Gå til innhold
Arkivverket

Bremanger Nordfjord - Er det noen som kjenner navn på foreldrene til Anna Mendsdatter som var gift med Jørgen Berntsen Balchen ca 1650 - 1720 ?

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

I innlegget før trekkspillmusikken dukker opp 🙂 er sal Ole Tygesen nevnt.

Arvelater er Margrete.

I merknader står det følgende: arv: 2 sønner og en datter. Sønnen Jan Bruus var død før 06.03.1739 og etterlot seg en sønn og en datter, Petter (f 1728) og Margrete (f 1725) (Jan var gift med Anne Andersdtr.)

Andre sønn Henrich Bruus, myndig og datteren Marie Bruus gift med Anders Balchen.

Jeg kan ikke tolke det annerledes enn at Ole Tygesen var gift med en Margrete (Bruus(e) og at de hadde barna Jan, død, Henrich myndig og Marie som må være identisk med Marie Olsdtr. Thyge gift med Anders Balchen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik hun ble beskrevet i bygdeboka tror jeg.

Men litt underlig at skiftet etter Margaret (salige Ole Tygesens) beskriver barna som Bruus.

Under Holmen og Grolsberget finner vi jo bl.a at Marie Kristine Bruus f omlag 1731-1770 var gift med Mads Tybring Quale 1735-1763.

Denne Maria Kristine var datter av Henrich Bruus(e) og kona Kirsten Helt 1697-1747. Hun var døpt i Bergen 30.11.1732.

Og denne Henrich var igjen sønn av Ole Tygesen og kona Margareth Bruus.

Ole Tygesen må ikke forveksles med personen med samme navn i Bergen 1702-1758.

Vår Ole Tygesen beskrives jo som salig ved skiftet i 1735 og da var Henrich myndig og gift. Han ble trolig gift i Domkirken i Bergen før 1720 (den kirkeboka  mangler)

Kirsten Helt var datter av Jonas Helt død i Bergen mars 1715 og kona Boel Rasmusdr.

Vår Ole Tygesen har jeg ikke funne noe om dessverre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Henrich er altså han som senere tar borgerskap i Bergen - https://www.digitalarkivet.no/view/37/pc00000000022288 - og den samme som er å finne som avdød i Bergen i 1744 ?  - https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000727872

Kanskje du også kan identifisere denne Kirstine Bruus fra Holmen ?

image.png.965de6c66ad2f54a641d70c738f1b0ee.png

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har registrert følgende barn i ekteskapet mellom Henrich og Kirsten Helt.

1. Margrethe døpt 12.02.1721

2. Peter døpt 26.08.1722

3. Boel døpt 06.12.1724

4. Henrich døpt 22.01.1727

5. Margrethe døpt 23.07.1730  ( nr. 1 trolig død før 1730)

6. Maria Kristine døpt 30.11.1732

7. Christine døpt 04.09.1735

I og med at kirkeboka for Domkirken før 1720 er borte er det vanskelig å si nor Henrich giftet seg og om det var barn født før 1721.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2021 den 19.52, Ivar Moe skrev:

image.png.9565a693df6610c59ed382c8343cfc63.png

Eg har heller ikkje noko om Anne Mentzdtr. Elles er du vel klar over at informasjonen i dette avisutklippet ikkje er rett; Jørgen er ikkje dotter til Malene Vereide; ho og Berent hadde ikkje felles born i sitt kortvarige ekteskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi fant aldri ut hvem Berent Jonsson Balchen var gift med før han giftet seg med Malene omlag 1660.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Jørgen er ikkje dotter til Malene Vereide; ho og Berent hadde ikkje felles born i sitt kortvarige ekteskap.

Takk for den korrigeringen Aase, da har jeg flyttet barna til mor NN

NB. Er det identifisert noen barn etter Malene i ekteskapet med Olaf Nielsen Vereide ?

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall det jeg har registrert i forbindelse med arbeidet med Balchen slekten. Om det er noe feil der vil sikkert Aase korrigerer det 🙂

Samme tid [12. nov. 1669] mødte udi Rette Absolom Olsen paa sim Moders Malende Vereyds Vegne, om Den forrige Sag om skillsmaall fra sin Mands Berendt Jansøn som bleff paarobt oc ingen paa hans Vegne pretenderede for retten.
Fremlagdes aff Avsolon Prestens H. Jens Hansøns Testification, om hans Moders Leffnitz forhold, sampt oc itt Tingszvinde Der om, som begge beffvew leste, oc paaskreffne, Noch trende Bønders skrifftlig med Deres Karemercher at hand nemlig Berendt Jansøn bleff advaret att reysze till Bergen, Dom udi Sagen att Anhøre. Dett samme at testere Var der for retten oc tvende Andre Mend fremkallede, nemlig ANders Iffversøn Fielestad, oc Knud Poffvelsøns Sogneprestens H. Jenses Voxen Dreng, Hvilche ochsaa bekiente att haffve Veret hoes, oc hørt Berendt Jansøn aff Lensmanden bleff Advart, at følge Absolon til Bergen for Capitulet sidg att indstille. Bleff Derforre udi retten saaledes Affsagt, Att effterdi Berendt Jansøn iche selff haffver stillet sig Ind for retten, ey heller noget ANdett till Videre befrielse imod sin begangne Leyermaall frembragt: Oc nu Malene effter forrige Affvisning ved sin Søn Absolon Vereyd hafverfremlagt Sogneprestens, saa vell som Almuens thill Tinge taget Akudsmaall, hvoudi baade meldes om hendes goede forligelsze med hendes første Mand, saa oc om Den Jdsige Mands Strenghed, imod hende, Det hand oc selff ofr Retten tilforne en Deell Vedgich: Hvoroffver hun oc befindes sig for Presten att haffve beklagett: Da Kand Vi iche eracte att Berendt Jansøn Kand haffve nogen billig Undskyødning mod sin beGangne Leyermaall ved hans Hustrus affholdelse fra ham Den hand selff med sin Umillhed haffver forAarsagett, men Berendt Jansøn ved bemellte sitt Leyermaall att haffve forbrutt sitt echteskab effter Ordinantzen. oc hannem iche uden serdelis Kongelig opreysning nogett Andett att tillstædes: Men hende at stande fri, sog med en Anden som Gud behager udi ett Andett Ecteskab at indlade. 

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Takk for den korrigeringen Aase, da har jeg flyttet barna til mor NN

NB. Er det identifisert noen barn etter Malene i ekteskapet med Olaf Nielsen Vereide ?

Ivar

Du kan finne mykje i eit par debattar om henne; sjå her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for flott info om Malen Veriede og Co. Dette hadde nok vært svært vanskelig å finne uten deres hjelp.

Jeg har i det siste jobbet med Bruus og Pegelau linja, så ble litt opphengt der en stund, men er nå tilbake på Fæster sporet.

Et par registreringer fra Europa.

Den første er vel Ole Olsen Fæster, skipper og sønn av Ole Fengestad og Modesta Fæster og som dør i Antwerpen i 1832.

Her som skipper på skipet Gaardin Kroonstad i rute fra Malaga til Embden.

https://www.openarch.nl/saa:7167adf4-ccf5-4d72-8a04-7a5f13567fdf

Den andre har jeg ikke plassert enda.  Styrmann Jørgen Fæster.

Han er i juni 1772 ute for en voldsom storm på vei til/fra Malaga og Allicante i Spania. Store skader på skip og last.

https://www.openarch.nl/saa:b21a5c6e-8a08-6a83-e053-b784100a6e32

Sistnevnte kan selvfølgelig ha tilhørighet i Danmak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Om du fant noe mer spennende om Bruus(e) er jeg lutter øre.

Når det gjelder Fæster så er det jo flere med fornavn Jørgen.

Jeg har en som ble døpt i Bergen 25.07.1717 som sønn av Didrich Alexanderson Fæster. Sistnevnte var det skifte etter i Kinn 10.05.1730 men har ikke det for hånden nå, så jeg husker ikke om Jørgen var nevnt der.

Så har jeg en ny Jørgen Didrichson Fæster men han var født i 1784.

Så er det Jørgen Heljeson Fæster i live i 1757 gift med Gedske Marie Kramer. Han var og født 1717. Og han var skipper ved vielsen i 1754. Jeg holder en liten knapp på ham.

Det er nok ytterligere noen Jørgen Fæster i databasen men de er født senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Mange takk for flott info om Malen Veriede og Co. Dette hadde nok vært svært vanskelig å finne uten deres hjelp.

Fint at desse gamle debattane kan kome til nytte! Eg har informert mange om det vi fann her, men framleis dukkar Malene opp som mor til Balchen-borna. Eg vil setje pris på om du deltek i "avlivinga" av denne forbindelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er etterslekta til Bruus jeg har jobbet med, og sideslektene da jeg ser at det er diverse koblinger til annen slekt jeg har.

Her er et første utdrag om Bruus etterkommere i Bergen, mye som mangler så tar gjerne imot input.

Blir litt uryddig når jeg kopierer det over her men antar det er greit forståelig.

2. DIRECT RELATIONS Generation of Grandchildren

1. JEREMIAS BRUUS (Henrich's grandson) was born in 1754, in Bergen, Norway, to Peter Henrichsen Bruus 6 and Anna Catharina Vahl 7. He died in 1778, aged about 24, in Bergen, Norway.

2. HENRICH BRUUS (Henrich's grandson) was born in 1750, in Bergen, to Henrich Bruus 10 and Lucie Pegelau 11. He was christened on 22 July 1750, in i Willatz Danchersens gaard. He died on 15 January 1812, aged about 61. He was buried in Nykirken i Bergen., i Muuret Grav Kl. 1 1/2, 1-10.

3. HENRICH BRUUS GIERDING (Henrich's grandson) was born in 1762, in Bergen, to Didrich Gierding 13 and Margrethe Bruus 12. He was christened on 7 November 1762, in Domkirken, Bergen. He died in 1825, aged about 63, in Bergen. He was buried on 27 January 1825 in Domkirken, Bergen.

4. DIDRICH CORNELIUS GIERDING (Henrich's grandson) was born in 1765, in Bergen, to Didrich Gierding 13 and Margrethe Bruus 12. He was christened on 15 March 1765, in Domkirken.

Generation of Children

5. MARGRETHE BRUUS (Henrich's daughter) was born on 12 February 1721, in Bergen, to Henrich Olsen Bruuse 20 and Kirsten Helt 21. She is no longer living.

6. PETER HENRICHSEN BRUUS (Henrich's son) was born in 1722, in Bergen, to Henrich Olsen Bruuse 20 and Kirsten Helt 21. Peter was a Kjøpmann in Bergen. He died in 1790, aged about 68, in Bergen. He was buried in 1-8, ind i kirken kl. 1 1/2, Nykirken. Note: Kjøpmann i Bergen og eier av Bruusegården. Borgerskapsdato/utstedt: 1747-06-20.

7. ANNA CATHARINA VAHL (Henrich's daughter-in-law) was born in 1723, in Bergen, Norway, to Jeremias Pedersen Vahl and Clarche Doodt Kramer. She died on 18 March 1801, aged about 77, in Bergen, Norway. Peter Henrichsen Bruus 6, aged about 27, married Anna Catharina Vahl, aged about 26, on 6 October 1749 in Bergen. They had one son: Jeremias Bruus 1 in 1754

8. BOEL BRUUS (Henrich's daughter) was born in 1724, in Bergen, to Henrich Olsen Bruuse 20 and Kirsten Helt 21. She is no longer living.

9. CHRISTEN SMITH (Henrich's son-in-law). Christen was a kiøbmand in Bergen. He died in 1768 in Bergen. He was buried in Domkirken i Bergen, i aabet begravelse, ringet sølvst. Christen Smith married Boel Bruus8, aged about 26, on 30 April 1751 in Domkirken i Bergen, havde kongebrev, men i kircken.

10. HENRICH BRUUS (Henrich's son) was born in 1727, in Bergen, to Henrich Olsen Bruuse 20 and Kirsten Helt 21. He is no longer living.

11. LUCIE PEGELAU (Henrich's daughter-in-law) was born about 1728, in Bergen, to Claus Pegelau and Divert Østensdatter. She is no longer living. Henrich Bruus 10 married Lucie Pegelau. They had one son: Henrich Bruus 2 in 1750

12. MARGRETHE BRUUS (Henrich's daughter) was born in June 1730, in Bergen, to Henrich Olsen Bruuse 20 and Kirsten Helt 21. She died in 1775, aged about 45, in Bergen. She was buried in i vaabenhuset ringet, Domkirken.

13. DIDRICH GIERDING (Henrich's son-in-law) was born in 1717, in Bergen. He was christened in 1717, in Domkirken, Bergen. He died in 1783, aged about 66, in Bergen. He was buried on 11 December 1783 in Domkirken, Bergen. Didrich married three times. He was married to Cornelische Vahl, Margrethe Bruus 12 and Gierche Lampe. Didrich Gierding, aged about 32, married Cornelische Vahl, aged about 19, on 21 October 1749 in Domkirken, Bergen. Didrich Gierding, aged about 42, married Margrethe Bruus 12, aged 29, on 1 October 1759 in Domkirken i Bergen. They had two sons: Henrich Bruus Gierding 3 in 1762 Didrich Cornelius Gierding 4 in 1765 Didrich Gierding, aged about 58, married Gierche Lampe, aged about 25, on 13 June 1776 in Askøy.

14. MARIA KRISTINE BRUUS (Henrich's daughter) was born in 1732, in Bergen, to Henrich Olsen Bruuse 20 and Kirsten Helt 21. She is no longer living.  Henrich Olsen Bruuse Direct Relations

15. CHRISTINE BRUUS (Henrich's daughter) was born on 4 September 1735, in Bergen, to Henrich Olsen Bruuse 20 and Kirsten Helt 21. She is no longer living.

16. OLE ANDERSEN BALCHEN (Henrich's nephew) was born to Anders Jørgensen Balchen 23 and Mari Olsdtr. Thyges 22. He is no longer living.

17. JØRGEN ANDERSEN BALCHEN (Henrich's nephew) was born to Anders Jørgensen Balchen 23 and Mari Olsdtr. Thyges 22. He is no longer living.

18. ANNE ANDERSDATTER BALCHEN (Henrich's niece) was born to Anders Jørgensen Balchen 23 and Mari Olsdtr. Thyges 22. She is no longer living.

19. ABRAHAM ABRAHAMSEN HOLTERMANN (Henrich's niece's husband). He is no longer living. Abraham Abrahamsen Holtermann married Anne Andersdatter Balchen 18.

Generation of Peers

20. HENRICH OLSEN BRUUSE (The subject of this report) was born to Ole Tygesen 25 and Margrete Bruuse 26. Henrich was a Mesterbundtmager in Bergen. He died in 1744 in Bergen. He was buried in i den ny gang, Domkirken. Note: Borgerskapsdato/utstedt: 1720-03-11.

21. KIRSTEN HELT (Henrich's wife) was born to Jonas Helt and Boel Rasmusdatter. She is no longer living. Henrich Olsen Bruuse 20 married Kirsten Helt. They had seven children: Margrethe Bruus 5 in 1721 Peter Henrichsen Bruus6 in 1722 Boel Bruus8 in 1724 Henrich Bruus 10 in 1727 Margrethe Bruus 12 in 1730 Maria Kristine Bruus 14 in 1732 Christine Bruus 15 in 1735

22. MARI OLSDTR. THYGES (Henrich's sister) was born to Ole Tygesen25 and Margrete Bruuse 26. She is no longer living.

23. ANDERS JØRGENSEN BALCHEN (Henrich's brother-in-law) was born in 1687, in Smørhavn, Bremanger, to Jørgen Berntsen Balchen and Anne Mentsdatter. He died in 1739, aged about 52, in Smørhavn, Bremanger. Anders Jørgensen Balchen married Mari Olsdtr. Thyges 22. They had three children: Ole Andersen Balchen 16 Jørgen Andersen Balchen 17 Anne Andersdatter Balchen 18

24. JAN OLSEN THYGE (Henrich's brother) was born to Ole Tygesen 25 and Margrete Bruuse 26. He is no longer living.

Generation of Parents

25. OLE TYGESEN (Henrich's father). He is no longer living.

26. MARGRETE BRUUSE (Henrich's mother). She is no longer living. Ole Tygesen 25 married Margrete Bruuse. They had three children: Mari Olsdtr. Thyges 22 Jan Olsen Thyge 24 Henrich Olsen Bruuse 20

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Fint at desse gamle debattane kan kome til nytte! Eg har informert mange om det vi fann her, men framleis dukkar Malene opp som mor til Balchen-borna. Eg vil setje pris på om du deltek i "avlivinga" av denne forbindelsen.

Skal gjøre så godt jeg kan, men hvis jeg husker rett så starter denne "villedningen" i bygdeboka og i andre trykte kilder tilgjengelige på NB og da er det ikke så lett å bli kvitt feilen.

Endret av Ivar Moe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider