odalen, Skiftekort (1758-1868), Skifteprotokollside, Side 8513
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216091314337

1. Tommes

2. Anders

3. Christian

4. Henrik  (alle myndige)

5. Johan 35 år i tjeneste i Odalen

6. Anne g.m. Christian Christiansen Melbyhagen

Da vet vi at det var (minst) sju søsken. (Noen kunne jo ha dødd uten etterkommere før Ole.)

Dette er altså en mulig familie, til en får bekreftet at det er rett.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen Mathias/Mathis i barneflokken. Jeg lurer på om farens patronym ved Henriks konfirmasjon kanskje heller var feilaktig? (‘Smittet’ over fra morens patronym, Mathisdatter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Her er Anne Tomesdatters vielse til Christian Christiansen Melby i 1824. Faren hennes er Thomes Olsen.

Ingen Mathias/Mathis i barneflokken. Jeg lurer på om farens patronym ved Henriks konfirmasjon kanskje heller var feilaktig? (‘Smittet’ over fra morens patronym, Mathisdatter)

5 timer siden, Egil Johannessen skrev:

Kan presten ha ført feil etternavn på faren ved vielsen i 1827? 

Enten så har presten(e) rotet noe forferdelig ved innføring i kirkebøkene, eller så har bygdebokforfatteren bommet fullstendig. Jeg tror vel mest på det første for hvis vi ser på skiftekortet etter Ole fra 1828;

1. Tommes

2. Anders

3. Christian

4. Henrik  (alle myndige)

5. Johan 35 år i tjeneste i Odalen

6. Anne g.m. Christian Christiansen Melbyhagen

så stemmer det rimelig bra med hva bygdeboka (BB) beskriver;

Ole (som døde i 1828) er 2. barnet som er nevnt f. 1788, kona døde i 1825. Skal ha hatt 2 barn som da begge må være døde før 1828 siden de da ikke er nevnt på skiftekortet.

1. Tommes f. 1793

2. Anders, (nevnt også som Amund i BB) f. 1795

3. Christian f. 1797

4. Henrik f. 1802

5. Johan f. 1790

6. Anne f. 1791

I tillegg nevner BB følgende barn som da må være døde før 1828;

Peder f. 1786, d. ca 1815

Valborg f. 1799

Utifra ovenstående skulle da rett far være Tommes (Tomas) Pedersen og rett mor være Kari Olsdatter.

Ved personsøk Tommes Pedersen, 1785-1805 blir resultatet 6 barn; Lenke

De 6 barna er Johan, Anne, Anders, Tommes, Christian og Valborg.

Legger klipp fra den aktuelle siden i BB.

Hof bygdebok. B. 3.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er målløs!!  

Hadde aldri trodd jeg skulle få så mye og iherdig hjelp. For noen fantastiske mennesker dere er ❤️

Med den siste oppsummeringen tror jeg faktisk at fasiten er i boks. 

Tusen, tusen takk enda en gang! En tanke med fargerike blomster sendes til dere fra meg 💗

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider