Gå til innhold
Arkivverket

Hans Arnesen, 12.8.1859, Vilbergseie, Ullensaker

Ingar Johnsen
 Del

Recommended Posts

Hans Arnesen fikk barnet Johan Trygve (f. 2.3.1890 Røglereie,Ullensaker, d. 25.4.1891 Økernveien23, kristiania) med Mathilde Oleana Fredrikke Pettersdatter Carlsen (f. 19.8.1870 Bjørkeeiet, Nannestad, d. 1958, Oslo).

Ti år senere fikk han barnet Martin Hartvig, (f. 12.5.1899, Sandakereie, Nes Ak) med Marthea Larsdatter (15.12.1858, Breeneie, Nes Ak). Mange år senere giftet de seg etter påtrykk fra presten.

Hans Arnesen hadde tilknytning til taterslekt og han er vanskelig å følge i de "vanlige" kildene i Digitalarkivet.

Spørsmålet er: Fikk han flere barn enn disse to?

Med hilsen

Ingar Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret.

Jeg er ganske sikker på at han døde Fenstad i Nes. Jeg er også ganske sikker på at Hans Arnesen og Marthea ikke fikk flere barn sammen. Jeg har gått gjennom 6000 av totalt 23000 usorterte sider i FT1920 for å finne ham der. Så langt har jeg bare funnet ektefellen Marthea. Der er hun oppført som gift (ikke enke). Altså må begge ha vært i live i 1920. Et praktisk problem er at kirkeboken for Fenstad ikke er avlevert og jeg har foreløpig ikke fått tilgang i Kirkekontoret.

Jeg er selv født og oppvokst i Fenstad og har funnet fram til flere som kjente den neste generasjonen (Martin Hartvig og Ingeborg Elida) mer eller mindre godt. Det sies bl.a at en 20 år eldre søster av Martin skal ha emigrert (Amerika). Navnet "Hilda" er nevnt i denne sammenhengen. Foreløpig har jeg ikke funnet noen passende "Hilda", men navneskifter og skrivefeil kan ha gjemt henne.

Folkesnakket antyder alternativt en søster til Ingeborg Elida. Hilda kan gjerne være en muntlig avledning av Alvhilde. FT1910 viser Alvhilde Olsen (14.6.1863, Kristiania) og hennes gifte far, Anton Olsen (20.10.1868, Buksnes) som leieboere hos Ingeborg Elida og hennes foreldre i Brårudenga i Fenstad. Anton arbeidet ved Svanfoss-anlegget på denne tiden og folkesnakket gjorde ham til Elidas far og derved Alvhilde til hennes søster. Tidspunktet passer godt, men dåpsbok og konfirmasjonsbok er entydige. Det er Kristen Danielsen som er barnefar i 1910. Så langt har jeg ikke funnet verken Anton Olsen eller datteren i Digitalarkivet bortsett fra FT1910 i Nes.

Tilbake til Hans Arnesen: Jeg har foreløpig ikke søkt i spesifikke "tater"-kilder om slike er tilgjengelige. 

Med hilsen

Ingar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg nettopp Hilda Ols. Holte (14.6.1893) i Emigranter over Oslo. Hun reiste ut 9.8.1911. ARKIVREFERANSE: SAO/A-10085/E/Ee/Eef
KILDEID: 100096. Fødselsdato er korrekt og navnelikhet er ok. Denne skal jeg forfølge i Amerika.

Fortsatt kan det være noe å finne på Martin Hartvigs side - altså tidligere barn etter Hans Arnesen.

Med hilsen

Ingar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider