Jarleif Nordheim Skrevet Oktober 4, 2021 Forfatter Del Skrevet Oktober 4, 2021 Siste salg av eiendommen skjer her: https://www.digitalarkivet.no/tl20080915340701, nr 20 nederst til høyre. Botolf selger her det meste av gjenværende går til Christian Hansen Møllerstuen fra Hobøl. Og jeg er så takknemlig for om siste del av føljetongen kommer på plass! Vh Jarleif Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarleif Nordheim Skrevet Oktober 19, 2021 Forfatter Del Skrevet Oktober 19, 2021 Jeg ble nok ganske bortskjemt ved tidligere spørsmål til denne saksrekken ut fra skjøte nr 20 nederst til høyre her: https://www.digitalarkivet.no/tl20080915340701 Har nå etter fattig evne prøvd å tolke en del, men er takknemlig for all mulig bistand! Vh Jarleif No 20 Skjøde 1 Underskrevne Bottolf Bottolfsen Garder tilstaar 2 herved og vitterliggjør at have solgt og 3 afhendet, ligesom jeg xxxtil Christian Hansen Møllerstuen 4 af Haabøl prestegjeld, følgende(?) xxxx 5 xx af min under skiftet efter Christopher Hansen Gar- 6 der, sluttet 16de januar 1822, xxx xxx af gaarden 7 søndre Garder, gl matr no 138 i Garder Annex til West 8 by prestegjeld, hvilken solgte andel xx under 31de Ny side 1 August 1837 afholdte lovlig Delings og Skyldsætningsforretning xx nye 2 Skyld 1 skylddaler(?) xxxx meg 3 som Eiendom en Braate paa søndre Side af Pladsen Flisebroe, xxx 4 xx Braate … afholdne xx og Skyldsætningss- 5 forretning vil blive at skyldlægge. Og da den i mellom oss omfore 6 nede kjøpesummen 750 Spd, skrive sju hundre og femti Spe- 7 siedaler, som afgjort paa den maade: 8 a. at kjøberen overtager seg Indløsning(?)xxx af min gjæld til Casper 9 Rustad eftr Commisionxxx med 52 Spd 10 b. xxx mindreaarige Martin Eitxen med kurator, i 11 følge Obligastion dateret 31de August og Thinglæst 1de Sep- 12 tember 1838 100 Spd 13 c. til Norges Bank efter Obligation af 31de October thing- 14 læst 16. November 1831, oprinnelig 100 Spd, da resterende 85 Spd 15 d: til xx Røer efter Commisions xxxx 45 Spd 16 og e. xxx Kjøberen paa anden Maade afgjordt xxx med 468 Spd 17 tilsammen 750 Spd 18 Saa skal den hermed solgte Andel af Gaarden vestre Garder og 19 hvis Grændser og xxx i den forbenævnte Delings- og 20 Skyldsætningsforretning xx xx den af mig fraholdte(?) 21 Braate xxxxxxxxx og tilliggende herlig 22 heder og med de Rettigheder og Forpligtelser xxx jeg og xx 23 øvrige(?) 24 følger og tilhører Kjøberen og Arvingene, uden xxx 25 af mig eller Mine, gjørende sig xxx med 26 xx xx nyttig og gavnlig 27 xxx jeg 28 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Oktober 19, 2021 Del Skrevet Oktober 19, 2021 (endret) Hei! Veldig bra at du har forsøkt selv. Og et veldig bra forsøk også! 🙂 Da blir det enklere å hjelpe. Her følger mitt forsøk på utfylling/retting: No 20 Skjøde 1 Underskrevne Bottolf Bottolfsen Garder tilstaar 2 herved og vitterliggjør at have solgt og 3 afhendet, ligesom jeg herved til Christian Hansen Møllerstuen 4 af Haabøl Prestegjeld, sælger skjøder og overdrager en An- 5 deel af min under Skiftet efter Christopher Hansen Gar- 6 der, sluttet 16de januar 1822, hjemlede Skyld af Gaarden 7 vestre Garder, gl matr no 138 i Garder Annex til West 8 bye Prestegjeld, hvilken solgte Andeel ved en under 31de Ny side 1 August 1837 afholdte lovlig Delings og Skyldsætningsforretning har faaet nye 2 Skyld 1 Skylddaler(ja) 21s(?) men hvoraf jeg under Salget har forbeholdt mig 3 som Eiendom en Braate paa søndre Side af Pladsen Flisebroe, hvil- 4 ken Braate ved en nærmere afholdende Deeles og Skyldsætningss- 5 forretning vil blive at skyldlægge. Og da den i mellem oss omfore 6 nede Kjøbesumma 750 Spd, skriver syv Hundrede og femti Spe- 7 ciedaler, er afgjort paa den Maade: 8 a. at Kjøberen overtager sig Indfrielsen af min Gjæld til Casper 9 Rustad efter Commisions Forliig med 52 Spd 10 b. til den mindreaarige Martin Eitxen med Curator, i 11 følge Obligation dateret 31de August og thinglæst 1ste Sep- 12 tember 1838 100 Spd 13 c. til Norges Bank efter Obligation af 31de October thing- 14 læst 16. November 1831, oprinnelig 100 Spd, de Resterende 85 Spd 15 d: til Procurator Røer efter Commisions Forlig 45 Spd 16 og e. Haver Kjøberen paa anden Maade afgjordt Resten med 468 Spd 17 tilsammen 750 Spd 18 Saa skal den herved solgte Andeel af Gaarden vestre Garder og 19 hvis Grændser og Delemærker i den forbenævnte Delings- og 20 Skyldsætningsforretning saa beskrævne exept den af mig forbeholdte 21 Braate : / herefterdags med paastaaende Huse og tilliggende herlig 22 heder og med de Rettigheder og Forpligtelser hvorefter jeg og for- 23 rige Eiere have været Gaardparten hjemlet, eiendommelig 24 følge og tilhøre Kjøberen og Arvinger, uden Anke eller Paatale 25 af mig eller Mine, gjørende sig Eiendommen med tilliggel- 26 ser saa nyttig og gavnlig som bedst vides og lovlig skee kan, 27 hvorfor jeg overeenstemmende med lovgivningen bliver Hjem- 28 melsmand. – Forestaaende til bekræftelse under vore Hænder Mvh Endret Oktober 19, 2021 av Even Stormoen Gunnar Sigdestad reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarleif Nordheim Skrevet Oktober 19, 2021 Forfatter Del Skrevet Oktober 19, 2021 Hjertelig! Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå