Gå til innhold
Arkivverket

Festeseddel Johannes Erikson Langø, Kvernes

Lars Kjønø
 Del

Recommended Posts

Denne festeseddelne registrert i vedlagte pantebok. Jeg kan tyde noe men trenger litt hjelp til hele teksten:

https://www.digitalarkivet.no/tl20080404610284 

Jeg kan lese begynnelsen:

Herved byksles og festes til Johannes Eriksen en husmannsplass i utmarken Bakken kallet, under min eiendomsgård Langøen. Svarer til landdrotten: 6 dagers arbeid i.............

Ville sette pris på hvis noen kan hjelpe med resten av teksten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truleg litt feil her og der, litt rart språk og ordstilling

Herved bygsles og fæstes til Johanness Eriksen een Huusmandsplads i Udmarken Bakken kaldet, under min Ejendomsgaard Langøen, i [....] Thgl. MNo. 114, benævnte Plads maa han beholde og bruge for sin og Hustrues Livstid, med alt hvad hannem er udviist og indhegnet, at dyrke og forbedre, Huusene at holde i lovlig Stand, samt at svare til Landdrotten i Slaataanden 6 Dages Arbeide og i Plougaanden 3 Dage og i Skjæraanden 3 Dager, tilsammen i alt 12 Dager, frit Torvskjær og Forbud for sine Kreature nyder for eget Brug i Udmarken, imod at holde Pladsens Gjærde i lovlig Stand, ikke at indtage nogen til behuselse, uden mit Villie og Vidende, langt mindre at overdrage Pladsens Agre og Eng til andens Benyttelse, men fritages hand Fisk han til sin Huusholdning selv behøver, saa forbeholder jeg mig selv første Kjøberet af hvad Slags Fisk, Rogn eller Tran han avseer kan tilvejebringe, i mod den Betaling som gangbar og almindelig er. I øvrigt er han Øvrigheden hørig og lydig og Landdrotten ham sømmelig, naar han har betalt mig Bygselen til Fornøyelse.-
Dette til Bekræftelse under min Haand og Signelse.-
Langøen, den 10de Oct. 1825.
Erik Beskeland
Ovenstaaende forbinder jeg mig i et og alt at efterleve, eller Fravigelse om anderledes skeer.-
Johannes Eriksen
      ih. P.

Endret av Gunnar Sigdestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider