Gå til innhold
Arkivverket

Oline Andersdatter f 20/3-1831 og døpt 31/3-1831 i Askvoll

Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Trenger litt hjelp her.

Oline Andersdatter  oppgis som uekte barn med  foreldre gift mann Anders Aslaksen og pige Johanne Olsdatter.

Ved vaksinasjon oppgis Anders Clemetsen Gjel som far.

Ved vielse 7/6 1850 i Askvoll oppgis og Anders Clemetsen som far. 

Spørsmålet er her hvem skal man her bør føre opp som far til Oline Andersdatter ?

I bygdeboken står at Anders Aslaksen som far  til uekte barn Oline. Men jeg tviler . Mulig han har påtatt seg farskapet mot godtgjørelse.

Ser ut til at far til Anders Clemetsen , Klemet Eriksen Bjørnstad sitter litt godt i det ?

Anders Clemetsen var og gift mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjonen oppgir også Anders Aslagssen, nr 67

SAB, Askvoll sokneprestembete, H/Haa/Haaa/L0011/0001: Ministerialbok nr. A 11 I, 1845-1864, s. 183
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070301710332

Da har du to kilder for Aslaksen og to Klemetsen. Det er jo lov å spekulere, men dåpen er nok den kilden som bør tillegges størst vekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret. Nei det skal ikke være lett bestandig. 

I dette tilfellet har jeg benyttet vielsen hvor det står at Anders Clemetsen er far. 

Her er da Oline 19 år og hennes mann Mathias Mathiasson f 1815, nesten dobbelt så gammel.

Litt rart hvis Oline her ikke visste hvem som var hennes far. Og at presten ikke reagerte på navnet.

Skal man finne rette far her må vel DNA være veien. 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en fraværende far er det ikke sikkert Oline visste med sikkerhet hva farens patronym var. Til daglig brukte jo folk mest fornavnet. Og det var vel vanligvis brudgommen som fortalte presten hva som skulle stå i kirkeboka ved vielsen. Noen ganger husket eller sjekket presten dåpen, men tydeligvis ikke her.

DNA-tester fra vår tid vil heller ikke være til stor hjelp når du krysser fars- eller morslinjen langt tilbake i tid, fra far til datter som her. Kanskje er noe nevnt i skifter etter de to Anders, men uekte barn er sjelden det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Vi har far linjen frem til i dag, men om det er noe å hente der vil jeg ikke spå.

Tror ikke noen har interesse av det nå. 

Har ikke funnet noe av interesse i skifter heller.

Lar det foreløpig ligge der.

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farslinjen (y-kromosomene) er jo ikke relevant for identifisering av Oline og hennes etterkommere, så der er det ingenting å hente, og bidraget fra Olines far til Olines slektslinje fra de andre kromosomene halveres for hver generasjon, så etter fem-seks generasjoner er det for lite igjen til å konkludere om slektskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå funnet ei Johanne Olsdatter Drøsdahl (Trøsdal,Hyllestad)40 år som flytter fra Askvoll til Lindås prestegjeld den 5/4-1835.

Hun kan være en som passer inn som mor til Oline Andersdatter.

Noen som vet noe om henne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Ja jeg har sett bygdeboka. Den forteller ikke så mye. Eneste som da er spesielt er at både Anders Aslaksen og Anders Clemetsen var "gift mann".

Skulle gjerne hatt leiermål skannet for å få med det og. Litt rart at begge disse Anders nevnes , og Oline står vel og som Meget oppvakt hvis jeg ikke husker feil ved konfirmasjonen. Og når da presten skriver Anders Clemetsen som far ved vielsen er det noe som skurrer. Dessverre er det ingen i dag som lever av de som visste noe den gang. 🙂  Men at bygdebokforfatter ikke har noe å fortelle om Olines mor Johanne Olsdatter , er vel litt rart. Kunne vel vært nevnt at de ikke fant noe om henne. Får se om jeg finner hvor det blir av denne Johanne Olsdatter Drøsdahl  40 år  som flytter 1835 5/4 til Lindås.

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne Johanne vere søster av første kona til Anders Clementson, ho heitte Oline Olsdtr. - og kanskje Johanne ville kalla ho opp att (ref. Oline f. 1831)?

Ifølge ættesoge for Fjaler under Teinås(en) så er det ikkje nevnt nokon Johanne f. ca. 1795 (som kan passe med ei Johanne som er 40 år i 1835): https://www.nb.no/items/f49f1a3e264aa7ff3cd7df4196f13984?page=253

Veit du noko meir om Johanne etter ho kom til Lindås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Nei jeg vet ikke noe om denne Johanne  Drøsdal (Trøsdal).

Litt langt sprang mellom folketellingene til å få noen opplysninger der. 

Men at Oline kan være en oppkalling etter Anders Clemetsens første kone var og en "fin" vinkling.

Får sjekke litt til.

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sittet og lest litt i kirkebok for Fjaler. Finner der Ole Gulbrandsen Rivedal (svigerfar til Anders Clemetsen)som ble gift 16/1-1792 med Orloug Tollaksdatter.

Første barn kom litt hurtig. Oline (Innført i kirkebok som Lovise) døpt 17/6-1792. Mor intro 22/7.

Så kom Gulbrand 20/7-1794, Johannes 11/9-1796 og Kari 21/5-1799. Tollak 1802 og Trine 1805 er ikke med i bygdeboken. Mulig det er flere.

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gulbrandson:

Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 17 (1821-1828), Skifteprotokollside, Side 26b-27a

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081127630602

Orlaug Tollaksdtr.:

Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 19 (1836-1845), Skifteprotokollside, Side 294b-295a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081127650298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Da var det ikke mer å hente der. Blir da nødt til å sjekke alle skifter om det kan være noe nytt der.

Mvh

Terje

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en kandidat blant konfirmanter 1806 , 15 år Johanne Olsdatter Sætre.

Ole Jonsen Fristad og andre kone Dortea Øisteinsdatter Lervåg (49e) hun død 1795.

De hadde tre barn: Kari f 1782 død 1819, Jonas f 1790 død 1813 og Johanne f 1792 som da er konfirmert 1806. Ikke notert død i bygdebok.

Så er det da om det er skifte som nevner noe. Leter videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tar opp denne tråden igjen. Glemte å ta med Øystein Olsen Sætre f 1786 som bror til denne eventuelle Johanne Olsdatter jeg leter etter. Han overtok da Sætre, men det er ikke spor av Johanne på den gården. Har sjekket faddere. Har nå sjekket det som er av skannede kilder, trur jeg, uten å finne noe om denne Johanne fra Sætre. Hennes formynder når faren dør, står som Villum Jansen Vilnes fra 1814. 

Men når det gjelder Oline så holder jeg en "knapp" på Anders Clemetsen Giil som far. Det passer veldig godt med oppkallingsskikken. Hans første kone Oline var død i 1823. Med annen kone får han bare sønner, til ei datter Marte kommer i 1835. Rart ikke hun ble kalt Oline. Men sån er det bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider