Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til oversikt over arvinger i skifte etter Noe Erikson, Ervik, Eid, Sogn og Fjordane 26.09.1769.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å danne meg et bilde av etterkommerne til Noe/Noje Erikson, Ervik 1672-1769.

Han var i følge bygdeboka for Kjølsdalen Krins først gift 1713 med Else Abelsdtr., Ramnefjell 1676-1743 og deretter viet i 1743 med Synnøve Steffensdtr. Førde født i Ålfoten Bremanger 1711-1796.

I første ekteskap er det ikke oppført barn, men det i andre ekteskap var 8 barn.

Problemet er at jeg har en Kristi Nojesdtr. Ervik død etter 1714 som jeg ikke finne opphavet til.

Håper derfor noen kan være behjelpelig med å se nærmere på skiftet etter Noe i 1769 i håp om å få en avklaring på hvem han evt etterlot seg.

https://media.digitalarkivet.no/view/24232/460

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rune Thorstensen skrev:

Håper derfor noen kan være behjelpelig med å se nærmere på skiftet etter Noe i 1769 i håp om å få en avklaring på hvem han evt etterlot seg.

https://media.digitalarkivet.no/view/24232/460

det er fort gjort..

attlevande enkje Synneve Steffensd. - med lagverje Mons Monsen Houge

"Og som denne Sahl Mand ved Døden afgik uden at efterlade sig børn eller livs arvinger saa blev ....

... 2de Fuld Søstre og een halv Søster eller deres efterladte børn, nafnl: ..."

Det bør nemnast eit atterhald her...

- uekte barn hadde ikkje arverett.  Eit skifte utelukkar ikkje at avdøde kan ha hatt uekte born.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noje Eriksen Ervik hadde ingen born, men to fullsystre og ei halvsyster, nemleg Brithe Eriksdatter Ervik og Guri Eriksdatter Haus.
Halvsystra var Randi Johannesdatter, gift med Ole Jonsen Ervik.

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil å seie at Noje Erikson Ervik ikkje hadde born. Eg har i alle fall 6 born på han, men alle døydde i fyrste leveåret. Men arvingar blei det dårleg med.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rask respons Iver.

Det var noe som skurret her, og da fikk jeg det bekreftet.

Denne Kristi Nojesdtr. fikk barn fra 1670 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Kristi Nojedtr du strevar med, Rune, skal vere syster til Jørgen Nojeson Reksnes; og mor til Noje Erikson Ervik.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge bygdeboka for Kjølsdalen, Bruk nr.2 Ytre Reksnes var Noje Erikson f. ca 1626 svigersønn til forrige bruker Paul Olsson og kona Karen.

Bygdeboka nevner tre sønner av Noje, Rasmus f. 1654, Paul f. 1656 og Jørgen som du nevner f. 1660- død 1721.

Jørgen tok over bruket i 1680, man kan kanskje anta at faren døde rundt den tiden.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider