Gå til innhold
Arkivverket

Ole Melby i Fron - hans døtre - kilder?

Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

I artikkelen "Omkring jordskiftet på Steig 1588" i Norsk slektshistorisk tidsskrift bind XV, side 81 skrev forfatteren om Tjøstolv Amundsson Melby i Kvikne i Fron: Tjøstolv er død omkring 1624, da borni det året skifta etter honom. Av borni kjenner ein: 1. Oluf Melby. 3 døtre (........ osv.)

Her er det ikke oppgitt noen kilder. Jeg har to spørsmål i denne sammenheng:

1. Hvor er originalkilden med skiftet etter Tjøstolv Melby i 1624?
  2. Hvilken originalkilde oppgir navnene på de tre døtrene til Ole Melby?

Den ene datteren til Ole Melby var vel Rønnaug Olsdtr. som var gift med Axel Torgersen Melby (som kom fra Bø). Men jeg skulle svært gjerne sett en originalkilde som bekrefter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Grethe for tipset. Denne siden inneholder ingen kildehenvisning. Men jeg har nå klart å finne kilden vedr. skifte etter Tjøstolv Melby. Det var ikke et skifte, og det var ikke i 1624 som det stod i den nevnte artikkelen. Det var en stevning mot arvingene som ikke hadde holdt skifte, stevningen var datert 20.11.1628. Kilden befinner seg i Riksarkivets kildeskriftavdeling som ett av de mange diplomene som ble innlånt og avskrevet fra Jon Harildstad i 1939. I denne stevningen er alle arvingene nevnt. Da er mitt spørsmål nr. 1 besvart.

Men nr. 2 gjenstår - hva er kilden for at Ole Melby hadde tre døtre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Frå Jakup Skjedsvoll har eg fått tilsendt ei avskrift, som omhandler skifte etter Oluf Melby. Jakup har funnet denne saken i arkivet etter Ivar Kleiven.

Den 6/10 1642 var 4 lagrettsmend  på Melby"did beden av Ole Tjøstelsen der boendes" for å gjera eit riktig skifte mellom hans barn, som var Rønnaug Melby, Guri Li(Kongsli), Kari Reistad i Gausdal(Kari arva jorda i Reinshus), Anne Heringstad i Heidal. Dessuten går det fram at det hadde vore ein son Peder Olufsen som var død uten etterslekt.

Kan og bemerke at far til Oluf Melby var Tjøstel Asmundsen eller Osmundsen Nørstegard altså ikkje Amundsen. 

Mvh
Torbjørn P. Hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Torbjørn for svar! Dette er interessant, da kommer jeg et skritt videre med å finne dette skiftet. Jeg legger stor vekt på å finne originaldokumenter (eller i det minste ordrette avskrifter) vedrørende mine aner og ta med ordrette avskrifter i mine slektsnotater. Og ikke minst, å oppgi fullstendige og korrekte kildehenvisninger. Jeg har i det siste året brukt mye tid for å finne ut av disse slektene i Gudbrandsdalen. Det finnes mye i gammel slektshistorisk litteratur, bøker og artikler, debatter på nett og utallige private nettsider og disse slektene. Men til min store frustrasjon er det nesten ingen som har brydd seg med å ta med en den minste notis om hvor opplysningene er funnet og hvor originalkilden befinner seg. Da blir det som skrives betydelig mindre verdt, er det kun en løs påstand, eller har forfatteren faktisk funnet opplysningen et sted?

Jeg har benyttet Engebret Hougens "ættesoger" mye. Der er det med en del kildehenvisninger, f.eks. til Diplomatarium Norvegicum. Men det er også store mangler hos Hougen. Særlig om de eldste slektsleddene synes det å være mye som nærmest er ren gjetning, eller rett og slett fri fantasi. Ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd. Det hjelper ikke å sette opp en fin slektsrekke tilbake til 1300-tallet, når det er et ledd på 1600-tallet som det ikke føres bevis for.

Når det gjelder Tjøstel Nørstegårds farsnavn har jeg også kommet fram til at det var Asmundsen, eller også skrevet Osmundsen. Hougens påstand om at faren var Amund Ivarsson Røssum er helt feil.

Jeg ser at arkivet etter Ivar Kleiven er bevart hos Gudbrandsdalsmusea. Jeg får sende en henvendelse dit for å komme videre i let etter dette skiftet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Torbjørn P. Hagen skrev:

Frå Jakup Skjedsvoll har eg fått tilsendt ei avskrift, som omhandler skifte etter Oluf Melby. Jakup har funnet denne saken i arkivet etter Ivar Kleiven.

Den 6/10 1642 var 4 lagrettsmend  på Melby"did beden av Ole Tjøstelsen der boendes" for å gjera eit riktig skifte mellom hans barn, som var Rønnaug Melby, Guri Li(Kongsli), Kari Reistad i Gausdal(Kari arva jorda i Reinshus), Anne Heringstad i Heidal. Dessuten går det fram at det hadde vore ein son Peder Olufsen som var død uten etterslekt.

Kan og bemerke at far til Oluf Melby var Tjøstel Asmundsen eller Osmundsen Nørstegard altså ikkje Amundsen. 

Mvh
Torbjørn P. Hagen.

Takk! Dette løser en gåte jeg også har hatt vedr. Reistad i Gausdal og eiet der i Reinshus i Fron på slutten av 1600-tallet. 

Dersom dokumentet fra 1642 kunne legges ut her, enten i avskrift eller originalt, hadde det vært kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Nå har jeg klart å få tak i et foto av Ivar Kleivens notat om skiftet på Melby i 1642, se vedlegg. Det oppgis ikke hvor originalen befinner seg, men slektsopplysningene i skiftet refereres bra.

Arkivreferanse er: Gudbrandsdalsmusea, Arkivet for Lom, Vågå og Sel. Privatarkiv for Ivar Kleiven, arkiv V-A 3, boks 12, bok 4, side 238.

Ivar Kleiven - skifte Melby 1642.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2022 den 20.32, Ole Arild Vesthagen skrev:

Nå har jeg klart å få tak i et foto av Ivar Kleivens notat om skiftet på Melby i 1642, se vedlegg. Det oppgis ikke hvor originalen befinner seg, men slektsopplysningene i skiftet refereres bra.

Arkivreferanse er: Gudbrandsdalsmusea, Arkivet for Lom, Vågå og Sel. Privatarkiv for Ivar Kleiven, arkiv V-A 3, boks 12, bok 4, side 238.

Ivar Kleiven - skifte Melby 1642.pdf 800 kB · 11 downloads

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider