Jump to content
Arkivverket

Anvik Pensjonat, Brunlanes [Larvik]

Dag T. Hoelseth

Recommended Posts

Dag T. Hoelseth

Før og etter 2. verdenskrig fantes det et Anvik Pensjonat i Brunlanes i dagens Larvik kommune. Er det noen som vet nøyaktig hvor dette pensjonatet lå? Jeg har eksempelvis innhentet grunnbøkene for 4122/1, /2 og /3 og 4123/1 under Anvik-gårdene uten å finne eiendomstransaksjonene jeg var ute etter på 1930-tallet. Har avisomtaler av kjøp i 1933 og salg i 1937 og vil gjerne vite om vedkommende eier Ragnhild Lorentzen er den personen jeg tror hun var ...

DTH

Egil Johannessen
1 time siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Anvik Pensjonat i Brunlanes

Jeg tror ikke det er Anvik (gård - Stavern) i Brunlanes, men derimot Anvik ved Farris-vannet. Det fremkommer også ved et par annonser (se NB).

https://www.nb.no/items/3a403c9bc92d2bb2aa97d5b3eee9e2a7?page=3&searchText="anvik pensjonat"

https://www.nb.no/items/8121bf07bf295f981565ece4150f74f7?page=15&searchText="anvik pensjonat"

Legger ved lenke til et bilde hvor du kan skimte Anvik gårdene i bakgrunnen. Et flott sted med egen badestrand. Jeg har fiska mye tryte og gjedde i området! - men pensjonatet var lenge før min tid så der kan jeg ikke hjelpe deg....

https://digitaltmuseum.no/021016585493/vedlager-ved-farrisvannet-nord-for-larvik-by-i-vestfold-lageret-la-pa-et

Edited by Egil Johannessen
Dag T. Hoelseth

Takk skal du ha. Dette var litt forvirrende. Men jeg er ikke kjent i Brunlanes overhodet … Gjorde et bedre søk og ifølge bygdeboken til Brunlanes er det snakk om Anvik østre, bnr. 1. gir det mening? Ragnhild Lorentzen står oppført som eier, men pensjonatet nevnes ikke. Jeg får sjekke grunnboken senere i kveld.

DTH

• Like 1
Dag T. Hoelseth

I grunnboken står det Skiensveien 20, men når jeg søker på gnr. 4067 bnr. i på seeiendom.no så kommer jeg til Vassvikveien 20. Og der står det jo Anvik. Antar at gaten har måttet skifte navn i forbindelse med en eller annen kommunesammenslåing, bare pussig at den gamle adressen fortsatt står på forsiden av grunnbok-pdf-en jeg fikk tilsendt. Men da er i hvert fall beliggenheten til Anvik klarlagt. Så får jeg sy sammen resten av historien ...

DTH

• Like 1