Jump to content
Arkivverket

Engebret Gulsruds sønn Engebret f. 1665 flyttet til "Ringerike" iflg Modum bygdebok. Noen som kjenner til dette?

tom askerøi

Recommended Posts

Engebret Gulsruds sønn Engebret f. 1665 flyttet til "Ringerike" iflg Modum bygdebok. Noen som kjenner til hvor - og om evt slektsforbindelse mellom Gulsrud og gården han flyttet til?

Det mangler sikre bevis for forbindelsen, men en ganske god mulighet er at Engebret er identisk med Engebret Engebretsen Borgen i Hole, som ble gift med Helle Torbjørnsdatter Borgen. Engebret og Helle hadde minst 3 barn, deriblant ei datter Siri. Dessuten var det en forbindelse mellom gårdene tidligere, for Helles far Torbjørn Abrahamsen Borgen ble i 1685 stevnet for en hest som Marte Rolvsdatter i 1665 skyldte boet etter Engebret Gulsrud. - Men noe sikkert bevis for at Engebret Borgen er fra Gulsrud har jeg ikke.

• Thanks 1

1000 TAKK!

I hvert fall veldig interessant. Men hvem var Marte Rolvsdatter i forhold til Torbjørn Abrahamsen Borgen?

Nå er jeg 100 % nybegynner på "Ringerike" - kan jeg være så "ufin" og spørre om Hole er kommune nr 0612 (i gamle Buskerud) - med tanke på å finne riktige kilder på Digitalarkivet?

Edited by tom askerøi

Angående Hole og Ringerike: Kommune 0612 Hole var en del av Ringerike kommune fram til en gang på 1970-tallet. Men i eldre tider lå vel begge deler under Norderhov. 

• Thanks 1

1 time siden, Marianne Hella skrev:

Angående Hole og Ringerike: Kommune 0612 Hole var en del av Ringerike kommune fram til en gang på 1970-tallet. Men i eldre tider lå vel begge deler under Norderhov. 

Hole var eget prestegjeld og tingsted fra gammelt av, noe kildene også gjenspeiler.

• Like 1
  • Thanks 1

Vedrørende kommunestrukturen: Hole var eget herred fra starten av, og den gang hørte også Tyristrand med, så Hole herred tilsvarte Hole prestegjeld. Første endring skjedde i 1922, da Tyristrand ble eget herred.

Ringerike storkommune ble etablert i forbindelse med den store kommunereformen, i 1963 var det vel, og bestod av de 5 tidligere kommunene Hønefoss, Norderhov, Hole, Tyristrand og Ådal.

• Like 1
  • Thanks 1

Det spørres om hvem Marthe Rolvsdatter på Borgen var.

Marthe Rolvsdatter kom fra Søhol på Røyse, og var trolig kona til Henrik Borgen, bruker fra 1635 til ca 1666, men jeg kjenner ingen kilder som bekrefter dette. Torbjørn Abrahamsen var neste bruker på Borgen, bygslet en del av gården fra 1665, seinere hele gården.

Det er så vidt jeg kjenner til ikke kjent hvorvidt Henrik og Marte hadde noen døtre, men tre sønner er nevnt, og det er heller ikke kjent hvem Torbjørn Abrahamsen var gift med. 

• Thanks 1

1000 TAKK alle sammen!

17 timer siden, tom askerøi skrev:

Nå er jeg 100 % nybegynner på "Ringerike" - kan jeg være så "ufin" og spørre om Hole er kommune nr 0612 (i gamle Buskerud) - med tanke på å finne riktige kilder på Digitalarkivet?

Beklager at jeg, som "stedsnybegynner", lagde så mye styr om Hole - jeg bare lurte på om jeg hadde funnet frem til riktig "kildested" i 1947-oppdelingen til DA .

• Like 1