Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Mulig ledetråd til "[#80471] 'Minna's seng' i historisk museum i Bergen, hvem var Minna?"

Recommended Posts

Hei. Denne posten refererer til diskusjonen under tråden nevnt i tittelen. Gjorde et lite dypdykk i historien om Minnas seng i sommer, og tror jeg har funnet et sannsynlig opprinnelsessted hos familien Syberg i Tyskland. De eide mange eiendommer, blant annet en herregård ved navn Haus Busch. Som ligger i nærheten av Dortmund i vest Tyskland. På midten av 1800 tallet ble det skrevet et dikt til ære for både kvinnen og sengen, dette diktet henviser til flere ting som synes å sammenfalle med det lille jeg har funnet ut om Sybergfamilien fram til nå. Minna er sannsynligvis en forkortning av navnet Willhelmina, evt Hermina, men jeg har ikke klart å grave fram et familiemedlem med et navn som passer fra samme tidsperiode senga skal være fra. I følge museet i Bergen er senga datert til rundt 1630, i overgangen mellom Renessanse og Barokk. Senga er nevnt i et skifte fra 1742, det snevrer inn tidsperioden for da senga kan ha havna på Refsøen i Solund til 112 år. +/-. Er det noen her inne som har ressursene til å finne ut om det finnes ei jente i Busch/Syberg familien med navnet tilnavnet minna i perioden 1610-1742? Alle hint og tips mottas med takk! 

Vedlagt ligger to illustrasjonsbilder. Et fra Sloss Urach og et spisestuemøbel i tysk renessanse stil.  Legger også ved et av Minnas seng der den står utstilt i Bergen. 

04_bad-urach_innen_bett_LMZ973126_lmz_foto-sven-grenzemann_ausschnitt.jpeg

German-Furniture-Sideboard.jpeg

i285415639435149295._szw1280h1280_.jpg

Endret av Kristin Kaapeloss

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.