Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i adressebok for Oslo 1955? AVSLUTTET (SOLGT)


Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

  • Svar 237
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Carsten Schanche

    93

  • erling t endresen

    4

  • Sissel Johnsen

    10

  • Per Inge Renström

    6

Hei igjen, Carsten !

 

Kan du være så elskverdig å se om du finner følgende personer:

Thorvald Gundersen

 

Kasimir (ev. Kazimir) Gundersen

 

Dagfinn Gundersen,

 

samt om det er noen som heter Heiret ?

 

Med vennlig hilsen Kjell L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så gjerne Kjell, for her skjer det jo ikke mye om dagen.

 

Ingen Kasimir Gundersen.

 

Det nærmeste jeg kommer Thorvald er Th. Gundersen, rørlegger (Aker Mek.V.) Fetsundg.1

 

Dagfin Gundersen, maler (Kristen Nesbak) Feltspatv.43, Lambertseter

 

Fritjof Heiret, direktør (Tennant) Elmholtv.27, Bestun

 

Sig. Heiret, sekr. (Tennant) Grottev.20, Bekkelaget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilsomt om dette er "mine" folk.

Jeg får heller komme tilbake til disse Gundersenene ved en seinere anledning; jeg finner dem ingen steder.

Jeg vet at de bodde i Kristiania/Oslo, Thorvald og kona Rakel hadde 5 barn, men ingen vielse eller dåp. Det er til å bli sprø av...

 

Men takk skal du ha.

 

Vennlig hilsen Kjell L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten!

 

Takk for god hjelp tidligere!

 

Mine besteforeldre Anna og Anders Løkke bodde i Kjølberggata 13 i 1955 (de bodde der fra 1911 til henholdsvis 1969 og 1973). Kan du se om de står i boka? Og så lurer jeg på om deres yngste sønn John Løkke (født 1920 - død 1975) finnes på en annen adresse i Oslo dette året? Han er antakelig gift da (men har ingen etterkommere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dette, Carsten!

 

Dette stemmer veldig med at min bestefar ble pensjonert fra NSB i 1954 (tidligere bekreftet av dine funn). Han begynte da som bud i Forlaget Hjemmet som den gang utga ukebladet Hjemmet, Alt for damene, Donald Duck og månedsbladet Det beste. Dette var veldig populært for oss barna. Vi var fire barn og fikk to eksemplarer av hvert nummer av Donald, til og med flere uker før det kom i handelen! Mor fikk Hjemmet og Alt for damene og far koste seg med Det beste. Det var tider! (Jeg tror jeg kunne seks årganger av Donald "utenat" den gang - fra 1954 til 1960!)

 

Min onkel John bodde kanskje i Staffeldtsgate? Jeg finner ikke noe som heter Staffenfeldtsgate i telefonkatalogen i dag. Kanskje det kan være en trykkfeil i adresseboka? Men jeg forlanger ikke at du skal kunne svare på alt, Carsten, jeg bare tenker høyt. Vi kan jo ikke forlange noe som helst, bare være veldig takknemlige for den hjelpen du gir oss alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten.

Kan du se om du finner Fredrik Wilhelm Holsjø i Oslo i 1955? Han var gift med Birgitte mener jeg.

Lurer litt på hvor de bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Heidi.

 

Birgitte Holsjø (Uranienborg skole) Bergsliensg. 14

 

Fredr. Wilh. Holsjø, drosjesjåfør, samme adr.

 

Fant Birgitte Holsjø på Gravminner, f.27-10-1906, død 21-2-1987

 

Aftenposten 29-3-1960: Dødsfall meldt 26-3-1960: Drosjeeier Fredrik Wilhelm Holsjø, f.1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litta

 

Vet du når han er født? Yrke?

 

Ja, beklager !

 

Han er født 5 september 1891 og er antakelig skipsfører eller pensjonert sådan - dersom han ennå lever da.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges læger:

 

Einar Randulf Paulsen, søn av skibsfører Randulf Petrus Paulsen (f.22-10-1857, død 3-7-1905) og Laura Mariane Karlsen (f.26-8-1862, død 19-10-1916) er født i Bergen 5-9-1890, tok eks.art. i 1909 og i decbr. 1916 medic eks. Han blev utskrevet sanitetssekondløitnant 24-1-1917, utskr. sanitetpr.ltn. 1.okt. samme år.

 

Han var amanuensis hos doctor A.B.Berg, Aremark, juli-aug. 1915, ass.læge ved Doctor Dedichens privatasyl 1.okt.-31.decbr. samme aar., kandidat ved Bergens sykehus' med. og kir.avd. i aaret 1917, amanuensis hos doctor J.Forseth, Kongsvinger, 15.febr.-18.april 1918.

 

1.febr. samme aar blev han beskikket til distriktslæge i Balestrand, tiltraadte 15.mai samme aar og blev 17.novbr. 1922 befordret til Tolga distrikt, som han overtok 15.febr. 1923. Der døde han 25.jan. 1925 av pneumoni.

 

"Selv syk og merket av døden drog han etpar dager, før han døde, ut til patienter i det vidstrakte distrikt. Han satte livet ind til ære for sin slegt og den stand, han tilhørte." (Aftenposten 31.jan. 1925)

 

Gift i Nordstand 7.mai 1918 med Thyra Kittel-Nielsen, f. i Kristiania 28-8-1893, datter av vekselmægler Fredrik Kittel-Nielsen (f.5-2-1864, død 1-9-1926) og Ellen Sebelien (f.18-5-1867). 2 sønner.

 

Jeg har også en liten biografi om en av hans sønner som jeg ev. kan sende som pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en liten biografi om en av hans sønner som jeg ev. kan sende som pm.

 

 

Jeg er overveldet! Du har mye på lager, du og takk for det. Det er også svært interessant med den biografien, så det sier jeg tusen takk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Kan du sjekke om du finner følgende personer: Martha Marie Johansen, Emil Ingvald Johansen og Elna Ottine Johansen. Elna kan være gift Ruud.

 

mvh

Anne Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Lise

 

Det er veldig mange Johansen.

 

Er disse søsken? Når er de født og hva het foreldrene? Yrker?

 

Det er ingen Elna Ruud i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Martha og Emil Johansen var gift. Martha var født 1884 i Stange og Emil 1887 i Kristiania. Elna Ottine var deres datter, født 1908. Jeg tror hun ble gift Ruud, men skal ikke si det med 100% sikkerhet. Vet i hvertfall at Martha levde i 1955, men er usikker på Emil.

 

mvh

Anne Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Lise

 

Det er ingen Martha og Emil Johansen på samme adr. Så er det 8 stk. Martha Johansen som er enkefruer.

 

Elna Johansen, frk. (Standard Telefon) Lakkeg.71a, bor sammen med Josef og Harry Johansen.

 

Elna Johansen, frk. Lakkeg.11, bor sammen med Karl Johansen.

 

Ganske håpløst med så vanlige navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.