Gå til innhold
Arkivverket

Bremanger Nordfjord - Er det noen som kjenner navn på foreldrene til Anna Mendsdatter som var gift med Jørgen Berntsen Balchen ca 1650 - 1720 ?

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Det vil jeg ikke nødvendigvis si. Men jeg har ikke funnet andre i Kinn/Bremanger på den tiden med det navnet. Jeg har andre i slektsprogrammet mitt med Mentz som etternavn , men det er noe tidligere i Bergen og Fusa/Sunnhordland.

Og så har jeg noen med  fornavnet Mens/Mentz, men det er andre steder i Norge.

Nå var det mange handelssteder langs kysten av Norge, så også Vest-Norge, og familene Balchen, Fæster og andre var høyst delaktig i dette. Så jeg ville ha trodd at vi ser etter en slik forbindelse her. 

Det pleide ofte å være forretningsmessige årsaker til at disse folkene giftet bort døtrene sine.

Så det at jeg ikke har funnet noe, behøver slett ikke bety at det ikke er noe å finne. Jeg kan ha lett på feile steder. Og når man i tillegg sliter med å lese gamle dokumenter kan man også lett ha oversett noe.

Skulle du finne noe er jeg absolutt interessert i å høre om det.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi får håpe det dukker opp noe info før eller senere. Jeg klarer heller ikke å finne en Mentz på Vestlandet i i rett alder med datter Anna. Det nærmeste jeg kommer er en prest i Trøndelag.

Eller har jeg noen funn av Balchen i Holland,  med røtter fra Bergen om det har inntresse. Har selv ikke kommet så langt at jeg har koblet de med annen Balchen familie.  Disse personene er født på 1800 tallet så sikkert ikke så spennende.

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar gjerne imot Ivar. Jeg har ikke sluppet helt taket i verken Balchen eller Fæster, men jeg jobber ikke aktivt med de slektene som tidligere.

Det har kanskje noe med alderen å gjøre at jeg ikke "fester" like mye som før. 🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Fra befolkningsarkivet i Rotterdam

image.thumb.png.1c833f34a88d2391c121705dd6deeacf.png

2.

Maria Fredrikke Balchen 1817-1883 bodde vistnok i Bergen og var gift med Jacob Blaauw Kooter 1818-1887.Her er deres aner og etterkommere. Jeg har ikke sjekket kirkebøkene vedrørende  Jacob Kooter sine aner i Nederland,  men det er fort gjort om noen har nytte av det.

https://www.genealogieonline.nl/stamboom-bouvy/I1951.php

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessante opplysninger Ivar.

Jeg har flere Maria Fredrikke Balchen i databasen. En var født 1802 og ble gift med Christoffer Pettersen Luth.

Så har jeg en 1816-1871 som var datter av Hans Glad Balchen 1785-1862 og Inger Elisabeth Hysing. Denne Marie Fredrikke  ble gift med Berge Reinertsen fra Eldøen på Stord 1815- 1902.

Så har jeg henne som du nevner  1817-1883. Hun var datter av Johan Peter Hansen Balchen 1783 - 1827 og hans første hustru Christiane Wilhelmine Gulbarandsen 1789 - 1819.

Og som om ikke det var nok har jeg og en Marie Fredrikke Sommer 1814 - 1894 gift med Jan Olai Eilertsen f. 1811. Hun var datter av Thomas Sommer fra København 1789 - 1825 og Margrethe Sophie Balchen 1788 - 1855 .

Det er faktisk enda flere, men det er etterkommere igjen av de jeg her har nevnt.

Derimot har jeg ikke registrert Pauline Christian Balchen f. 28.07.1831. Jeg må også se nærmere på Elisa Antonette Luth f. 16.12.1863 i Alvøen. Jeg antar hun kan være en etterkommer av paret jeg nevnte først i dette innlegget.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Derimot har jeg ikke registrert Pauline Christian Balchen f. 28.07.1831. Jeg må også se nærmere på Elisa Antonette Luth f. 16.12.1863 i Alvøen. Jeg antar hun kan være en etterkommer av paret jeg nevnte først i dette innlegget.

Pauline er datter av Ludvig Rosenkrantz Jensen Balchen og Elise (Elida) datter av Pauline og Jens August Eilertsen Luth, så vidt jeg kan se i farten

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Men er usikker på moras opphav.

Dette må vel være mora: 

Elene Tonette From Pedersdatter Luth,   f. 18 Nov 1808, Bergen -    d. 16 Aug 1887, Storetveit, Fana

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer Ivar. Etternavnet ble skrevet både From og Prom.

Foreldrene var Peder Prom Luth og Gidske Margrethe Lausen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Foreldrene var Peder Prom Luth og Gidske Margrethe Lausen.

Takk for den Rune. Lagrer det til senere, har som sagt ikke begynt på denne sidegrenen av slekta enda. Direkte ane er Anne Margrete Jørgensdtr. Balchen 1695 - 1742, så vet ikke helt hvor Pauline og co passer inn. Har en del andre utfordringer først som jeg håper du kikker innom.

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger med så godt jeg kan. Har fått en kraftig allergisk reaksjon på et vepsestikk i nakken sist lørdag. Så jeg er en redusert utgave av meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Har fått en kraftig allergisk reaksjon på et vepsestikk i nakken sist lørdag. Så jeg er en redusert utgave av meg selv.

Håper det går bra med deg Rune. Allergi er ikke å spøke med. Selv hadde jeg 3 flått på kroppen etter tur forrige lørdag. Oppdaget di heldigvis samme dag. Hadde en på pungen, men det er vel straffen når man pisser i/på naturen 🙂

Ivar

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fra veps og flått 🙂 og tilbake til tema.

image.png.9565a693df6610c59ed382c8343cfc63.png

Er det noen som kjenner til eller har tips om hvem Anna(e) Mentz/Mends/ Mendzdatter var ? 

Og hvem var foreldre til kona til sønnen Anders- Maria Olsdatter Tyges og også foreldre til hennes andre mann Poul Quale?

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke svar på noe av det du spør om, jeg stoppet opp med de samme manglende bitene i det puslespillet.

Men når det gjaldt Poul Quale, så giftet han seg første gang i Kristiansund 07.09.1734 med Ingeborg Elisabeth Henriksdtr. Busch. f. 1701 - død 22.07.1737 i Molde. Hun var datter av Henrik Busch og Ellen Nilstr. f. ca 1677 - død 03.05.1744 i Kristiansund.

Jeg har ikke kilden for dette tilgjengelig, men mener å huske at det kan ha vært et skifte etter Ellen Nilsdtr.

Om dette kan hjelpe med å finne opphavet til Poul vet jeg ikke.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Men nå tar jeg kvelden, batteriet er flatt.

Da må du høre litt på Rita og Gubben, da blir du nok ladet opp litt 🙂For de som liker trekkspill.

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune og takk for disse skiftene. Nå er det ikke sikkert jeg får med meg stort mer enn det du gjør.

I første skiftet kan jeg ikke se at det er noe nye opplysninger.

Skifte etter Bruuse må jeg sette meg ned å kikke nærmere på. Ser Quale er nevnt så der kan det gjerne være noe. Kanske det er andre her som er litt stødiger på tyding av skifter fra denne tiden som kan gi oss litt hjelp. Det er vel navn og slektsforhold vi er ute etter i første omgang.

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.