Gå til innhold
Arkivverket

Mitt mysterium: Hvor og hvordan døde min morfar, Gerhard Berntin Johnsen, f.1887 i Haus?

Reidar Sellevold
 Del

Recommended Posts

For noen år siden stilte jeg et lignende spørsmål her på forumet og fikk god hjelp av Yngve Nedrebø. Her er svaret jeg fikk:

"Gerhard Berntin Johnsen var sjømann 1906-1908 (Annotasjonsrullen for Bergen nr 11001), og seilte ut igjen 19. februar 1914 som båtsmann på “Songa” (Hovedrullen nr. 9231). Innrulleringssjefen fikk skrivelse fra lensmannen i Hammer datert 1. mars 1915 med melding om at Gerhard Berntin Johnsen var død. Dødsfallsprotokollen til lensmannen i Hamre sier at Gerhard Johnsen døde 2. januar 1915, men at dødsfallet først ble meldt ham 27. februar. Han hadde etterlatt seg enke, bopel Grindheim i Manger og to døtre, Karen og Judit, 3 og 2 år gamle. Det står at han var båtsmann på “Songa”, men ikke noe om hvordan han døde."

Hvor og hvordan min morfar, Gerhard Jonsen, døde er fortsatt et mysterium som jeg prøver å finne ut av. Uten å vite sikkert antar jeg at båten han var på, DS Songa, gikk i kullfart mellom Norge og USA. Første verdenskrig er i gang, men tyske torpederinger av norske skip har ennå ikke startet for fullt. Om båten var torpedert, hadde det sannsynligvis framkommet i arkivene.

Hvordan kunne det ta nesten 2 måneder fra dødsdato til lensmannen ble informert? Og hvorfor oppgis ingen dødsårsak? Og hvor ble han eventuelt begravet? 

Om dødsfallet skjedde mens skipet var i rom sjø. f. eks. midt i Atlanteren, kan det gjerne forklare den lange tiden dødsbudskapet tok. Men ingen norsk sjømann kunne vel dø om bord i et norsk skip uten at det ble skrevet ut en dødsattest med dødsårsak osv, enten av skipperen eller andre? Og familien hadde vel krav på å få vite om han ble begravet et sted eller senket i havet? Kan det finnes noe mer om dette i arkivene etter lensmannen i Hamre eller andre arkiver?

En annen tanke som har slått meg er denne: Kan Gerhard Johnsen ha gått i land i USA og avgått ved døden der? Jeg har forstått at over 40 000 norske sjøfolk "rømte" fra norske skip i USA mellom 1871 og 1915. Sånne rømminger kunne f. eks. være for å skaffe seg bedre hyre på båter i USA, for deretter å returnere hjem med penger på bok. Om min morfar "rømte" på denne måten, kan det også forklare at omstendighetene rundt hans død – hvor og hvordan – aldri var tema i min oppvekst. Jeg tenker at hvis han var omkommet i en arbeidsulykke om bord og deretter senket i havet, så hadde det gjerne vært snakket om dette i blant. Det ble det aldri.

Jeg er svært takknemlig for alle opplysninger som kan peke meg i riktig retning for å få svar på dette mysteriet. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.